• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-26 07:05:54 följande:
    Det är inte min läsförståelse som det är fel på utan din sanningshalt. Hade du uppgett det korrekta namnet på konferensen och den aktuella föreläsaren hade jag självklart kunnat vidimera ditt påstående.
    Jag behöver inte ditt erkännande som jag meddelat tidigare, du bör vara mycket försiktig med att anklaga någon för att ljuga om du inte har riktigt bra på fötterna och här springer du barfota i snöstorm.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-26 14:42:00 följande:
    Denna nätverksutredning kan dock ibland gå fort av uppenbara skäl. Om barnets mor- och farföräldrar är för gamla, deras syskon alltför unga, eller om man inte haft kontakt på en massa år, eller föräldrarna uppger att t.ex. deras föräldrar har varit dåliga föräldrar - då behöver inte soc lägga en massa resurser på att "utreda" dessa personer. Som dessutom kanske inte ens är intresserade av att ta emot ett syskonbarn (och ännu mindre fruns/makens/sambons syskonbarn) i sitt hem, vilket är en jättestor uppoffring för de flesta människor. Folk har ju sina egna liv, jobb, familjer - tillräckligt svårt att få ihop livspusslet ändå. 
    Man utreder inte på bred front utan man kartlägger på bred front och sedan utreder man om kartläggningen visat på att det kan finnas lämpliga i familjens nätverk och det finns inget krav på släktband.

Socialtjänsten har inga problem att placera  även riktigt små barn i jour/familjehem där parterna uppnått pensionsåldern så det samma sak som gäller även vid en nätverksplacering. 
  • Anonym (Anonym1)

Min advokat kommer att föra min talan på rättegången då jag inte kommer att kunna närvara som jag ville då våra pojkar inte får vara på dagis den dagen pga att dom endast går 15h och dom får tydligen inte stanna längre :( jag som verkligen ville dit men finns inget att göra då dagis inte kan ha dom och vi har inte hittat nån barnvakt men jag har en riktigt bra advokat som jag känner sen tidigare, vi har pratat och hon kommer att fixa min talan där. Min sambo åker iaf! Synd att jag inte kan delta som jag önskat och velat :(

• Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-26 20:07:27 följande:

Jag behöver inte ditt erkännande som jag meddelat tidigare, du bör vara mycket försiktig med att anklaga någon för att ljuga om du inte har riktigt bra på fötterna och här springer du barfota i snöstorm.

Nej, du har redan skrivit det, men ändå fortsätter du älta om att din så kallade källa är äkta, så något verkar du ju vara ute efter. Jag behöver faktiskt ingenting på fötterna för att ifrågasätta om det du skriver är sant eller falskt. Däremot behöver jag ha en säker källa som bygger på riktig forskning för att kunna tro på dig.

Du kan inte gömma dig bakom ett anonymt nick, hänvisa till en random konferens och kräva att alla bara ska ta dig på orden.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (-) skrev 2019-11-26 09:50:24 följande:

Siffrorna är inte dragna ur röven utan med största sannolikhet tagna från Bo Vinnerljungs forskning. Mest troligt denna forskningsartikel om samhällsvårdade barns studieresultat: 

onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1369-6866.2005.00369.x

Notera att siffrorna i sammanfattningen, att fosterhemsplacerade barn har 2-3 gånger högre risk att inte gå gymnasiet, är jämförelser mellan fosterbarn och socioekonomiskt likartade barn. Jämför man fosterbarn med hela befolkningen, vilket verkar vara vad som presenterades på "socialchefskonferensen" så blir skillnaderna givetvis ännu mycket högre, kanske så höga som juristen nämnde tidigare i tråden. 

Det har redan nämnts i tråden att det är helt naturligt att det går uselt för omhändertagna barn eftersom de blev omhändertagna av en anledning och redan var "förstörda" så att säga. Ovan länkade forskningsrapport ger tyvärr smärtsamma svar på det motargumentet också. Hur otroligt det än låter så går det nämligen sämre (utbildningsmässigt åtminstone) för fosterhemsplacerade barn ju längre de är fosterhemsplacerade. Ett barn som tillbringar hela uppväxten i ett fosterhem får sämre utbildning än ett barn som bara tillbringar några år i fosterhem och sedan får komma hem till de biologiska föräldrarna igen (som gissningsvis inte var några vidare föräldrar eftersom barnet blev omhändertaget i förstaläget).

Tack! Det var en sådan källa jag var ute efter. Jag tror absolut att det stämmer att familjehemsplacerade barn mår sämre än barn som får stanna i ett något dysfunktionellt hem. Däremot lät siffrorna inte troliga, och man blir ju tveksam när någon inte kan ange en korrekt källa trots att personen utger sig för att vara högutbildad.
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-26 20:46:16 följande:

Min advokat kommer att föra min talan på rättegången då jag inte kommer att kunna närvara som jag ville då våra pojkar inte får vara på dagis den dagen pga att dom endast går 15h och dom får tydligen inte stanna längre :( jag som verkligen ville dit men finns inget att göra då dagis inte kan ha dom och vi har inte hittat nån barnvakt men jag har en riktigt bra advokat som jag känner sen tidigare, vi har pratat och hon kommer att fixa min talan där. Min sambo åker iaf! Synd att jag inte kan delta som jag önskat och velat :(

Har du pratat med förskolechefen och berättat varför ni behöver ändra om i schemat för just denna dag? Barnen skulle kunna få stanna längre just denna dag och så får de stanna hemma en dag samma vecka istället?
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-26 21:29:55 följande:

Har du pratat med förskolechefen och berättat varför ni behöver ändra om i schemat för just denna dag? Barnen skulle kunna få stanna längre just denna dag och så får de stanna hemma en dag samma vecka istället?

Vi har jagat henne hela dagen, vi har skickat mejl, sms, ringt henne och förklarat hur viktigt detta är för oss osv. Vi har gjort exakt allt vi kunnat men hon nekade så vi kan inte göra något mer vilket skär i hjärtat. Denna förskolechef är en total JÄVLA idiot och någon vi haft problem med flera gånger. Hon kan inte se vad som är bäst för familjen, föräldrarna och barnen.

Vi kan tyvärr inte göra något mer och jag har ett skäl att vara hemma pga att jag måste passa barnen så advokaten kommer att föra min talan i rättegången men min sambo åker dit
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-26 21:33:46 följande:

Vi har jagat henne hela dagen, vi har skickat mejl, sms, ringt henne och förklarat hur viktigt detta är för oss osv. Vi har gjort exakt allt vi kunnat men hon nekade så vi kan inte göra något mer vilket skär i hjärtat. Denna förskolechef är en total JÄVLA idiot och någon vi haft problem med flera gånger. Hon kan inte se vad som är bäst för familjen, föräldrarna och barnen.

Vi kan tyvärr inte göra något mer och jag har ett skäl att vara hemma pga att jag måste passa barnen så advokaten kommer att föra min talan i rättegången men min sambo åker dit

Gå till chefens chef och prata med denne!
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-26 21:38:03 följande:

Gå till chefens chef och prata med denne!

Det finns inget vi kan göra åt detta. Vi har redan försökt lösa detta hela eftermiddagen och nu är det tyvärr såhär som vi får göra även hur ont det gör. Det är förskolechefen som bestämmer så vi kan inte göra något tyvärr :( och att prata med dennes chef ger nog inte mer än att man ger dom ett klagomål på personen
  • Anonym (Anonym1)

Förskolechefen hade ingen som helst medkänsla i hur viktigt det var för oss att få komma till rättegången och hon nekade oss tre gånger och ville inte ändra sig trots att vi förklarade för henne hur viktigt det var och att vi måste vara där osv men vi kan ingenting göra i detta länge :(

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?