• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)

Jag har nu blivit förhörd och svarat på frågor igenom telefonen och jag kan säga att det nog var den jobbigaste 23 minuterna av mitt liv och det var tuffa frågor där jag kände att många av dom ville krossa mig och få mig att se dålig ut osv. Givetvis så svarade jag sanningsenligt och förde min talan så gott jag kunde men jag grät också vilket troligen sabbade allting men det visar ju ändå på att man har känslor och vill något viktigt och jag vill KÄMPA för mina barn ? må gudarna vara med oss!

• Anonym (Anonym1)

Nu är min sambo påväg hem igen och han tyckte att det gick bra men någon vidare info har jag inte i nuläget

• Anonym (Anonym1)

Sambon berättade att beslutet kommer den 6 december, alltså nästa fredag. Inväntar att få svar ifrån advokaten så jag kan vi veta hur rättegången gått osv men hon har inte ringt ännu.

Jag vill tacka er alla som stödjer mig/oss i detta, till er som har berättat mycket kring LVU och jag är oerhört tacksam att ni funnits här och hjälpt oss så gott ni kan.

Ni får väldigt gärna fortsätta att göra det, fråga frågor osv

• Anonym (Anonym1)

Enligt min sambo så ville socialen, socialens advokat och barnens advokat LVU medans min och sambos advokater vill SoL. Domstolens beslut kommer den 6 december. Socialen har hittat ett hem inom den stad vi bor i. 1 hem åt vår dotter och ett hem för pojkarna och det nära varann i samma område.

Vad tänker ni kring detta? Vad tänker ni som är jurister, socsekreterare osv kring detta?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 13:44:54 följande:

Enligt min sambo så ville socialen, socialens advokat och barnens advokat LVU medans min och sambos advokater vill SoL. Domstolens beslut kommer den 6 december. Socialen har hittat ett hem inom den stad vi bor i. 1 hem åt vår dotter och ett hem för pojkarna och det nära varann i samma område.

Vad tänker ni kring detta? Vad tänker ni som är jurister, socsekreterare osv kring detta?

Väldigt mycket hänger på vad som skrivits i underlagen, varför yrkar soc på LVU? Vad ser de för nackdelar med SoL? Vad ser barnens advokat för fördel med SoL framför LVU. Läs all dokumentation.

Att det är i samma stad som ni bor har ofta en fördel att skola/dagis mm inte behöver bytas och viss kontakt kan upprätthållas.

.
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 14:59:44 följande:

Väldigt mycket hänger på vad som skrivits i underlagen, varför yrkar soc på LVU? Vad ser de för nackdelar med SoL? Vad ser barnens advokat för fördel med SoL framför LVU. Läs all dokumentation.

Att det är i samma stad som ni bor har ofta en fördel att skola/dagis mm inte behöver bytas och viss kontakt kan upprätthållas.

.

Barnens advokat valde LVU. Det var våra advokater som så SoL
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:24:55 följande:
    Barnens advokat valde LVU. Det var våra advokater som så SoL
    Ok, mitt misstag. Läs på och förstå varför barnets advokat föreslog LVU
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 14:59:44 följande:

.

Ansökan om LVU gjorde socialen pga att vi var oense om placeringen hos min sambos syster eller inom nån i våra familjer och några brister i omsorgen som inte är akuta eller allvarliga enligt min advokat

Dom tror tydligen inte att vi kommer att sköta möten, umgängen, svara i telefon osv. Det var vad dom sa i rätten enligt min sambo.

Barnens advokat ville ha LVU precis som socialen och deras advokat. Våra advokater vill ha SoL. Domen sker 6 december

Advokaten tyckte att både jag och min sambo hade gjort bra påverkan i rättegången men att Socialen fortfarande vill ha LVU men att det är rätten som avgör domen
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:42:09 följande:
    Ansökan om LVU gjorde socialen pga att vi var oense om placeringen hos min sambos syster eller inom nån i våra familjer och några brister i omsorgen som inte är akuta eller allvarliga enligt min advokat

Dom tror tydligen inte att vi kommer att sköta möten, umgängen, svara i telefon osv. Det var vad dom sa i rätten enligt min sambo.

Barnens advokat ville ha LVU precis som socialen och deras advokat. Våra advokater vill ha SoL. Domen sker 6 december

Advokaten tyckte att både jag och min sambo hade gjort bra påverkan i rättegången men att Socialen fortfarande vill ha LVU men att det är rätten som avgör domen
    Finns det någon möjlighet att ni och soc kan komma överens om en bra placering?
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-28 15:43:30 följande:

Finns det någon möjlighet att ni och soc kan komma överens om en bra placering?

Vi har samtyckt till att barnen skall vårdas i ett fosterhem. Socialen har hittat 2 hem i samma område. 1 hem åt våran dotter och 1 hem åt våra pojkar så att dom kan träffas och vi ja lätt ha umgänge osv. Detta har vi bägge godkänt i rätten.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?