• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:39:21 följande:
    Jag litar på det advokaten har sagt!
    Så ni har varit på utredningshem och nu idag varit i rätten inför LVU, och det är inte allvarligt?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-28 21:46:14 följande:

Så ni har varit på utredningshem och nu idag varit i rätten inför LVU, och det är inte allvarligt?

Ja vi har varit på ett utredningshem i 8 veckor. Inte allvarligt enligt advokaten
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:47:27 följande:

Ja vi har varit på ett utredningshem i 8 veckor. Inte allvarligt enligt advokaten

Enligt advokaten så har vi rätt goda chanser i detta mål! ;)
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:47:27 följande:
    Jag hoppas att ni förberett er ordentligt mentalt på att advokaten har fel. LVU är ytterst allvarligt.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-28 21:51:12 följande:

Jag hoppas att ni förberett er ordentligt mentalt på att advokaten har fel. LVU är ytterst allvarligt.

Tror jag knappast då hon en riktigt bra och erfaren advokat inom familjerätt. Jag litar på henne
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 21:32:52 följande:

Självklart att jag förstår det men advokaten så att det varken var AKUT och INTE SPECIELLT ALLVARLIGT

Men snälla du förstår du verkligen inte att samhället endast tvångsomhändertar barn om det finns allvarliga brister i omsorgen? Lvu innebär att samhället ( soc ) tar över all bestämmanderätt över era barn. Så länge barnen är under lvu ( vilket ska omprövas var 6:e månad ) tar soc alla beslut om skola, umgänge mm.

Att de inte omhändertar era barn akut innebär att de inte anser barnen i akut fara det vill säga inte utsatta för misshandel, övergrepp mm.

Men du måste förstå att inget barn blir omhändertaget med hjälp av lvu om de inte anser att det finns allvarliga omsorgsbrister.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:00:24 följande:

Men snälla du förstår du verkligen inte att samhället endast tvångsomhändertar barn om det finns allvarliga brister i omsorgen? Lvu innebär att samhället ( soc ) tar över all bestämmanderätt över era barn. Så länge barnen är under lvu ( vilket ska omprövas var 6:e månad ) tar soc alla beslut om skola, umgänge mm.

Att de inte omhändertar era barn akut innebär att de inte anser barnen i akut fara det vill säga inte utsatta för misshandel, övergrepp mm.

Men du måste förstå att inget barn blir omhändertaget med hjälp av lvu om de inte anser att det finns allvarliga omsorgsbrister.

Advokaten har själv sagt att det som sagt inte är något akut eller allvarligt i denna situation. Hon har ju själv läst utredningen och varit med på förhandlingen som mitt ombud, samt fört min talan om det jag inte har sagt själv under mitt förhör och hon har sagt att vi har en god chans i detta mål
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:02:48 följande:

Advokaten har själv sagt att det som sagt inte är något akut eller allvarligt i denna situation. Hon har ju själv läst utredningen och varit med på förhandlingen som mitt ombud, samt fört min talan om det jag inte har sagt själv under mitt förhör och hon har sagt att vi har en god chans i detta mål

Din advokat säger det som förväntas av en advokat. Vi får hoppas att hon får rätt men du måste ändå ställa in dig på att det kan bli ett lvu. Mycket få lyckas få rätt mot soc.

Men hur började allt egentligen? Hur kom soc in i bilden från början?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-28 22:11:11 följande:

Din advokat säger det som förväntas av en advokat. Vi får hoppas att hon får rätt men du måste ändå ställa in dig på att det kan bli ett lvu. Mycket få lyckas få rätt mot soc.

Men hur började allt egentligen? Hur kom soc in i bilden från början?

Ja vi är inställda på att dom kan välja LVU :(

Har jag skrivit längre upp i tråden som sagt
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:12:51 följande:

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:12:51 följande:

Nej du har skrivit att ni varit på utredningshem men inte hur allt har börjat? Hur soc kom in i bilden har du inte sagt något om? Var det någon t.e.x förskolan som gjorde en orosanmälan? Soc kommer ju inte och knackar på dörren till alla familjer.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?