• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:15:00 följande:
    Ja vi tycker också att dom handlar fel i detta ärende då vi faktiskt tagit emot hjälp och det finns ju bevis på det
    Återigen, detta handlar i huvudsak inte om historien utan om framtiden.

Rätten ska göra en bedömning vad som kommer bli bäst för barnen i framtiden.

Så även om ni försökt enligt bästa förmåga tidigare, tagit emot hjälp, samarbetet mm,  kan rätten bedöma att det är bäst för barnen i framtiden om det blir LVU

I ett brottsmål försöker man ta reda på vad som hände, gäller det LVU försöker man komma fram vad som kommer hända.

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 15:30:28 följande:

Återigen, detta handlar i huvudsak inte om historien utan om framtiden.

Rätten ska göra en bedömning vad som kommer bli bäst för barnen i framtiden.

Så även om ni försökt enligt bästa förmåga tidigare, tagit emot hjälp, samarbetet mm,  kan rätten bedöma att det är bäst för barnen i framtiden om det blir LVU

I ett brottsmål försöker man ta reda på vad som hände, gäller det LVU försöker man komma fram vad som kommer hända.

Ja jag förstår vad du menar kring det hela
  • Anonym

Något jag inte kan förstå, hur mycket jag än försöker, är hur man kan tycka att det bästa för ens barn är att flytta till ett fosterhem...

• Anonym (Anonym1)
    Anonym skrev 2019-11-29 15:33:01 följande:

Något jag inte kan förstå, hur mycket jag än försöker, är hur man kan tycka att det bästa för ens barn är att flytta till ett fosterhem...

Självklart är det inte ett lätt val som vi har gjort och det hoppas jag att du förstår men vi valde fosterhem då vi fick välja emellan det eller att gå igenom en rättslig process där man kämpar för barnet osv i rätten och bevisar att man är en bra förälder osv. Vi vill det bästa för våra bar och kan dom inte bo hemma är det bästa att dom vårdas hos en familj som kan ge dom allt dom behöver
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:44:14 följande:

Självklart är det inte ett lätt val som vi har gjort och det hoppas jag att du förstår men vi valde fosterhem då vi fick välja emellan det eller att gå igenom en rättslig process där man kämpar för barnet osv i rätten och bevisar att man är en bra förälder osv. Vi vill det bästa för våra bar och kan dom inte bo hemma är det bästa att dom vårdas hos en familj som kan ge dom allt dom behöver

Men ni går ju igenom en rättsprocess just nu?
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 15:52:27 följande:

Men ni går ju igenom en rättsprocess just nu?

Ja det gör vi då socialen ansökte om LVU pga att vi inte varit överens om placeringen i om nätverket men i papprena ljuger dom om att vi INTE är villiga till vår i fosterhem. Politikerna valde LVU
  • Anonym (Anonym1)

Skulle ni alla vilja att jag skriver upp händelsen ifrån början till slut? Alltså en mer detaljerad skrift om händelsen ifrån början till slut?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:59:36 följande:

Skulle ni alla vilja att jag skriver upp händelsen ifrån början till slut? Alltså en mer detaljerad skrift om händelsen ifrån början till slut?

Nej, lägg ut utredningen istället och yrkanden.
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 16:09:42 följande:

Nej, lägg ut utredningen istället och yrkanden.

Lägger inte ut sekretess papper!!!
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 16:11:39 följande:

Lägger inte ut sekretess papper!!!

Du kan ju maska alla namn, adresser, personnummer, plastband och sedan lägga ut
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?