• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)

Jag struntar i att skriva sammanfattningen då det är så många här som påstår att jag ljuger ect

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 19:20:18 följande:

Du har givetvis inte sekretess gentemot dig själv eller socialtjänsten.

Att du inte vill lägga ut dom däremot är förståeligt även om det skulle vara intressant.

Japp men jag kommer inte att lägga nånting här
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 20:12:58 följande:
    Som sagt så har vi alla papper ifrån socialen och utredningen sparade och alla dom papprena har jag läst grundligt. Dokumentationen läste jag ikväll och det är exakt samma papper som dom vi redan har.

Märker att MYCKET i denna utredning inte stämmer. Det är många lögner, missuppfattningar och saker dom skrivit som ej stämmer ifrån både socialen, utredningshemmet mfl. Vissa av sakerna har vi redan påpekat om!
    En sak som är bra att veta är att sedan 25/5 2018 så gäller GDPR även i Sverige och so i resten av EU så gäller den alla företag, organisationer och myndigheter.

Den som för någon typ av digital lagring är skyldig att utan dröjsmål ta bort/korrigera felaktigheter.

Straffansvaret är delat mellan organisationen och den anställde (det går inte att komma undan för soc. sekr. som det har gjort tidigare) 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:30:56 följande:

En sak som är bra att veta är att sedan 25/5 2018 så gäller GDPR även i Sverige och so i resten av EU så gäller den alla företag, organisationer och myndigheter.

Den som för någon typ av digital lagring är skyldig att utan dröjsmål ta bort/korrigera felaktigheter.

Straffansvaret är delat mellan organisationen och den anställde (det går inte att komma undan för soc. sekr. som det har gjort tidigare) 

Okej tack för tipset. Ska prata med socialen lite på nästa möte angående papprena men vet att jag sagt till om att dom ljugit om att vi inte samtycker till fosterhem men det har dom ej lyssnat på eller ändrat i papprena
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:44:21 följande:
    Du måste skilja på akut och allvarligt. Är det akut risk gör man ett omedelbart omhändertagande. Men risken är alltid allvarlig om man ansöker om LVU, även om det inte är akut.
    Att socialtjänsten har en uppfattning i en fråga innebär inte på något sätt att denna uppfattning är korrekt och riktig i förhållande till verkligheten, utan det är just en partsinlaga i ett mål.

Det är därför vi överhuvudtaget har en domstolsprocess när det gäller LVU.
  • LoveRain
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:30:56 följande:

Fast rätten att få uppgifter rättade eller raderade är begränsade i och med att socialtjänsten har dokumentationskrav enligt lag samt att det rör sig om myndighetsutövning.

Tror inte en diskussion om GDPR kommer hjälpa TS eftersom TS har svårt att riktigt greppa hur rättsväsendet fungerar och inte riktigt kan redogöra för vad som egentligen hände under förhandlingen.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:46:03 följande:
    Och då hade det ju varit jättebra för dig att kunna ta upp sånt som inte stämde vid förhandlingen... men nej, du orkade ju inte läsa ...
    Om du nu arbetar vid socialtjänsten så borde du ägna lite tid att studera portalparagrafen i socialtjänstlagen och sedan noga begrunda det som står där och agera därefter.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:12:51 följande:
    Ja vi är inställda på att dom kan välja LVU :(

Har jag skrivit längre upp i tråden som sagt
    Man har rätt att överklaga ett felaktigt beslut till i kammarrätten, där görs bedömningen mer på juridiska grunder då det är tre som fattar beslutet och samtliga har juridisk skolning, (inga politiker som det är i förvaltningsrätten)
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:40:30 följande:

Att socialtjänsten har en uppfattning i en fråga innebär inte på något sätt att denna uppfattning är korrekt och riktig i förhållande till verkligheten, utan det är just en partsinlaga i ett mål.

Det är därför vi överhuvudtaget har en domstolsprocess när det gäller LVU.

Nej kanske inte men dom har ingen rätt att ljuga om saker som inte stämmer
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 13:51:18 följande:
    Det du skriver är en helt annan sak, det handlar om vad som hänt.

Vad som är viktigt är om det framkom tydligt under förhandlingen att ni går med på det förslag om placering som soc föreslog. Gjorde det inte det tycker jag er advokat ska kontakta soc och säga att ni till 100% ställer upp på deras förslag till placering, behandlingar och övriga åtgärder.

Om det finns ett placeringsförslag och föräldrarna ställer upp på det till 100% ska det rätt mycket till för att det ändå ska bli LVU.
    Jag får lov att instämma i den slutsatsen 
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?