• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:30:53 följande:

Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna

Liten undran bara. Soc brukar inte utgå ifrån att människor inte ska följa det som bestämts utan grund. Har ni verkligen inte misskött inbokade tider med dem och inte varit tillgängliga i telefon mm tidigare?

Så att deras misstankar har en viss grund i att de inte tror att ni kommer följa det som planeras?

I det du skriver så har ni följt allt som de bestämt och kommit överrens om till punkt och pricka vilket gör att deras helomvändning till ansökan om lvu blir mycket märklig.

Att ni inte var överrens om placering hos systern är ingen normal handling av soc som orsak till lvu. Nu har de ju dessutom hittat andra familjehem som inte är hos systern. Och ändå söker lvu?

Något annat i samarbetet med dem måste ha gått fel?
  • Anonym (Anonym1)
    Pope Joan II skrev 2019-11-29 14:38:12 följande:

Men varför tror de något sådant om det inte finns en historia av annat än samarbetsvilja och inga funktionsnedsättningar?

Det var vad dom hade sagt i rätten igår, mer vet jag som sagt inte då jag endast närvarade under mitt förhör i telefon. Dom tyckte det var viktigare för mig att se efter barnen än att sitta i telefon! Detta är information jag fått ifrån sambon och advokaten
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-29 14:41:17 följande:

Liten undran bara. Soc brukar inte utgå ifrån att människor inte ska följa det som bestämts utan grund. Har ni verkligen inte misskött inbokade tider med dem och inte varit tillgängliga i telefon mm tidigare?

Så att deras misstankar har en viss grund i att de inte tror att ni kommer följa det som planeras?

I det du skriver så har ni följt allt som de bestämt och kommit överrens om till punkt och pricka vilket gör att deras helomvändning till ansökan om lvu blir mycket märklig.

Att ni inte var överrens om placering hos systern är ingen normal handling av soc som orsak till lvu. Nu har de ju dessutom hittat andra familjehem som inte är hos systern. Och ändå söker lvu?

Något annat i samarbetet med dem måste ha gått fel?

Jag vet inte mer information än den jag har fått ifrån sambon och advokaten. Vi har skött möten så länge innan varit sjuk och ibland kan man ha missat samtal med då är vi noga på att ringa upp osv
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:30:53 följande:
    Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna
    Något känns inte bra här. Om föräldrarna går med till 100% på placering och handlingsplan, inte har någon historik av en massa trassel, våld, sex, undanhållande, vanvård, stora samarbetsproblem, droger, sjukdom odyl så känns LVU konstigt.

• Anonym (Anonym1)

På måndag kommer socialtjänsten att träffa dom tänkbara fosterhemmen till barnen och sen bokar vi en tid så även vi får träffa dom

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 14:48:19 följande:

Något känns inte bra här. Om föräldrarna går med till 100% på placering och handlingsplan, inte har någon historik av en massa trassel, våld, sex, undanhållande, vanvård, stora samarbetsproblem, droger, sjukdom odyl så känns LVU konstigt.

Suck... Jag vet inte mer än vad som har sagts Kjell2 och mer vet jag faktiskt inte. Jag vet det som har sagts till mig eller till advokaten osv. Enligt min advokat så yrkade dom fortfarande på LVU för att dom ej trodde på att vi skulle sköta umgängen osv. Mer än så vet jag inte!!!!
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:50:29 följande:
    Suck... Jag vet inte mer än vad som har sagts Kjell2 och mer vet jag faktiskt inte. Jag vet det som har sagts till mig eller till advokaten osv. Enligt min advokat så yrkade dom fortfarande på LVU för att dom ej trodde på att vi skulle sköta umgängen osv. Mer än så vet jag inte!!!!
    Be advokaten förklara.

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 14:54:34 följande:

Be advokaten förklara.

Detta skriver min advokat på mejl, har endast tagit bort namnen!

"Hej

Ja Du fick ju berätta hur Du ser på det hela och sedan berättade (min sambo) ungefär det samma som du och att ni var helt överens om att familjehem var det bästa för barnen.

Soc sade att man inte tordes lita på att ni kommer på möten, svarar i telefonen när de ringer och så vidare och de tyckte därför att det skulle vara bättre med ett LVU men som sagt var så är det domstolen som bestämmer."

Detta är ett av mejlen vi fått av henne angående rätten
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 15:00:11 följande:
    Detta skriver min advokat på mejl, har endast tagit bort namnen!

"Hej

Ja Du fick ju berätta hur Du ser på det hela och sedan berättade (min sambo) ungefär det samma som du och att ni var helt överens om att familjehem var det bästa för barnen.

Soc sade att man inte tordes lita på att ni kommer på möten, svarar i telefonen när de ringer och så vidare och de tyckte därför att det skulle vara bättre med ett LVU men som sagt var så är det domstolen som bestämmer."

Detta är ett av mejlen vi fått av henne angående rätten
    Och jag tycker det är konstigt att om ni har accepterar omhändertagande och handlingsplan att soc ändå vill ha LVU. Men det kanske är soc som är ute och cyklar.

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 15:13:41 följande:

Och jag tycker det är konstigt att om ni har accepterar omhändertagande och handlingsplan att soc ändå vill ha LVU. Men det kanske är soc som är ute och cyklar.

Ja vi tycker också att dom handlar fel i detta ärende då vi faktiskt tagit emot hjälp och det finns ju bevis på det
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?