• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Socialsekreterare här) skrev 2019-12-15 21:10:32 följande:

Jag arbetar som socialsekreterare och för mig är det oerhört tydligt att signaturen Soc. delar min yrkesroll. Förmodar att alla andra socialsekreterare också skulle se det utifrån hur hen resonerar och uttrycker sig.

Däremot är jag oerhört bekymrad över att signaturen jur som påstår sig vara jurist och helt och hållet går på en enskilds uppgifter utan insyn i ärendet, samtidigt som hen verkar helt inställd på att socialtjänsten alltid ljuger och har fel. Det säger en hel del om hur professionell denna person är. Det finns aldrig någon vinning för en socialtjänst eller enskild socialsekreterare att omhänderta ett barn. Vi arbetar för barnets bästa.

Jag tänker inte bemöta din pajkastning med annat än att skulle det vara på det sättet som du säger så skulle inte problemen med socialtjänsten och omhändertagna barn existera.

Socialtjänsten kan inte ens erkänna att det är fel när en 13:årig tjej blir våldtagen under det att hon en kort tid blir placerad i samhällsvård innan vårdnadshavarna med hjälp av en hårt arbetande advokat får LVU upphävt.

Jag har ännu inte träffat någon socialsekreterare som ens kan definiera vad som menas med "barnets bästa" utan det är "soc bästa" 
  • Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-15 21:24:32 följande:
    Jag har ännu inte träffat någon socialsekreterare som ens kan definiera vad som menas med "barnets bästa" utan det är "soc bästa" 
    En liten fråga bara: vad menar du vinner "soc" på att omhänderta barn?

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-12-16 11:25:00 följande:

En liten fråga bara: vad menar du vinner "soc" på att omhänderta barn?

Du skulle bli förvånad över hur många soc tanter som älskar att få känna sig viktiga. Att omhänderta ett barn ger socctanten uppmärksamhet under en period. Hon får vara viktig hos chefen/kollegor/under rättegång.

Jag tror det är här skon klämmer varför soc har så svårt att medge att dom gjort en felbedömning. För samma tant som fick känna sig sååå viktig, kommer då att bli allt annat än hyllad av chefen/kollegir eller tingsrätten.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 15:12:38 följande:

Du skulle bli förvånad över hur många soc tanter som älskar att få känna sig viktiga. Att omhänderta ett barn ger socctanten uppmärksamhet under en period. Hon får vara viktig hos chefen/kollegor/under rättegång.

Jag tror det är här skon klämmer varför soc har så svårt att medge att dom gjort en felbedömning. För samma tant som fick känna sig sååå viktig, kommer då att bli allt annat än hyllad av chefen/kollegir eller tingsrätten.

Man blir allt annat än populär bland chefer om man förespråkar ett LVU kan jag meddela. Då LVU är förknippat med väldigt höga kostnader så är det något som chefer försöker undvika in absurdum oftast.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-16 19:04:34 följande:

Man blir allt annat än populär bland chefer om man förespråkar ett LVU kan jag meddela. Då LVU är förknippat med väldigt höga kostnader så är det något som chefer försöker undvika in absurdum oftast.

Jag sa inte att man blir populär. Jag sa att man får känna sig viktig. (Man får diskutera allvarliga saker, verka kunnig, skryta om sin utredning mm. Sedan får man vara den "sakkunniga" i tingsrätten som domare lyssnar på. Inte populär, men viktig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 19:50:44 följande:

Jag sa inte att man blir populär. Jag sa att man får känna sig viktig. (Man får diskutera allvarliga saker, verka kunnig, skryta om sin utredning mm. Sedan får man vara den "sakkunniga" i tingsrätten som domare lyssnar på. Inte populär, men viktig.

Fantasifullt scenario onekligen.
  • Anonym (Vann över soc!)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-16 20:13:30 följande:
    Fantasifullt scenario onekligen.
    Sitter du ännu här och tjafsar?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-16 20:14:52 följande:

Sitter du ännu här och tjafsar?

Hon verkligen bevisar att dom fördomar vi har om soc är sanna. Hon ger sig aldrig, och har aldrig fel..(som soc tanter...dom ger sig aldrig och har aldrig fel..)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 20:22:55 följande:

Hon verkligen bevisar att dom fördomar vi har om soc är sanna. Hon ger sig aldrig, och har aldrig fel..(som soc tanter...dom ger sig aldrig och har aldrig fel..)

Fast jag och fler med mig tror inte att hon är någon soctant.

I övrigt har du rätt angående socfolk.
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 20:22:55 följande:

Fast jag och fler med mig tror inte att hon är någon soctant.

I övrigt har du rätt angående socfolk.
  • Anonym (Soc.)

Jag borde låta bli att delta i tjafs i TS tråd det är sant. Borde inte lägga mig på samma nivå när TS bett om att tjafset ska upphöra. Ber TS om ursäkt. Ibland är det svårt när man läser såna uppenbara tokigheter, men jag ska låta bli att reagera framöver. Om någon fortsätter att försöka vilseleda TS så förbehåller jag mig dock rätten att lägga mig i.

Vad det gäller ?tjafs? kan nog varje läskunnig människa i tråden rätt tydligt se vilka som hållit sig sakliga och vilka som kommit med helt galet hatiska och paranoida anklagelser och personangrepp så det är inget jag behöver påpeka.

Men som sagt. Ursäkt till TS att jag för en stund bidrog till den ickeproduktiva diskussionen.

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?