• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 21:58:24 följande:
    Alltså förlåt, men hur i hela friden ska man lyssna på? :/ den ena säger en sak, den andra säger en sak, man blir påhoppad om man t ex väljer en av sakerna före den andra eller så tjafsar ni hela tiden och snälla, vi kan nog välja själva vad vi vill. Vi har förstått både der negativa och det positiva kring att överklaga beslutet om LVU men just nu så känner vi att barnen är viktigast och att dom nu ska få en bra överflytt osv och efter att dom flyttat så får man väl se då vad vi tar för beslut kring allting, men vi har iaf lyssnat på er och vi tänker prata med advokaterna kring en överklagan och allt kring LVU osv.
    Jag tänker såhär (har ingen erfarenhet av varken rättegångar, LVU eller soc):
    Det kan ju aldrig vara fel att kämpa för sina barn.

Hade jag tyckt att jag kan ta hand om mina egna barn på ett bra sätt och någon annan säger emot (domare i rättegång eller tjänsteman på soc) så hade jag sagt emot (dvs överklagat beslut som säger att jag inte kan ta hand om mina barn).
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 17:47:47 följande:

Det finns nog mera. Barn omhändertas inte för att soc har svårt att få tag i föräldrarna. Möjligtvis om det finns någon annan problematik också.

Jag har skrivit här EXAKT vad advokaten sade och vilket beslut dom tagit angående LVU. Hon satt ju själv på rättegången och hörde varför domstolen och socialen ville ha LVU osv. Hade det funnits andra saker, så hade hpn nämnt det!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-09 17:48:42 följande:

Jag tänker såhär (har ingen erfarenhet av varken rättegångar, LVU eller soc):

Det kan ju aldrig vara fel att kämpa för sina barn.

Hade jag tyckt att jag kan ta hand om mina egna barn på ett bra sätt och någon annan säger emot (domare i rättegång eller tjänsteman på soc) så hade jag sagt emot (dvs överklagat beslut som säger att jag inte kan ta hand om mina barn).

Jo vi har pratat mer med våra advokater angående att överklaga men vi är fortfarande osäkra på om vi vill eller inte
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 17:52:48 följande:

Jag har skrivit här EXAKT vad advokaten sade och vilket beslut dom tagit angående LVU. Hon satt ju själv på rättegången och hörde varför domstolen och socialen ville ha LVU osv. Hade det funnits andra saker, så hade hpn nämnt det!

Är det bara för att ni är svåra att få tag i tycker jag ni ska överklaga och sen vara 100% tillgängliga.
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 18:01:54 följande:

Är det bara för att ni är svåra att få tag i tycker jag ni ska överklaga och sen vara 100% tillgängliga.

Jo advokaten tycker det är lika sjukt som vi att dom har satt LVU för en sån sak och en människa kan inte vara anträffbar 24/7 men nu så har vi svarat på varje samtal, mejl, sms och ävem skött möten + hembesöken imorgon osv.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-09 18:06:55 följande:

Jo advokaten tycker det är lika sjukt som vi att dom har satt LVU för en sån sak och en människa kan inte vara anträffbar 24/7 men nu så har vi svarat på varje samtal, mejl, sms och ävem skött möten + hembesöken imorgon osv.

Edit: menar hembesöken idag osv
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 18:01:54 följande:
    Det är inte alltid lätt att förstå hur socialtjänsten resonerar, men utifrån min erfarenhet skulle jag kunna ge mig på en gissning.

Det finns en problematik i familjen som det inte verkar vara någon skiljemening om men socialtjänsten vill ha en större kontroll över situationen då man uppfattat att TS inte lyssnat på dem när de har velat prata.

Om man då kan påvisa att en placering enligt SOL kan fungera utmärkt för TS och att TS är mer tillgänglig så kan man mycket väl undanröja det som socialtjänsten framför som kriterier för LVU.

På beskrivningen som i sig inte är orimlig eller otänkbar i dessa sammanhang så har TS mycket goda chanser till att gå vinnande ur detta när det prövas av juristerna i Kammarrätten.

Det är viktigt att TS kommer till rätten och visar att hon är en bra och resonabel person som har sina barns bästa för ögonen. Målet avgörs till stor del på den muntliga framställningen.
  • Kjell2
    Anonym (jur) skrev 2019-12-09 20:20:01 följande:
    Det är inte alltid lätt att förstå hur socialtjänsten resonerar, men utifrån min erfarenhet skulle jag kunna ge mig på en gissning.

Det finns en problematik i familjen som det inte verkar vara någon skiljemening om men socialtjänsten vill ha en större kontroll över situationen då man uppfattat att TS inte lyssnat på dem när de har velat prata.

Om man då kan påvisa att en placering enligt SOL kan fungera utmärkt för TS och att TS är mer tillgänglig så kan man mycket väl undanröja det som socialtjänsten framför som kriterier för LVU.

På beskrivningen som i sig inte är orimlig eller otänkbar i dessa sammanhang så har TS mycket goda chanser till att gå vinnande ur detta när det prövas av juristerna i Kammarrätten.

Det är viktigt att TS kommer till rätten och visar att hon är en bra och resonabel person som har sina barns bästa för ögonen. Målet avgörs till stor del på den muntliga framställningen.
    Jag tro också att om man kan undanröja problem kring kommunikation, ställa upp frivilligt på åtgärder mm kan det vara möjligt att få SoL istället för LVU. 

Det som skulle kunna tala emot det är om det finns en lång historia av kommunikationsproblem, gömmande, undvikande, obstruerande mm.

Det som också kan ställa till problem om föräldrarna agerar olika. Om en förälder samarbetar och den andra inte kan det bli svårare
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 20:30:06 följande:
    Jag tro också att om man kan undanröja problem kring kommunikation, ställa upp frivilligt på åtgärder mm kan det vara möjligt att få SoL istället för LVU. 

Det som skulle kunna tala emot det är om det finns en lång historia av kommunikationsproblem, gömmande, undvikande, obstruerande mm.

Det som också kan ställa till problem om föräldrarna agerar olika. Om en förälder samarbetar och den andra inte kan det bli svårare
    Helt klart är det på det sättet, det är viktigt att vårdnadshavarna visar en enad front och inger ett bra förtroende så att domstolen kan känna sig trygg med att vårdnadshavarna har vilja och förmåga att både se behoven och även tillgodose dessa behov till åtminstone en rimlig nivå. Man behöver inte visa att man kandiderar till att bli utsedd till årets förälder utan bara att man är normalt hörsam inför det som krävs.
  • Anonym (Anonym1)

Nu så har barnen farit till deras nya familjer för inskolning och kommer tillbaka kring 17:00-18:00 ikväll. Kändes lite jobbigt men överlämningen gick bra! Jag träffade alla på parkeringen och fick sätta in dom i bilen och säga hej då <3 imorgon ska vi följa med barnen när dom ska flytta, det lär bli tufft :'(

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?