Anonym (jur) skrev 2019-12-09 20:20:01 följande:
Det är inte alltid lätt att förstå hur socialtjänsten resonerar, men utifrån min erfarenhet skulle jag kunna ge mig på en gissning.
Det finns en problematik i familjen som det inte verkar vara någon skiljemening om men socialtjänsten vill ha en större kontroll över situationen då man uppfattat att TS inte lyssnat på dem när de har velat prata.
Om man då kan påvisa att en placering enligt SOL kan fungera utmärkt för TS och att TS är mer tillgänglig så kan man mycket väl undanröja det som socialtjänsten framför som kriterier för LVU.
På beskrivningen som i sig inte är orimlig eller otänkbar i dessa sammanhang så har TS mycket goda chanser till att gå vinnande ur detta när det prövas av juristerna i Kammarrätten.
Det är viktigt att TS kommer till rätten och visar att hon är en bra och resonabel person som har sina barns bästa för ögonen. Målet avgörs till stor del på den muntliga framställningen.
Jag tro också att om man kan undanröja problem kring kommunikation, ställa upp frivilligt på åtgärder mm kan det vara möjligt att få SoL istället för LVU.
Det som skulle kunna tala emot det är om det finns en lång historia av kommunikationsproblem, gömmande, undvikande, obstruerande mm.
Det som också kan ställa till problem om föräldrarna agerar olika. Om en förälder samarbetar och den andra inte kan det bli svårare