• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • LoveRain

TS, du verkar ändra dig väldigt mycket fram och tillbaka vad som du anser är rätt att göra. Det får mig att tro att du inte riktigt har greppat vad de olika besluten innebär.

Väldigt enkelt förklarat är läget såhär:

Om ni inte överklagar kommer era barn vara LVU:ade från och med.

Om ni överklagar finns det en chans att det inte blir LVU utan SoL istället.

Du behöver prata med ditt ombud. Be att ombudet träffar er och tydligt förklarar vad LVU innebär och vad insatser enligt SoL innebär för er och för barnen rent juridiskt. Sedan ver du ombudet berätta vad hen tror om möjligheterna att nästa domstol beslutar om SoL istället. Det är ni föräldrar som måste ta beslutet men ditt ombud känner till alla fakta i ert fall och kan ge er bättre råd om detta än någon i den här tråden.

Du verkar ha begränsade kunskaper kring hur rättsprocessen fungerar och hur juridik fungerar. Det är helt ok att inte veta eller förstå men då måste du ta hjälp att förstå!

Hoppas på det bästa för dina barn!

• Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-12-08 20:33:12 följande:

TS, du verkar ändra dig väldigt mycket fram och tillbaka vad som du anser är rätt att göra. Det får mig att tro att du inte riktigt har greppat vad de olika besluten innebär.

Väldigt enkelt förklarat är läget såhär:

Om ni inte överklagar kommer era barn vara LVU:ade från och med.

Om ni överklagar finns det en chans att det inte blir LVU utan SoL istället.

Du behöver prata med ditt ombud. Be att ombudet träffar er och tydligt förklarar vad LVU innebär och vad insatser enligt SoL innebär för er och för barnen rent juridiskt. Sedan ver du ombudet berätta vad hen tror om möjligheterna att nästa domstol beslutar om SoL istället. Det är ni föräldrar som måste ta beslutet men ditt ombud känner till alla fakta i ert fall och kan ge er bättre råd om detta än någon i den här tråden.

Du verkar ha begränsade kunskaper kring hur rättsprocessen fungerar och hur juridik fungerar. Det är helt ok att inte veta eller förstå men då måste du ta hjälp att förstå!

Hoppas på det bästa för dina barn!

+1
  • Anonym (Anonym1)

Alltså förlåt, men hur i hela friden ska man lyssna på? :/ den ena säger en sak, den andra säger en sak, man blir påhoppad om man t ex väljer en av sakerna före den andra eller så tjafsar ni hela tiden och snälla, vi kan nog välja själva vad vi vill. Vi har förstått både der negativa och det positiva kring att överklaga beslutet om LVU men just nu så känner vi att barnen är viktigast och att dom nu ska få en bra överflytt osv och efter att dom flyttat så får man väl se då vad vi tar för beslut kring allting, men vi har iaf lyssnat på er och vi tänker prata med advokaterna kring en överklagan och allt kring LVU osv.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 21:58:24 följande:

Alltså förlåt, men hur i hela friden ska man lyssna på? :/ den ena säger en sak, den andra säger en sak, man blir påhoppad om man t ex väljer en av sakerna före den andra eller så tjafsar ni hela tiden och snälla, vi kan nog välja själva vad vi vill. Vi har förstått både der negativa och det positiva kring att överklaga beslutet om LVU men just nu så känner vi att barnen är viktigast och att dom nu ska få en bra överflytt osv och efter att dom flyttat så får man väl se då vad vi tar för beslut kring allting, men vi har iaf lyssnat på er och vi tänker prata med advokaterna kring en överklagan och allt kring LVU osv.

Tror det bästa du kan göra är att stänga denna tråd och resonera med dig själv och dina närmaste.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 22:18:05 följande:

Tror det bästa du kan göra är att stänga denna tråd och resonera med dig själv och dina närmaste.

Jag har inget emot att få tips eller råd kring allting rörande LVU men när det blir såhär så är det inte kul direkt
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 22:20:39 följande:

Jag har inget emot att få tips eller råd kring allting rörande LVU men när det blir såhär så är det inte kul direkt

Det går inte att undvika i dessa trådar. Du kommer att få råd som spretar åt alla möjliga håll och sedan blir du förvirrad och tappat din egen känsla.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 22:34:31 följande:

Det går inte att undvika i dessa trådar. Du kommer att få råd som spretar åt alla möjliga håll och sedan blir du förvirrad och tappat din egen känsla.

Jo så är det ju säkert men vi vet ju som sagt inte så mycket om LVU så därför är det ju skönt att få råd ifrån andra men förstår din poäng
  • Anonym (Tant Hedvig)

Ts, det blir nog enklare om du skriver konkreta frågor som folk kan besvara, ex:

Hur länge dröjer det...?
    Vem kontaktar man angående....?
    Vad förväntas av mig som förälder angående.....?
    Hur upplevde ni att barnen.....`?
    Vad är det bästa angående....?
    Vilka erfarenheter har ni av........?

osv osv.
    Då kanske folk lättare kan hålla sig till ämnet snarare än att bråka och komma med en massa motstridiga råd.

Angående sådana viktiga saker som överklagande eller inte, tycker jag precis som nämnts ovan att du skall prata med ditt ombud och folk irl som kan dessa saker. Vi som sitter här på familjeliv kan ju som mycket riktigt tidigare påpekats vara precis vem som helst.

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:42:50 följande:
    Jo jag förstår helt klart din tanke kring det hela och varför advokaten tycker vi ska överklaga då vi ändå har bevis att vi valde SoL, men hur lätt är det att vinna en överklagan i detta läget? Jag menar, man kanske måste ha mer bevis att man faktiakt har ändrat på sig, än att bara lägga fram bevis på aty vi valde SoL? Eller jag vet inte vad som är bäst i detta läget :(
    Om ni ska överklaga eller ej måste ni bestämma själv, lyssna framförallt på er advokat som kan bedöma möjligheterna till ändrad dom. Prata sen ihop er hur ni ska göra. 

Oavsett ska ni fortsätta samarbeta kring allt annat och jobba enligt den plan som bör finnas.

Framförallt ska ni läsa dom och underlag och verkligen förstå på vilka grunder beslut har tagits och varför det blev LVU och vad ni behöver åtgärda. Ta hjälp av er advokat.

• Anonym (Anonym1)

Skulle någon/några ge oss tips på frågor som vi kan ställa t ex till socialen och till advokaten? :( kan ju alltid vara nån som kommer på bättre frågor än en själv hehe

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?