• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 15:43:57 följande:

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

Advokaten klarar sig nog ändå. Sluta låtsas att du jobbar på soc nu, dina råd är bäst i papperskorgen.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 16:01:08 följande:
    Följ din magkänsla. Jag tycker du resonerar helt rätt. Jag som vet hur man tänker innifrån vet att om du börjar krångla med handläggarbyte, överklagningar och annat som folk ger råd om så kommer du tveklöst att betraktas som någon som inte har insikt om er problematik och någon vars samtycke till vård aldrig kan vara tillförlitligt. Samarbeta samarbeta samarbeta...
    Att "krångla med handläggarbyte" är inget problem. Inte att överklaga heller.
    Kan du inte bara sluta???

Jag har bytt handläggare, jag har vunnit i domstol över soc trots det.

LÄGG NER NU!

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 18:48:15 följande:

Advokaten klarar sig nog ändå. Sluta låtsas att du jobbar på soc nu, dina råd är bäst i papperskorgen.Att "krångla med handläggarbyte" är inget problem. Inte att överklaga heller.

Kan du inte bara sluta???

Jag har bytt handläggare, jag har vunnit i domstol över soc trots det.

LÄGG NER NU!

Det är varken rätt eller fel att t ex byta handläggare eller överklaga i domstol, utan alla föräldrar känner väl själva om man t ex inte trivs med handläggaren eller att man behöver överklaga. Jag själv kommer nog varken att göra något av dom sakerna, utan just nu är det full fokus på barnen
  • Anonym (Soc.)

Jättetragiskt att se människor i tråden som är förblindade av sitt eget sochat, sitta och ge TS superdåliga råd som kommer att förvärra hennes utgångsläge avsevärt. Låtsas att de bryr sig om TS och hennes barn fast deras agenda endast är deras egna krig med socialtjänsten.

Turligt nog verkar TS fatta läget.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 19:51:54 följande:

Jättetragiskt att se människor i tråden som är förblindade av sitt eget sochat, sitta och ge TS superdåliga råd som kommer att förvärra hennes utgångsläge avsevärt. Låtsas att de bryr sig om TS och hennes barn fast deras agenda endast är deras egna krig med socialtjänsten.

Ja jag känner då ingen anledning till att hålla på och byta handläggare, enbart för att en av våra handläggare råkar vara 23 år och har jobbat inom yrket sen i januari + att hon är lite hårdare än den andra handläggaren. Sen så känner jag just nu att det inte är värt att överklaga, utan nu tä ker vi se till att barnen får en trygg flytt in till deras nya hem och sen ändra på det som vi vehöver ändra på osv
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 19:37:29 följande:
    Det är varken rätt eller fel att t ex byta handläggare eller överklaga i domstol, utan alla föräldrar känner väl själva om man t ex inte trivs med handläggaren eller att man behöver överklaga. Jag själv kommer nog varken att göra något av dom sakerna, utan just nu är det full fokus på barnen
    Nej nej, jag berättade bara att man kan byta och att det inte alls behöver vara en nackdel.

Att inte överklaga måste jag säga är ett dåligt beslut.
    Det som är bra att ni inser allvaret och tänker göra allt för att ändra på det som behövs.

Jag önskar er all lycka till.

(Och råder dig att inte ta "Soc" på för stort allvar, jag är helt säker på att hon inte jobbar på soc. Hon har dålig koll på det verkligen fungerar och drar "hatkortet" om man inte stryker henne medhårs.. som iofs är ganska "soccigt".)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 19:51:54 följande:

Om du syftar på mig så hatar jag inte soc. Jag känner däremot aversion mot deras maktmissbruk men vet också att soc behövs för dem som verkligen har det svårt.

Du är bara för mycket och har alldeles för stor fantasi.
    Och nu tror jag att jag lägger ner att svara på din dumheter.
  • Anonym (Anonym1)

Men alltså snälla ni, kan man inte få slippa allt bråk och tjafs på denna tråden? Jag väljer väl själv vad vi vill göra kring överklagan osv

Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 20:23:01 följande:

Men alltså snälla ni, kan man inte få slippa allt bråk och tjafs på denna tråden? Jag väljer väl själv vad vi vill göra kring överklagan osv

Klart att ni väljer själva, men du har faktiskt bett om råd.
    Jag är inte här för att bråka med dig.

Vad jag sett har ingen annan med erfarenhet av detta kommenterat i tråden.
    Och jag ska verkligen försöka att ignorera "Soc" och hennes dumheter.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 15:43:57 följande:

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

Och de som arbetar inom socialtjänsten som kommunanställda eller som numera vanlig som konsulter gör förstås detta som volontärarbete.

Ska du försvara soc och slå ner på jurister så använd en vettigare retorik.

När det gäller offentliga biträden så är rättshjälpstaxan 1380/tim

En konsult inom socialtjänsten kan tjäna upp emot 160 000kr i månaden och får man då ett barn placerat enligt LVU så har man skapat sig en inkomstgaranti för en lång tid framöver.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 20:39:23 följande:

Klart att ni väljer själva, men du har faktiskt bett om råd.

Jag är inte här för att bråka med dig.

Vad jag sett har ingen annan med erfarenhet av detta kommenterat i tråden.

Och jag ska verkligen försöka att ignorera "Soc" och hennes dumheter.

Ja jag bad om råd i tråden men känns ju mer som att folk ska tvinga mig att välja och om jag inte gör så, så tänker jag inte på barnens bästa osv
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?