• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (H)

Fy så sorgligt att läsa. Jag vill bara säga att jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er alla. Hoppas att ni alla för den hjälp och det stöd ni behöver.

• Anonym (Rej)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:56:11 följande:

Lägg ner på en gång, för det första så flyttar inte barnen akut på måndag, utan då ska vi enbart på hembesök hos familjehemmen, på tisdag så inskolas barnen i hemmen emellan 09:00-17:00 och på onsdag så följer vi med barnen när dom ska flytta! Att du ens har mage och säga att jag prioriterar denna tråd före barnen, så tar du enormt fel! Enbart för att jag skriver här eller kollar tråden ibland, så behöver det inte betyda att jag inte prioriterar mina barn! Väldigt känsokallt och onödigt att skriva sådär emot en förälder som endast söker stöd i detta! Tänker ignorera dina inlägg här i fortsättningen!

Jag är knappast känslokall, jag undrar uppriktigt hur man prioriterar när man har fem små barn hemma men ändå hinner sitta i timmar och skriva in en tråd på Internet mitt på dagen på helgen? Du sitter hellre och söker tröst av främlingar på Internet än att prioritera tid med dina barn som snart inte får bo med dig längre. Än är det någon som verkar känslokall så är det du.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-12-07 15:16:55 följande:

Fy så sorgligt att läsa. Jag vill bara säga att jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er alla. Hoppas att ni alla för den hjälp och det stöd ni behöver.

Tack för omtanken! <3 det gör det säkert
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Rej) skrev 2019-12-07 15:19:28 följande:

Jag är knappast känslokall, jag undrar uppriktigt hur man prioriterar när man har fem små barn hemma men ändå hinner sitta i timmar och skriva in en tråd på Internet mitt på dagen på helgen? Du sitter hellre och söker tröst av främlingar på Internet än att prioritera tid med dina barn som snart inte får bo med dig längre. Än är det någon som verkar känslokall så är det du.

Tyck exakt vad du vill men jag prioriterar barnen före mig själv ALLA DAGAR I VECKAN!
  • Anonym (Rej)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 15:21:19 följande:

Tyck exakt vad du vill men jag prioriterar barnen före mig själv ALLA DAGAR I VECKAN!

Sluta skrik. Det var en uppriktig undran hur man hinner sitta på familjeliv flera timmar när man har fem små barn hemma. I min värld innebär helgen att man umgås som familj genom att göra aktiviteter tillsammans såsom att vara ute i naturen, göra utflykter, leka, spela spel, städa, åka och handla, se film eller laga mat. Men dina fem små barn kanske är duktiga på att sysselsätta sig själva och inte behöver så mycket tillsyn?
  • Anonym (Soc.)

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 15:43:57 följande:

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

Okej ja svårt att veta om det är pga det hon vill överklaga eller om hon faktislt ser att vi kan göra det
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 15:51:36 följande:

Okej ja svårt att veta om det är pga det hon vill överklaga eller om hon faktislt ser att vi kan göra det

Följ din magkänsla. Jag tycker du resonerar helt rätt. Jag som vet hur man tänker innifrån vet att om du börjar krångla med handläggarbyte, överklagningar och annat som folk ger råd om så kommer du tveklöst att betraktas som någon som inte har insikt om er problematik och någon vars samtycke till vård aldrig kan vara tillförlitligt. Samarbeta samarbeta samarbeta...
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 16:01:08 följande:

Följ din magkänsla. Jag tycker du resonerar helt rätt. Jag som vet hur man tänker innifrån vet att om du börjar krångla med handläggarbyte, överklagningar och annat som folk ger råd om så kommer du tveklöst att betraktas som någon som inte har insikt om er problematik och någon vars samtycke till vård aldrig kan vara tillförlitligt. Samarbeta samarbeta samarbeta...

Jo vi följer nu planen inför flytten och sen tänker vi prata med socialen om ändringarna vi behöver göra osv
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 12:53:34 följande:

För mig så gör det inget att ni skriver i tråden, för kan vara skönt för oss också att få kontakt med människor som har mer erfarenhet kring LVU eller föräldrar som gått/går igenom der vi gör nu. Jag dock inte att tråden bombas av människor som ska bråka vem som har rätt och fel men ni har ju även rätt att säga vad ni tycker eller känner kring den kunskap ni har kring det hela och jag vill även att ni är trevliga emot varandra och mig i tråden!

Angeånde att överklaga så känner jag mig väldigt osäker men som det känns nu så vill jag helst inte "hälla mer bensin över elden" och motstrida socialen, utan vi tänker just nu på att barnen ska få en trygg inskolning till veckan :'( jag kan ju känna att det blir bättre för barnen om man inte motstrider dom, utan att det är bättre att tänka på barnens bästa i detta läget. Är ju ändå 3 små barn som snart ska behöva flytta till ett främmande hem och vi vill göra det på ett tryggt sett

Då måste jag få fråga på vilket sätt du menade att jag var otrevlig när jag ställde en fråga kring dina tidigare trådar? Jag har inte varit annat än trevlig mot dig men när du svarar mig att dina barn från tidigare förhållande inte varit föremål för insatser samtidigt som du skrivit om att du även 2010 var på utredningshem med din förstfödde som då var 3-4 månader så är det väl klart att jag undrar hur det går ihop? 

"Jag har 5 barn. På det första utredningshemmet jag var på år 2010 så var min första son runt 3-4 månader och vi åkte dit tillsammans med hans pappa som jag bodde med då. Vi bodde där tillsammans i 3 månader och under den tiden så mådde ingen av oss bra. Vi längtade hem, vi saknade familj och vänner, vi otrivdes med både personal och hemmet + att vi skötte oss bra enligt observationer men i slutändan så ljög dom alltid om andra saker som inte stämde men tur att jag förde några anteckningar så soc fick veta sanningen om ALLT. Efter dessa 3 månader så valde vi att separera och då fick vi vara där 1.5 månad var i stället för att socialen ville se vem av oss som var bäst lämpad att ta hand om vår son och när vi var klara med utredningahemmet så hade jag flyttat 45-50 min ifrån vårat hem och hem till min hemstad och därför så valde vi att sonen skulle bo oss hans pappa där han är uppvuxen då vi ej ville flytta runt honom när han var så liten."
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?