Inlägg från: Pope Joan II |Visa alla inlägg
  • Pope Joan II

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 17:57:17 följande:
    Vi har inte orkat att gå igenom dessa papper då det varit för jobbiga för oss :(
    Kjell2 skrev 2019-11-28 17:37:41 följande:

Det borde ni gjort så att ni vet hur de tänker och argumenterar. Viktiga för att förstå

Okej vi förstår, ska läsa dom!Okej ja vi ska som sagt läsa dom!
    Har ni svårt att förstå texter som de i utredningen? Har och/eller din man något handikapp som gjort att ni har hamnat i den här situationen?
  • Pope Joan II
    Anonym (Stina) skrev 2019-11-29 08:14:32 följande:

Det här var en sorglig tråd. Två föräldrar som är helt oförmögna att ta till sig information, förstå barnens behov, förstå rättsprocessen. Två föräldrar som inte förstår vikten av att vara med på rättegång om LVU för att de inte får dagis den tiden och inte gör någonting alls för att själva lösa situationen. Bara pappan går och han vet inte riktigt vad som sagts sen. Mamman är med på telefon men vet inte heller riktigt vad som hände. Det man får intrycket av är ju föräldrar som faktiskt inte kan ta hand om sina barn, som tycker att må dåligt är skäl för att helt sluta kämpa för barnen. Hur skulle ni gjort om barnen blev allvarligt sjuka? Må dåligt så man inte orkar vara med på sjukhuset? Inte ha barnvakt så man kan inte ta barnet till sjukhuset? Det man får känslan är ju faktiskt att ett lvu är det enda rätta. Folk tassar lite på tå i tråden men ärligt talat: ni kan ju faktiskt inte ta hand om era barn. Klart soc kan göra misstag men ni verkar ju inte reagera trots utredningar, utredningshem, rättegång, lvu. Det låter inte som att ni klarar att vara föräldrar. Högt blodtryck som du nämner lever jättemånga med. Det är inte något som normalt gör att tillvaron rasar så att barnen inte kommer till skolan.

Jag tycker att ts verkar väldigt rar och gullig och förmodligen gör hon säkert vad hon förmår i en situation som verkar gå henne över huvudet. Jag skulle gissa på att det föreligger kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar och att det kan vara en del av det som ligger till grund för oron och behovet av LVU. 

Vi får hoppas att ts barn och ts med sambo själva får hjälp på ett sätt som tillåter dem att vara en viktig och stor del av barnens liv men med väldigt mycket mindre omsorgsansvar. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 14:30:53 följande:
    Det har jag som sagt redan svarat på några gånger. Dom yrkade på LVU för att dom trodde att vi inte skulle komma på mötena, umgängena, svara i telefon osv. Att vi helt enkelt skulle sköta i barnen och socialen som jag förstod advokaten som. Jag blev endast förhörd av rätten via telefon då dom ringde om mig under förhandlingen och jag svarade tydligt på alla frågorna
    Men varför tror de något sådant om det inte finns en historia av annat än samarbetsvilja och inga funktionsnedsättningar?
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 14:54:24 följande:
    9 år och 8 år är mina äldsta söner. Varannan vecka bor dom hos oss
    Men de barnen har inte varit föremål för några insatser?
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 12:53:34 följande:

För mig så gör det inget att ni skriver i tråden, för kan vara skönt för oss också att få kontakt med människor som har mer erfarenhet kring LVU eller föräldrar som gått/går igenom der vi gör nu. Jag dock inte att tråden bombas av människor som ska bråka vem som har rätt och fel men ni har ju även rätt att säga vad ni tycker eller känner kring den kunskap ni har kring det hela och jag vill även att ni är trevliga emot varandra och mig i tråden!

Angeånde att överklaga så känner jag mig väldigt osäker men som det känns nu så vill jag helst inte "hälla mer bensin över elden" och motstrida socialen, utan vi tänker just nu på att barnen ska få en trygg inskolning till veckan :'( jag kan ju känna att det blir bättre för barnen om man inte motstrider dom, utan att det är bättre att tänka på barnens bästa i detta läget. Är ju ändå 3 små barn som snart ska behöva flytta till ett främmande hem och vi vill göra det på ett tryggt sett

Då måste jag få fråga på vilket sätt du menade att jag var otrevlig när jag ställde en fråga kring dina tidigare trådar? Jag har inte varit annat än trevlig mot dig men när du svarar mig att dina barn från tidigare förhållande inte varit föremål för insatser samtidigt som du skrivit om att du även 2010 var på utredningshem med din förstfödde som då var 3-4 månader så är det väl klart att jag undrar hur det går ihop? 

"Jag har 5 barn. På det första utredningshemmet jag var på år 2010 så var min första son runt 3-4 månader och vi åkte dit tillsammans med hans pappa som jag bodde med då. Vi bodde där tillsammans i 3 månader och under den tiden så mådde ingen av oss bra. Vi längtade hem, vi saknade familj och vänner, vi otrivdes med både personal och hemmet + att vi skötte oss bra enligt observationer men i slutändan så ljög dom alltid om andra saker som inte stämde men tur att jag förde några anteckningar så soc fick veta sanningen om ALLT. Efter dessa 3 månader så valde vi att separera och då fick vi vara där 1.5 månad var i stället för att socialen ville se vem av oss som var bäst lämpad att ta hand om vår son och när vi var klara med utredningahemmet så hade jag flyttat 45-50 min ifrån vårat hem och hem till min hemstad och därför så valde vi att sonen skulle bo oss hans pappa där han är uppvuxen då vi ej ville flytta runt honom när han var så liten."
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?