• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 21:13:27 följande:
    Ja jag bad om råd i tråden men känns ju mer som att folk ska tvinga mig att välja och om jag inte gör så, så tänker jag inte på barnens bästa osv
    Ingen kan tvinga dig till något.
    Men visst, jag slutar att svara om mina svar gör dig illa till mods.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 21:21:09 följande:

Ingen kan tvinga dig till något.

Men visst, jag slutar att svara om mina svar gör dig illa till mods.

Nej det gör dom inte
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-07 21:12:40 följande:

Och de som arbetar inom socialtjänsten som kommunanställda eller som numera vanlig som konsulter gör förstås detta som volontärarbete.

Ska du försvara soc och slå ner på jurister så använd en vettigare retorik.

När det gäller offentliga biträden så är rättshjälpstaxan 1380/tim

En konsult inom socialtjänsten kan tjäna upp emot 160 000kr i månaden och får man då ett barn placerat enligt LVU så har man skapat sig en inkomstgaranti för en lång tid framöver.

Konsulter är inne oftast kortare tid under rekryteringsprocessen. Tjänar omkring 50.000 i månaden. Det fungerar självklart inte alls så att de blir kvar som konsult på samma arbetsplats bara för att ett barn placerats. Ärendet överlämnas till nästa handläggare precis som vanligt när någon byter tjänst.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 22:35:09 följande:
    Konsulter är inne oftast kortare tid under rekryteringsprocessen. Tjänar omkring 50.000 i månaden. Det fungerar självklart inte alls så att de blir kvar som konsult på samma arbetsplats bara för att ett barn placerats. Ärendet överlämnas till nästa handläggare precis som vanligt när någon byter tjänst.
    Det du skriver stämmer inte med verkligheten, men det är inte ovanligt från det hållet
  • Anonym (jur)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-07 22:38:53 följande:
    Det du skriver stämmer inte med verkligheten, men det är inte ovanligt från det hållet
    Med offentlighetsprincipen  som grund är det inga problem att begära ut handlingar rörande detta, vilket vi gjort från en stor mängd kommuner och det du påstår stämmer inte.

För många kommuner är det mycket svårt att rekrytera socialsekreterare och detta har bidragit till att andelen konsulter aldrig någonsin varit så stort som det är idag.

När det gäller debiteringen är det bara att läsa svart på vitt i de fakturor som skickats till kommunerna från dessa konsulter.
  • Anonym (jur)

Faktaresistens är en ganska vanlig åkomma från de som till varje pris vill försvara det som inte är försvarbart

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-07 22:46:34 följande:

Faktaresistens är en ganska vanlig åkomma från de som till varje pris vill försvara det som inte är försvarbart

Du fortsätter tjafsa i TS tråd fast hon bett om att slippa det.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 05:39:00 följande:
    Och du fortsätter att på soc maner försöka fastslå en verklighet som hör till fantasin.
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 05:39:00 följande:

Anonym (jur) skrev 2019-12-08 10:07:00 följande:

Och du fortsätter att på soc maner försöka fastslå en verklighet som hör till fantasin.

Ni har båda tydligt klargjort era synpunkter och råd till ts. Hon vet nu vad hon har för val och behöver själv komma till klarhet hur hon känner och tänker och vill göra och vad som är bäst för familjen. Tycker att ni ska respektera hennes önskan att inte använda tråden till att tjafsa om vems sanning som är den enda gällande.

Vill ni fortsätta med ert personliga bråk så kan ni ju starta en egen tråd och fortsätta där. Ni kanske tror att ert tjafs gagnar henne och familjen vilket sannolikt snarare förvärrar och förvirrar.

Ni ska också vara medvetna om att vi förmodligen inte har hela bilden som ligger till grund för varför det blev just lvu. Det ts behöver nu är stöttning i en positiv förändring för att så småningom kunna förena familjen igen. Det första steget har hon redan tagit till skillnad från många som är i samma situation nämligen insikt i att det finns brister i föräldraomsorgen.

Det är det allra viktigaste.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-08 11:40:39 följande:

Ni har båda tydligt klargjort era synpunkter och råd till ts. Hon vet nu vad hon har för val och behöver själv komma till klarhet hur hon känner och tänker och vill göra och vad som är bäst för familjen. Tycker att ni ska respektera hennes önskan att inte använda tråden till att tjafsa om vems sanning som är den enda gällande.

Vill ni fortsätta med ert personliga bråk så kan ni ju starta en egen tråd och fortsätta där. Ni kanske tror att ert tjafs gagnar henne och familjen vilket sannolikt snarare förvärrar och förvirrar.

Ni ska också vara medvetna om att vi förmodligen inte har hela bilden som ligger till grund för varför det blev just lvu. Det ts behöver nu är stöttning i en positiv förändring för att så småningom kunna förena familjen igen. Det första steget har hon redan tagit till skillnad från många som är i samma situation nämligen insikt i att det finns brister i föräldraomsorgen.

Det är det allra viktigaste.

Jag håller med.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?