• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)

TS det är förklarligt om du låter dig skrämmas av mer eller mindre uttalade hot från socialtjänsten, det är många som har kapitulerat inför detta så det är helt förståeligt hur rättsvidrigt det än är.

Om du väljer att böja dig så ställ dig in på detta och ha inte någon parallelltanke på att bekämpa detta då risken att gå under är överhängande, då du säkerligen kommer att uppfatta det som om du går i kvicksand.

Erfarenheten visar på att de som böjer sig får fortsätta att böja sig i en evighet, hör med andra föräldrar som har hamnat i samma situation så får du andra vinklar än de som jag respektive soc förmedlar här i tråden. Verkligheten talar sitt tydliga språk.

Det man ska veta är att det går att vinna mot soc när man har på fötterna att de inte gjort rätt men vägen är tuff och kräver mycket energi och man måste ha en genomtänkt strategi och bekämpa soc. med hjälp av juridiken vilket är det område som de inte behärskar speciellt bra.

Väl värt att notera är att samtliga mina resonemang handlar om att det saknas grund för soc. ställningstagande och att man har bra på fötterna när det gäller detta. Har däremot socialtjänsten grund för sitt ställningstagande så är det bästa man kan göra att försöka samarbeta med dem på alla möjliga plan. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-06 23:51:56 följande:

Av förklarliga skäl vill inte företrädare för socialtjänsten att deras beslut ifrågasätts därav vill de inte att man ska överklaga.

Du som utger dig för att vara något inom fältet soc. kan förklara närmare på vilket sätt som TS skulle förlora på att få sin sak prövad i domstol

Ts har bett oss sluta käbbla. Det tänker jag respektera i hennes svåra kris. Så jag kommer inte att svara dig utan vänder mig direkt till TS.
  • LoveRain
    Anonym (jur) skrev 2019-12-06 23:51:56 följande:

Av förklarliga skäl vill inte företrädare för socialtjänsten att deras beslut ifrågasätts därav vill de inte att man ska överklaga.

Du som utger dig för att vara något inom fältet soc. kan förklara närmare på vilket sätt som TS skulle förlora på att få sin sak prövad i domstol

TS har naturligtvis all rätt i världen att överklaga beslutet. Frågan är dock vad som gynnar TS och barnen mest. Att fortsätta rättsprocessen eller att fokusera på att få hem barnen och ge dem ett bra och tryggt hem. TS tycker själv att det bästa för barnen är att bo i fosterhem, socialen tycker samma sak. Det kan ju vara så att detta beslut faktiskt är det bästa för barnen i denna situation.

Bara för att man kan fortsätta driva processen betyder inte att det nödvändigtvis är det bästa.
  • Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-12-07 00:10:11 följande:
    TS har naturligtvis all rätt i världen att överklaga beslutet. Frågan är dock vad som gynnar TS och barnen mest. Att fortsätta rättsprocessen eller att fokusera på att få hem barnen och ge dem ett bra och tryggt hem. TS tycker själv att det bästa för barnen är att bo i fosterhem, socialen tycker samma sak. Det kan ju vara så att detta beslut faktiskt är det bästa för barnen i denna situation.

Bara för att man kan fortsätta driva processen betyder inte att det nödvändigtvis är det bästa.
    Jag förmodar att du är väl insatt i konsekvenserna av LVU i förhållande till en placering enligt SOL.

TS har uttryckt att en SOL placering är något som TS är med på inte en placering enligt LVU, skillnaderna är milsvida för en förälder/vårdnadshavare både på kort och lång sikt.

Har du en gång hamnat i det läget att du har fått ett LVU är vägen otroligt mycket enklare för socialtjänsten om de någon gång i framtiden skulle vilja gör om denna resa med samma barn eller andra barn. 
  • Anonym (jur)

En rak fråga till TS,

Det är din tråd så jag ger dig möjligheten att säga din mening, det är tämligen tröttsamt med alla dumheter som skrivs från diverse olika håll och som inte har förankring i vare sig juridik eller praxis.

Det är bara att säga till om du inte vill ha mina råd så kliver jag ur denna tråd

• Anonym (Anonym1)

För mig så gör det inget att ni skriver i tråden, för kan vara skönt för oss också att få kontakt med människor som har mer erfarenhet kring LVU eller föräldrar som gått/går igenom der vi gör nu. Jag dock inte att tråden bombas av människor som ska bråka vem som har rätt och fel men ni har ju även rätt att säga vad ni tycker eller känner kring den kunskap ni har kring det hela och jag vill även att ni är trevliga emot varandra och mig i tråden!

Angeånde att överklaga så känner jag mig väldigt osäker men som det känns nu så vill jag helst inte "hälla mer bensin över elden" och motstrida socialen, utan vi tänker just nu på att barnen ska få en trygg inskolning till veckan :'( jag kan ju känna att det blir bättre för barnen om man inte motstrider dom, utan att det är bättre att tänka på barnens bästa i detta läget. Är ju ändå 3 små barn som snart ska behöva flytta till ett främmande hem och vi vill göra det på ett tryggt sett

• Anonym (Anonym1)

På måndag så ska vi och barnen åka tillsammans med socialen och hälsa på hos barnens kommande familjehem, på tisdag så ska dom inskolas i hemmen ifrån kl 09:00-17:00 och då hämtar nån i familjerna barnen och på onsdag kl 09:00 så kommer socialen och hämtar barnen och om vi vill så får vi följa med när dom ska flytta :'( jag vill iaf följa med när dom flyttar för att ta ett sista farväl och visa att vi älskar dom, förklara varför mamma och pappa inte kan ta hand om dom just nu osv :'(

Jag tänker att jag absolut inte vill att socialen ska komma hit på onsdag, hämta barnen och deras packning och sen bara dras ifrån deras familj, utan jag känner att det är bättre att vi följer med även om det lär bli riktigt jobbigt för oss mem även fär barnen när man åker så vill ju vi att dom ska veta att vi älskar dom, saknar dom, bryr oss om dom, vill att dom ska vara trygga osv. Detta är så hemskt att jag knappt vet hur jag ska formulera visa saker då detta nästan är en chock för en som förälder och jag har som inte fattat riktigt att barnen flyttar på onsdag, men en sak vet jag och det är att vi ska se till att barnen får allt dom behöver i sina nya hem och att vi kommer att kämpa hårt för att ändra på det som måste ändras på, ta hjälp om så behövs, sköta alla möten, umgängen och vara i telefonen osv <3

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 12:53:34 följande:

För mig så gör det inget att ni skriver i tråden, för kan vara skönt för oss också att få kontakt med människor som har mer erfarenhet kring LVU eller föräldrar som gått/går igenom der vi gör nu. Jag dock inte att tråden bombas av människor som ska bråka vem som har rätt och fel men ni har ju även rätt att säga vad ni tycker eller känner kring den kunskap ni har kring det hela och jag vill även att ni är trevliga emot varandra och mig i tråden!

Angeånde att överklaga så känner jag mig väldigt osäker men som det känns nu så vill jag helst inte "hälla mer bensin över elden" och motstrida socialen, utan vi tänker just nu på att barnen ska få en trygg inskolning till veckan :'( jag kan ju känna att det blir bättre för barnen om man inte motstrider dom, utan att det är bättre att tänka på barnens bästa i detta läget. Är ju ändå 3 små barn som snart ska behöva flytta till ett främmande hem och vi vill göra det på ett tryggt sett

Klokt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 13:23:45 följande:

På måndag så ska vi och barnen åka tillsammans med socialen och hälsa på hos barnens kommande familjehem, på tisdag så ska dom inskolas i hemmen ifrån kl 09:00-17:00 och då hämtar nån i familjerna barnen och på onsdag kl 09:00 så kommer socialen och hämtar barnen och om vi vill så får vi följa med när dom ska flytta :'( jag vill iaf följa med när dom flyttar för att ta ett sista farväl och visa att vi älskar dom, förklara varför mamma och pappa inte kan ta hand om dom just nu osv :'(

Jag tänker att jag absolut inte vill att socialen ska komma hit på onsdag, hämta barnen och deras packning och sen bara dras ifrån deras familj, utan jag känner att det är bättre att vi följer med även om det lär bli riktigt jobbigt för oss mem även fär barnen när man åker så vill ju vi att dom ska veta att vi älskar dom, saknar dom, bryr oss om dom, vill att dom ska vara trygga osv. Detta är så hemskt att jag knappt vet hur jag ska formulera visa saker då detta nästan är en chock för en som förälder och jag har som inte fattat riktigt att barnen flyttar på onsdag, men en sak vet jag och det är att vi ska se till att barnen får allt dom behöver i sina nya hem och att vi kommer att kämpa hårt för att ändra på det som måste ändras på, ta hjälp om så behövs, sköta alla möten, umgängen och vara i telefonen osv <3

Jättebra. Under förutsättning att du klarar av att inte bryta ihop inför barnen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 13:26:08 följande:

Klokt.

Jag känner just nu att det är barnen som är viktigast och att vi vill lägga fullt fokus på dom och deras inskolning och flytt. Vi vill vara där för dom hela tiden och se till att dom blir överflyttad på ett tryggt sätt och sedan så får vi kämpa med allt som socialen vill att vi ändrar på. Visst vet jag att vi kan överklaga och troligen lägga fram mer bevis osv men känner också att det absolut inte är det bästa för barnen att börja motstrida socialen, utan jag tror att det är bättre att vi visar socialen att vi kan och vill ändra på oss, att vi kommer sköta varje möte och umgängen, att vi kommer svara i telefonen osv. Känner att jag inte vill starta en till rättegång och visa socialen att man motstrider dom och unte tänker på barnens bästa...

Det gör ont i oss men vi vill som sagt deras bästa och jag tror att barnen mår bäst av att vi gör såhär istället för att överklaga :'(
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?