• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (-)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 22:18:59 följande:

Ni som själva har barn och läser denna tråden, tänk hur det skulle vara för er att gå igenom detta. Att först få 3 anmälningar på er med ordentliga falska anklagelser och lögner som i sin tur går till utredning. Ni får komma på möten på deras kontor, vara med om hembesök, att dom kontaktar nära och kära + dagis osv, att ni tackar ja till ett utredningshem, åker ner dit frivilligt och stannar där 8 veckor tillsammans och 1 vecka vardera där du är ensam med barnen själva medans den andre åker hem, att sedan få åka hem hela familjen och fortsätta med att ta emot hjälpen, ändringarna och allt som vi fått hjälp och tips om på utredningshemmet, att sedan få vara med på ett möte 3 dagar efter att ni kommit hem och få två val på ett papper, sen komma hem och behöva välja emellan familjehem eller fajtas i en rättegång, att sedan välja SoL för att det är det bästa för dina barn och invänta att socialen letar upp ett familjehem, börja små tjafsa då vi inte kommer överens med placering inom nätverket, vilket påverkar detta till att socialen istället ansöker om LVU, gå och vara orolig i flera dagar och sen få reda på att politikerna valt LVU och att ni måste genomgå en rättslig process, att bli nekad ifrån vänner och familj + dagis att barnen ej kan vara där och att du inte får närvara på rättegången, din partner åker ensam till rätten medans du blir uppringd på telefonen och få svara på så hårda frågor att du bryter ihop för att du vill barnens bästa men känner dig värdelös inombords och sedan förbereda sig för vad rätten ska välja då beslutet fattar och att ni även ska förbereda er för att barnen ska flytta till någon ni inte ens känner...

Läs igenom det så förstår ni vilket helvete vi fått gå igenom detta år och hur jobbigt det är för ALLA i familjen och inte bara oss! :'(

Du skulle aldrig ha gått med på utredningshem. Utredningshem används generellt av socialtjänsten för att samla bevis emot föräldrarna (namnet säger det mesta). Nu är det ändå gjort så då är det inte så mycket att göra. Det positiva är att ni åtminstone framstår som mycket samarbetsvilliga vilket skulle kunna göra så att förvaltningsrätten propsar på en SoL-placering istället för en LVU-placering. Med en SoL-placering kommer det bli mycket enklare att få hem barnen i framtiden. Och om det inte verkar som om socialtjänsten kan bevekas så går det med en SoL-placering att vid tillfälle ta barnen och flytta utomlands, utom räckhåll för svensk socialtjänst. Med tanke på att det för många barn är ett öde värre än döden (självmordsfrekvensen är fem gånger högre för fosterhemsbarn än för andra barn) att växa upp inom samhällsvården så är det definitivt ett alternativ man bör fundera på. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (-) skrev 2019-12-04 10:29:36 följande:

Du skulle aldrig ha gått med på utredningshem. Utredningshem används generellt av socialtjänsten för att samla bevis emot föräldrarna (namnet säger det mesta). Nu är det ändå gjort så då är det inte så mycket att göra. Det positiva är att ni åtminstone framstår som mycket samarbetsvilliga vilket skulle kunna göra så att förvaltningsrätten propsar på en SoL-placering istället för en LVU-placering. Med en SoL-placering kommer det bli mycket enklare att få hem barnen i framtiden. Och om det inte verkar som om socialtjänsten kan bevekas så går det med en SoL-placering att vid tillfälle ta barnen och flytta utomlands, utom räckhåll för svensk socialtjänst. Med tanke på att det för många barn är ett öde värre än döden (självmordsfrekvensen är fem gånger högre för fosterhemsbarn än för andra barn) att växa upp inom samhällsvården så är det definitivt ett alternativ man bör fundera på. 

Tanken har aldrig slagit dig att den ökade risken för placerade barn till stor del skulle kunna ha att göra med allt som placerade barn varit med om innan de blir placerade? Du tror att misshandel, missbruk, sexuella övergrepp, grava omsorgsbrister etc inte sätter djupa spår i barnasjälen som finns kvar även om de sedemera blir placerade?
  • Anonym (-)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-04 10:41:19 följande:
    Tanken har aldrig slagit dig att den ökade risken för placerade barn till stor del skulle kunna ha att göra med allt som placerade barn varit med om innan de blir placerade? Du tror att misshandel, missbruk, sexuella övergrepp, grava omsorgsbrister etc inte sätter djupa spår i barnasjälen som finns kvar även om de sedemera blir placerade?
    Tidigare i tråden citerade jag svensk forskning (Vinnerljung) som visar att placerade barn får sämre skolresultat ju längre de är placerade, konstigt med tanke på att alternativet är föräldrar med grava omsorgsbrister, samt amerikansk forskning (Doyle) som visar att för bar på marginalen till att bli omhändertagna så går det signifikant mycket bättre för barn som inte blir placerade. Så, jo, tanken har slagit mig och, nej, den tanken kan inte förklara de stora skillnaderna. Det är skadligt för barn att bli fosterhemsplacerade, vilket de flesta kan räkna ut med sunda förnuftet. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (-) skrev 2019-12-04 10:47:18 följande:

Tidigare i tråden citerade jag svensk forskning (Vinnerljung) som visar att placerade barn får sämre skolresultat ju längre de är placerade, konstigt med tanke på att alternativet är föräldrar med grava omsorgsbrister, samt amerikansk forskning (Doyle) som visar att för bar på marginalen till att bli omhändertagna så går det signifikant mycket bättre för barn som inte blir placerade. Så, jo, tanken har slagit mig och, nej, den tanken kan inte förklara de stora skillnaderna. Det är skadligt för barn att bli fosterhemsplacerade, vilket de flesta kan räkna ut med sunda förnuftet. 

Så om ett barn levt sina första sex år i misär, sexuella övergrepp och missbruk och sedan blir placerad och blir självmordbenägen och får dåliga skolresultat så tänker du att det till största del beror på placeringen... well, jag håller inte med.
  • Anonym (-)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-04 11:35:48 följande:
    Så om ett barn levt sina första sex år i misär, sexuella övergrepp och missbruk och sedan blir placerad och blir självmordbenägen och får dåliga skolresultat så tänker du att det till största del beror på placeringen... well, jag håller inte med.
    Bra försök, men det var inte det jag sa. 

Vad jag sa var att i genomsnitt går det sämre för barn som placeras av socialtjänsten än för motsvarande barn som inte placeras av socialtjänsten. Om detta sedan beror på att det omhändertas för många barn (barn från "för bra" hem) eller om det beror på att fosterhemsvården är undermålig kan man såklart diskutera.

Om du verkligen arbetar inom socialtjänsten så utgår jag ifrån att ni diskuterar dessa frågor kontinuerligt. Det måste vara hemskt att veta att ens arbete i slutändan faktiskt gör saker sämre. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (-) skrev 2019-12-04 11:50:13 följande:

Bra försök, men det var inte det jag sa. 

Vad jag sa var att i genomsnitt går det sämre för barn som placeras av socialtjänsten än för motsvarande barn som inte placeras av socialtjänsten. Om detta sedan beror på att det omhändertas för många barn (barn från "för bra" hem) eller om det beror på att fosterhemsvården är undermålig kan man såklart diskutera.

Om du verkligen arbetar inom socialtjänsten så utgår jag ifrån att ni diskuterar dessa frågor kontinuerligt. Det måste vara hemskt att veta att ens arbete i slutändan faktiskt gör saker sämre. 

Du missade helt faktorn att dessa barns dåliga mående möjligtvis kan bero på att de varit med om fruktansvärda saker i sina ursprungsfamiljer.
  • Anonym (Anonym1)

Men nu räcker det alltså! Kan ni människor inte sluta att spama min tråd med en massa diskussioner om vem som har rätt eller fel, kränka ner människor och hålla på att jävlas? Kan ni vänligen sluta med det och istället starta en egen tråd om ni vill fortsätta att diskutera där!

Jag startade inte tråden för att folk skulle bråka om vem som har rätt eller att vi som föräldrar hela tiden måste bli kränkta som dåliga föräldrar. Snälla, skriv inte mer i min tråd om ni ska hålla på såhär! Lägg ner nu!

• Anonym (Anonym1)

Imorgon kl 11:00 kommer beslutet ifrån rätten om dom valt LVU, som socialen, deras advokat och barnens advokat vill, eller om det blir SoL, som vi och våra advokater yrkat på :( sen kl 13:00 ska vi ha möte med socialen och familjehemmen. Känns otroligt jobbigt för oss allihopa men vi är starka och kämpar på <3 vi vill bara att allt ska skötas på ett tryggt sätt för barnens skull och det överflytten görs när dom blivit trygga med familjerna!

Jag vore tacksam om ni slutar att diskutera om vem som har rätt och fel om olika saker, vem som är vem och även kränkningarna emot andra, men även oss! Vi går igenom en hemsk period nu och då menar jag inte bara mig själv, utan hela vår familj och jag startade tråden för att jag ville få mer information om LVU, stöttning osv av t ex människor som har erfarenhet eller ifrån familjer som varit med om detta tidigare eller annat kring socialtjänstens arbete.

Jag hoppas att ni kan ha förståelse för hur jobbigt detta är för vår familj och snälla, sköt er i tråden!

• Anonym (Anonym1)

Till er som säger att vi inte bryr oss i våra barn, så kan jag säga att det är det enda vi gör just nu och det vi har gjort sen utredningen startade. Om barnen inte får bo kvar hos oss så har vi varit viktiga med att dom ska få komma till ett familjehem där barnen är 100% trygga och där dom kan få allt dom behöver <3 vi vill barnens bästa och det är ju därför vi och socialtjänsten ser till att denna överflytt blir trygg för barnen. Först så ska vi ju få träffa familjehemmen tillsammans med socialen och sen ska vi ha hembesök och inskolning, så barnen dras inte ifrån oss direkt! Dom är alla 3 under 5 år och kanske inte riktigt förstår vad som händer och det är ju därför vi vill göra detta tryggt så barnen inte behöver tvingas eller dras till en familj direkt, utan nu har vi ju en plan för att denna överflytt ska bli riktigt bra <3

Självklart så vill ingen av oss förlora våra barn men när man kommer till ett tillfälle där man måste låta dom flytta, så ser man ju till att dom verkligen inte bara dras ifrån en, utan man ser ju till att överflytten blir så bra och trygg som möjligt för barnen. Vi tycker också att det är jobbigt att behöva sära på barnen men socialen hittade inget hem för alla 3 samtidigt :'(

Hoppas att ni kan förstå hur jobbigt detta är för hela familjen och jag kan inte ens tänka mig hur barnen kommer att reagera, så det är ju därför det är så viktigt för dom att överflytten blir bra och tryggt tills vi kan få hem dom igen :'(

• Anonym (Anonym1)

En sak till, man behöver inte skita i sina barn enbart för att man t ex pratar eller skriver om hur man själv tar situationen eller hur det påverkat oss som föräldrar, för jag tror inte att många här vet om hur det är att gå igenom något sånt här och hur hela familjen mår osv. Varför ska man behöva få kränkande kommenterar hela tiden? Varför kan ingen människa bara stötta oss eller vilja hjälpa oss igenom t ex fakta ifrån en kunnig person inom detta område eller ifrån en förälder som själv varit med om et vi går igenom just nu!

Många här inne verkar inte förstå att man endast trycker ner en person mera i detta läget och även familjen när man endast vill ha hjälp och stöd ifrån någon som t ex vet mer än vi om LVU eller som varit med om det själv som jag skrivit förut. Hoppas nu att ni förstår att ALLA i familjen lider pga detta och inte bara JAG!

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?