• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 20:29:42 följande:

Det känns ändå positivt att vi nu kommer att få träffa dessa två familjehem på fredag och att vi får chansen att lära känna dom, träffa dom och att dom även får träffa barnen och lära känna dom osv. Sen att vi ska ha hembesök och inskolning innan dom flyttar, känns också bra, för då tas dom ju inte ifrån en på plats, utan nu får dom ju chansen att inskolas först, vilket jag iaf tycker är bättre än om dom dras ifrån en direkt och in i en ny familj.

Vi ska alla närvara på mötet på fredag så vi bägge två + barnen får närvara och träffa både socialen samt familjehemmen men det känns också lite jobbigt då man tänker på att nån annan ska få ta hand om dom ett tag men jag fyller mig själv med självkänsla och tänker på att dom inte kommer att bo där för alltid <3

Synd att man skiljer på barnen måste jag säga.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 21:39:23 följande:

Synd att man skiljer på barnen måste jag säga.

Det är inte vårat val, utan socialens. Vi sa till dom att vi helst ville att barnen skulle få flytta tillsammans men när det inte gick så sa vi ja till att dottern får bo med en familj och pojkarna i ett. Dom kommer att bo i samma område och ha nära till varandra så dom kan träffa och att även vi kan ha umgängen lättare än att dom skulle bli placerad längre bort. Men vi har iaf sagt till dom att vi ville att dom skulle flytta tillsammans men är ju socialens beslut som även måste fungera för barnen. Dom ska ju matcha osv. Detta är deras val, inte vårat som sagt!
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 21:42:34 följande:

Det är inte vårat val, utan socialens. Vi sa till dom att vi helst ville att barnen skulle få flytta tillsammans men när det inte gick så sa vi ja till att dottern får bo med en familj och pojkarna i ett. Dom kommer att bo i samma område och ha nära till varandra så dom kan träffa och att även vi kan ha umgängen lättare än att dom skulle bli placerad längre bort. Men vi har iaf sagt till dom att vi ville att dom skulle flytta tillsammans men är ju socialens beslut som även måste fungera för barnen. Dom ska ju matcha osv. Detta är deras val, inte vårat som sagt!

Det förstår jag. Men jag tycker det är synd. Tycker det är viktigt att man håller ihop barnen. Men de hittade väl ingen som ville ta emot två barn antar jag.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 21:54:25 följande:

Det förstår jag. Men jag tycker det är synd. Tycker det är viktigt att man håller ihop barnen. Men de hittade väl ingen som ville ta emot två barn antar jag.

Vi har tre barn tillsammans och vi tycker också att det är tråkigt att behöva skilja på dom men vi kan inte göra så mycket åt socialens val :(
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 21:59:21 följande:

Vi har tre barn tillsammans och vi tycker också att det är tråkigt att behöva skilja på dom men vi kan inte göra så mycket åt socialens val :(

Tre olika familjehem?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 22:00:28 följande:

Tre olika familjehem?

Nej jag menade att vi har 3 barn tillsammans. Dottern flyttar för sig och pojkarna flyttar tillsammans, så två olika familjehem
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-02 22:02:44 följande:

Nej jag menade att vi har 3 barn tillsammans. Dottern flyttar för sig och pojkarna flyttar tillsammans, så två olika familjehem

Oj. Vad säger man till det stackars barn som både måste flytta hemmifrån och samtidigt skiljas från syskonen som får bo tillsammans. Stackars barn :( Måste ju kännas förfärligt för henne. Så synd att de inte kunde komma tillsammans till sin faster istället.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 22:07:45 följande:

Oj. Vad säger man till det stackars barn som både måste flytta hemmifrån och samtidigt skiljas från syskonen som får bo tillsammans. Stackars barn :( Måste ju kännas förfärligt för henne. Så synd att de inte kunde komma tillsammans till sin faster istället.

Nu får du mig att börja gråta... Vi kan ju som sagt inte ändra på socialens val men vi vet att vi har sagt och försökt få socialen att placera dom tillsammans men han det var svårt att hitta ett hem åt alla tre och hos deras faster är inte ett lämpligt hem
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)

Hur gammal är flickan?

Mitt hjärta blöder verkligen för er, jag vet hur det känns när sängen/sängarna står där tomma efter flytt.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-03 05:04:23 följande:

Hur gammal är flickan?

Mitt hjärta blöder verkligen för er, jag vet hur det känns när sängen/sängarna står där tomma efter flytt.

Hon är 4 år och pojkarna är 3 år och 1.5 år. Usch ja det vill jag inte ens tänka på! :'(
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?