• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • LoveRain

Varför bedömde socialen att fastern till barnen inte var lämplig som familjehem? Hon hade väl kunnat ta emot alla tre?

• Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-03 10:39:19 följande:

Varför bedömde socialen att fastern till barnen inte var lämplig som familjehem? Hon hade väl kunnat ta emot alla tre?

Pga att vi inte har haft en bra relation till henne under 6 års tid och att sambons familj även kommit med massvis av falska lögner och anklagelser, vilket har lett till massvis av bråk osv. Sen så har barnens faster och hennes sambo ett mycket dåligt förhållande och bråkar ofta, han har dessutom skyhöga skulder själv och en massa annat, så socialen tyckte som vi att det skulle bli en otrygg plats för barnen osv. Detta har vi också sparat på mejl! Just därför vi valde fosterhem före nätverket då ingen av oss har bra relationer till familjerna och på så sätt så skulle inte barnen bli trygga där
  • Anonym (Anonym1)

Då är barnens platser på dagis avslutade också eftersom dom ska byta förskola när dom flyttat. Känns overkligt och konstigt men både vi och socialen tyckte att det var bättre för barnen att få vara denna sista veckan innan dom flyttar! :'(

• Anonym (Hej)

Hej ts! Vilken jobbig situation ni har hamnat i. Har du/ni fler barn? Jag tyckte du skrev att du hade 5 barn?

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Hej) skrev 2019-12-03 12:01:30 följande:

Hej ts! Vilken jobbig situation ni har hamnat i. Har du/ni fler barn? Jag tyckte du skrev att du hade 5 barn?

Hejsan! Jo det är en hemsk situation :( jag har 2 söner sen tidigare och dom andra 3 tillsammans med sambon
  • Anonym (Men oj.....)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 12:06:44 följande:

Hejsan! Jo det är en hemsk situation :( jag har 2 söner sen tidigare och dom andra 3 tillsammans med sambon

Hur gamla är dina äldre två söner? Bor de också hos er?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-03 12:19:02 följande:

Hur gamla är dina äldre två söner? Bor de också hos er?

9 år och 8 år är mina äldsta söner. Varannan vecka bor dom hos oss
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 14:54:24 följande:
    9 år och 8 år är mina äldsta söner. Varannan vecka bor dom hos oss
    Men de barnen har inte varit föremål för några insatser?
  • Anonym (Anonym1)
    Pope Joan II skrev 2019-12-03 16:22:05 följande:

Men de barnen har inte varit föremål för några insatser?

Nej det har dom inte
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-03 16:24:32 följande:
    Nej det har dom inte
    Inte nu heller?
    Du får förlåta men detta är jättesvårt att greppa...
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?