• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 21:28:42 följande:

Jag tror nog att jag kan svara på den frågan utifrån min erfarenhet, kammarrätten består i LVU mål av tre juristdomare detta för med sig en mer juridisk prövning än den som sker i förvaltningsrätten där det är en juristdomare och ett antal nämndemän (politiker).

Har man inte lyckats övertyga socialtjänsten i steg ett kan det vara svårt även i förvaltningsrätten då det visat sig att där tas socialtjänstens berättelser som sanning och verklighet utan det hårdare krav på bevisning som man ofta ser i kammarrätten.

Det förklarar fortfarande inte varför man undanhåller förvaltningsrätten viktiga bevis som man anser talar till ens fördel. Det är ju inte så att dessa bevis på något vis blir förbrukade när man sedan överklagat. Märkligt resonemang,
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 21:48:27 följande:

Det förklarar fortfarande inte varför man undanhåller förvaltningsrätten viktiga bevis som man anser talar till ens fördel. Det är ju inte så att dessa bevis på något vis blir förbrukade när man sedan överklagat. Märkligt resonemang,

Jag kan inte hjälpa att hon inte så att hon ville visa dom mejlen när jag nämnde dom för henne, eller hur? Jag sa tydligt till henne att jag har alla papper och mejl sparade som vi kunde visa i rätten men advokaten tyckte redan att hon hade allt vad hon behövde för att föra min talan, så jag kan inte ta skulden för hennes bra nu eller varför hon hellre ville visa bevisen om en överklagan görs :/
  • Annita

Ursäkta en okunnig, men borde inte mejlen höra till utredningen? Det vill säga att det är ju inte bara TS som har mejlkonversationen utan det fanns ävan en part i andra änden. Om soc undanhållit fakta i målet borde det vara värre än att det bara fattades bevis? En myndighet borde inte kunna undanhålla vissa handlingar från ett ärende...? Mejlen bör ju ha diarieförts när de kom, om det inte gjordes har väl någon begått tjänstefel.

• Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-12-01 22:15:56 följande:

Ursäkta en okunnig, men borde inte mejlen höra till utredningen? Det vill säga att det är ju inte bara TS som har mejlkonversationen utan det fanns ävan en part i andra änden. Om soc undanhållit fakta i målet borde det vara värre än att det bara fattades bevis? En myndighet borde inte kunna undanhålla vissa handlingar från ett ärende...? Mejlen bör ju ha diarieförts när de kom, om det inte gjordes har väl någon begått tjänstefel.

Dom fanns iaf inte i dokumentationen vi fått ifrån rätten innan rättegången och advokaten nämnde inget om det heller
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 21:48:27 följande:
    Processföringen kan vara lite olika i respektive domstol, och uppenbarligen så ville inte ombudet använda sig av materialet i förvaltningsrätten och jag gav en rimlig förklaring till varför. Det är bara ombudet som vet om det är så eller ej.
  • Anonym (jur)

Det är inte allt för ovanligt att socialtjänsten använder färgkritor och skapar en verklighet i stället för att beskriva en verklighet.
  • Anonym (jur)

Det är inte allt för ovanligt att socialtjänsten använder färgkritor och skapar en verklighet i stället för att beskriva en verklighet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 21:36:53 följande:
    Okej hur menar du nu? Ursäkta, men är inte så duktig på vad allt betyder hehe
    En sakkunnig är en som har speciell kunskap inom ett område, exempelvis kan en läkare vara sakkunnig i frågor som rör dennes arbete.

Nu vet jag inte exakt var i som den sk. omsorgsbristen bestod, men säg att det rör sig om en anknytningsbrist då skulle en barnpsykolog kunna träffa Er tillsammans med barnen vid ett antal tillfällen och utifrån dessa iakttagelser skriva ett utlåtande som skickas till rätten, denna person kan även kallas som vittne vid den muntliga förhandlingen.

Jag hoppas att jag lyckats förklara, om inte får du fråga på nytt 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 22:27:04 följande:

En sakkunnig är en som har speciell kunskap inom ett område, exempelvis kan en läkare vara sakkunnig i frågor som rör dennes arbete.

Nu vet jag inte exakt var i som den sk. omsorgsbristen bestod, men säg att det rör sig om en anknytningsbrist då skulle en barnpsykolog kunna träffa Er tillsammans med barnen vid ett antal tillfällen och utifrån dessa iakttagelser skriva ett utlåtande som skickas till rätten, denna person kan även kallas som vittne vid den muntliga förhandlingen.

Jag hoppas att jag lyckats förklara, om inte får du fråga på nytt 

Aha nu förstår jag bättre! :) tack för infon
  • Kjell2
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 21:32:34 följande:

Försök att få ett sakkunnigutlåtande från någon som har auktoritet på det området som omfattas av den omsorgsbristen som socialtjänsten hänvisar till.

Ett sakkunnigutlåtande väger mycket tungt och kan vara skillnaden mellan vinst och förlust

Vad är möjligheten att tillföra nytt material efter överklagande till kammarrätten? Vid brottmål och tingsrätt/hovrätt är det inte alltid enkelt och ok.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?