• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 12:37:24 följande:

Någon som kan berätta mer kring LVU? Alltså allt som händer ifrån det att dom väljer t ex LVU i rätten? Skulle vilja ha en bättre förklaring och mer information kring hur allt fungerar och kommer att bli osv. Jag kan inget om detta så vore skönt att få veta mer om vad som kommer att hända om rätten nu väljer LVU osv. Jag vet att ni har skrivit en hel del om det men skulle vilja ha en mer grundligare beskrivning av LVU

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:03:56 följande:

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

Självklart kan ni få hem barnen om ni uppnått tillräcklig föräldraförmåga inom rimlig tid.
  • Anonym (Soc.)

Men alltså jag fattar inte en sak, varför skulle man inte få tillbaka vårdnaden om man ändå har ändrat på dig, skött möten, umgängena osv? Då har man ju ändå bevisat att man VILL och HAR ändrat på sig osv. Låter ju väldigt skumt att man inte skulle få tillbaka barnen på den grunden :/ jag menar, varför ber då socialen en att ändra på saker eller ta hjälp om man ändå inte kan få hem dom?

Det är ju därför man omprövar varje halvår. För att se om barnen kan komma hem.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:19:57 följande:

Underhåll? Nej det har jag verkligen inte hört talas om :/ något sådant här inte socialtjänsten talat om

Det är sant att eran försörjningsplikt kvarstår. Det innebär att ni kan behöva betala underhåll för barnen, samt att barnbidraget överförs till familjehemmet.
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-01 13:19:57 följande:
    Underhåll? Nej det har jag verkligen inte hört talas om :/ något sådant här inte socialtjänsten talat om
    Det sa de inte till oss heller.. men både pappan och jag fick betala fullt underhåll, vi var separerade. Annars vet jag inte om vi kommit undan med ett underhåll.
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:27:56 följande:
    Det är sant att eran försörjningsplikt kvarstår. Det innebär att ni kan behöva betala underhåll för barnen, samt att barnbidraget överförs till familjehemmet.
    Precis, barnbidraget försvann efter ett par månader. Under tiden innan det flyttats fick jag behålla pengarna.

Mitt barn var placerat pga att hen hamnat i "dåligt sällskap" med droger och bråk. Jag sa det oräknerliga gånger att "du kommer hamna i fosterhem om du inte slutar" men det gick inte in... så hen fick flytta och kom hem igen efter två år ungefär.

Jag var ändå "glad" att det blev som det blev så den onda cirkeln bröts, men det var tufft och hen rymde flera gånger innan poletten trillade ner.
  • Kjell2

Det räcker inte med att man gör saker och försöker, det måste bedömas att barnen kommer få det bra.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:24:50 följande:

Det är egentligen ingen skillnad på hur det går till med placeringen i praktiken än om ni hade fått det via SoL. Socialtjänsten har anlitat ett familjehem som står redo att ta emot barnet när allt är klart. Förhoppningsvis kan ni om ni är lugna få följa med och träffa dom när barnet ska dit. Ni åker med barnen och socialtjänsten och ni har en möjlighet att hjälpa till att göra det så tryggt som möjligt för barnen. Under förutsättning att ni kan vara lugna. Socialtjänsten kommer att förklara för barnen vad som ska ske och varför. Ni kommer att få ett schema för umgänge och telefonsamtal.

Om ni inte skulle släppa ifrån er barnen kommer de att hämtas med polis.Självklart kan ni få hem barnen om ni uppnått tillräcklig föräldraförmåga inom rimlig tid.

Låter ju bra de! Vi vet ju en del vad vi behöver ändra på och mycket av det har vi redan gjort osv men finns ju en del man behöver ändra på i dagens läge också.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 13:27:56 följande:

Okej jo det där med barnbidraget vet jag, men inte att man ska betala underhåll :/ ja jag får kolla upp det där
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-01 13:44:14 följande:

Det sa de inte till oss heller.. men både pappan och jag fick betala fullt underhåll, vi var separerade. Annars vet jag inte om vi kommit undan med ett underhåll.

Okej hur mycket betalade ni?
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-01 13:57:56 följande:

Det räcker inte med att man gör saker och försöker, det måste bedömas att barnen kommer få det bra.

Ja det förstår jag väl!
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?