Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:45:39 följande:
Även om man rättat till en del brister kan bedömningen ändå vara att det inte skett tillräckliga förändringar och att förutsättningarna till tillräckliga förändringar är små.
Även om det inte är så akut fara så att man måste ta barnen på studs kan bristerna ändå vara allvarliga på lång sikt. Att man befarar att barnen inte kommer att kunna utvecklas normalt i hemmet. Om du även uttryckt till socialtjänsten och rätten att du inte tycker bristerna är så allvarliga så kan det vara förklaringen till att man ansökt om LVU istället för SoL. Insikt om att det är allvar är A och O om man vill undvika LVU.
Klart att vi förstår att LVU är allvarligt, men jag kan ju tycka att det måste vara positivt när föräldrarna verkligen tar emot hjälp, är villiga till att t ex åka på ett utredningshem och att vi faktiskt samtycker till vård i familjehem osv. Men visst, jag förstår att LVU är allvarligt och att det lär bli tufft att få hem dom om domen väljer LVU osv
Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:56:32 följande:
Självklart är det positivt. Att man förstår, vill och försöker är tyvärr inte en garanti för att man kommer att nå fram till en tillräckligt god omsorgsförmåga tyvärr.
En annan sak som är oerhört viktigt om det blir ett LVU är hur man hanterar umgänget. Att man inte spelar ut, gråter och gör barnen oroliga när man träffas. Att man förmår lägga band på sina egna känslor och tryggar barnen i att det är bra. Och såklart även att man faktiskt sköter tider, inte avbokar eller kommer försent och utsätter barnen för besvikelser.
Okej jag förstår, man vill ju självklart göra allt för sina barn och det kommer vi kämpa hårt för. Vi ska kämpa och ta reda på vad som måste ändras, vi ska sköta möten och umgängen osv