• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • LoveRain
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 22:45:44 följande:

Det har jag svarat på ett antal gånger i denna tråd ;)

Vore bra med en sammanfattning.

Vore intressant att veta vilka omsorgsbrister soc anser att ni har.
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-11-29 22:52:44 följande:

Okej:/
  • Annita
    LoveRain skrev 2019-11-29 22:52:44 följande:

Jag håller med, en sammanfattning vore bra. Jag är okunnig inom SOL och LVU etc, men det verkar konstigt att tvångsomhänderta barn för att föräldrarna har svårt för att hålla mötestider eller svara i telefon, eller vara oense om ifall en syster ska få ta hand om barnen eller inte. Jag hoppas verkligen att det inte är så.
  • Anonym (Soc.)
    Annita skrev 2019-11-29 22:44:08 följande:

Snälla kapa inte tråden med ännu ett sånt här bråk ("jobbar du eller jobbar du inte på soc")... jag undrar fortfarande hur det är möjligt att soc vill ha LVU i TS' fall.

Omöjligt att uttala sig om utan att ha läst utredningen, men det brukar handla om att man bedömer att samtycket inte är tillförlitligt. Att det finns en historiaav att ta emot insatser som sedan inte fulföljs.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 21:55:56 följande:
    Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha.Om d
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 21:55:56 följande:
    Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha..

Om du nu arbetar som socialsekreterare så ska man kunna väcka dig kl 3 på natten och du ska då direkt kunna säga huvuddragen i denna portalparagraf, att du ens kommer på tanken att googla fram svaret säger en hel del om dig.
  • Anonym (jur)
    Annita skrev 2019-11-29 23:10:11 följande:
    Jag håller med, en sammanfattning vore bra. Jag är okunnig inom SOL och LVU etc, men det verkar konstigt att tvångsomhänderta barn för att föräldrarna har svårt för att hålla mötestider eller svara i telefon, eller vara oense om ifall en syster ska få ta hand om barnen eller inte. Jag hoppas verkligen att det inte är så.
    Du anar inte hur mycket av den varan som faktiskt existerar, fast de flesta normalt funtade ser det absurda i det hela.
  • Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-11-29 22:09:42 följande:
    Ser inte heller vad någon skulle få ut av ett citat från en lag när det är tolkningen av lagen som egentligen säger något om vad den faktiskt innebär, så som rättsfall och förarbeten m.m,
    Denna paragraf är så enkelt uttryckt att den inte behöver någon tolkning, den är rakt på sak med sitt budskap. Och det är ett budskap som samtliga som arbetar inom socialtjänsten är skyldiga att känna till och arbeta efter.
  • Anonym

Något jag alltid tyckt är obegripligt är att soc ska benämnas som en tjänst... när de till största del faktiskt mest gör människor otjänster.

• Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 22:18:06 följande:
    Lite paradoxalt att du först inte tror att jag är socialsekreterare men sedan i nästa andetag förskräcks över att någon som är så omogen arbetar på socialtjänsten...well.. haha

I tjänsten bemöter jag rättshaverister som signaturen jur på det professionella sätt jag måste. Här på familjeliv har jag ingen anledning att ta skit.

Och som jag sa tidigare, så är det för mig helt irrelevant om någon tar till sig mina råd eller inte. Det påverkar inte mitt liv. Det är inte jag som har omhändertagna barn. Jag kan bara dela med mig av min erfarenhet och det är helt upp till mottagaren att ta till sig den eller ej.
    Du kan lägga ner din härskarteknik den gör dig bara patetisk
  • Annita
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 23:10:31 följande:

Omöjligt att uttala sig om utan att ha läst utredningen, men det brukar handla om att man bedömer att samtycket inte är tillförlitligt. Att det finns en historiaav att ta emot insatser som sedan inte fulföljs.

Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?