• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:19:56 följande:

Försök att få henne utbytt, prata med din advokat om det. Det går att genomföra.

Enbart för att hon är 23 år och jobbat som sochandläggare sen i januari? Alla handläggare är ju olika men visst, hon är hård :/
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:22:24 följande:

I ert ställe hade jag överklagat. Du har allt att vinna på det och inget att förlora.

Det är inte det bästa för barnen att låta dem LVU:as.

Jag hade  inte tagit till mig av det "Soc" skriver här i tråden, hade mer lyssnat på "jur".

Okej, jo advokaten tycker vi också ska överklaga då vi har lite mer bevis att visa fram osv då men jag inte om jag vill göra det :/ är bara rädd att det ska visas att vi motstrider socialen och inte alls ser till barnens bästa men ja, jag vet inte :(
  • Prickigt block
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:24:18 följande:
    Enbart för att hon är 23 år och jobbat som sochandläggare sen i januari? Alla handläggare är ju olika men visst, hon är hård :/
    Att personkemin inte stämmer räcker gott. Framhåll hur mycket bättre kemin stämmer med den andra.
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:34:35 följande:

Att personkemin inte stämmer räcker gott. Framhåll hur mycket bättre kemin stämmer med den andra.

Jaha okej? :/
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:26:46 följande:
    Okej, jo advokaten tycker vi också ska överklaga då vi har lite mer bevis att visa fram osv då men jag inte om jag vill göra det :/ är bara rädd att det ska visas att vi motstrider socialen och inte alls ser till barnens bästa men ja, jag vet inte :(
    Det är inte att inte se till barnens bästa. Det bästa för barnen är SoL, inte LVU. Ni har godkänt SoL så ni strider inte om att inte barnen ska omhändertas.
    Det finns ingen anledning till LVU när ni samtycker.

Lyssna på advokaten. Det går bevisligen (se på mig) att vinna över soc.
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:19:56 följande:
    Försök att få henne utbytt, prata med din advokat om det. Det går att genomföra.
    Håller med.
    Vi fick en av våra soctanter utbytt, det var inget större problem.
    Nu är jag jäkligt bra på att tala för min sak,  men det hade gått även om bara advokaten talat.

Största anledningen till bytet var att soctanten var helt frånvarande, en fd narkoman som bytt bana från att knarka till att "hjälpa" andra. Hennes hjälp var mer en stjälp. När hon bytts ut förvandlades alla möten från en pina till rätt så uthärdligt. En soctant borde alltid vara sympatisk och medkännande, inte dömande som många tyvärr är.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:36:42 följande:

Det är inte att inte se till barnens bästa. Det bästa för barnen är SoL, inte LVU. Ni har godkänt SoL så ni strider inte om att inte barnen ska omhändertas.

Det finns ingen anledning till LVU när ni samtycker.

Lyssna på advokaten. Det går bevisligen (se på mig) att vinna över soc.

Jo jag förstår helt klart din tanke kring det hela och varför advokaten tycker vi ska överklaga då vi ändå har bevis att vi valde SoL, men hur lätt är det att vinna en överklagan i detta läget? Jag menar, man kanske måste ha mer bevis att man faktiakt har ändrat på sig, än att bara lägga fram bevis på aty vi valde SoL? Eller jag vet inte vad som är bäst i detta läget :(
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:39:44 följande:

Håller med.

Vi fick en av våra soctanter utbytt, det var inget större problem.

Nu är jag jäkligt bra på att tala för min sak,  men det hade gått även om bara advokaten talat.

Största anledningen till bytet var att soctanten var helt frånvarande, en fd narkoman som bytt bana från att knarka till att "hjälpa" andra. Hennes hjälp var mer en stjälp. När hon bytts ut förvandlades alla möten från en pina till rätt så uthärdligt. En soctant borde alltid vara sympatisk och medkännande, inte dömande som många tyvärr är.

En bra handläggare, enligt mig, är en person som både ska se till barnens bästa men samtidigt vara en stöttning och ge familjen hjälp, så att man en vacker dag kan återförenas med sina barn och der finns gått om handläggare där ute som bara jävlas med folk också. Det har jag varit med om förut också :/
  • Anonym (Rej)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:46:04 följande:

En bra handläggare, enligt mig, är en person som både ska se till barnens bästa men samtidigt vara en stöttning och ge familjen hjälp, så att man en vacker dag kan återförenas med sina barn och der finns gått om handläggare där ute som bara jävlas med folk också. Det har jag varit med om förut också :/

Har inte du fem barn hemma hos dig TS? Varav tre barn ska flytta till nya hem akut på måndag? Och ändå hinner du sitta i flera timmar på helgen och skriva i en tråd på familjeliv? Väldigt konstigt prioriterat, varför är du inte med dina barn för?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Rej) skrev 2019-12-07 14:51:39 följande:

Har inte du fem barn hemma hos dig TS? Varav tre barn ska flytta till nya hem akut på måndag? Och ändå hinner du sitta i flera timmar på helgen och skriva i en tråd på familjeliv? Väldigt konstigt prioriterat, varför är du inte med dina barn för?

Lägg ner på en gång, för det första så flyttar inte barnen akut på måndag, utan då ska vi enbart på hembesök hos familjehemmen, på tisdag så inskolas barnen i hemmen emellan 09:00-17:00 och på onsdag så följer vi med barnen när dom ska flytta! Att du ens har mage och säga att jag prioriterar denna tråd före barnen, så tar du enormt fel! Enbart för att jag skriver här eller kollar tråden ibland, så behöver det inte betyda att jag inte prioriterar mina barn! Väldigt känsokallt och onödigt att skriva sådär emot en förälder som endast söker stöd i detta! Tänker ignorera dina inlägg här i fortsättningen!
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?