• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 13:27:17 följande:

Jättebra. Under förutsättning att du klarar av att inte bryta ihop inför barnen.

Bryta ihop lär man inte göra, men lär ju göra riktigt ont i hjärtat och isåfall gråter jag hellre när man kommit hem, för en sån här överflytt kan inte vara lätt för någon förälder men samtidigt så vet jag ju att vi gör det bästa för barnen <3 det är ju en situation där man faktiskt ska lämna över sitt barn/sina barn till en annan familj och sen inte veta när du får se dom igen, när/om man får hem dom igen osv. Är ju liksom inte som att man skulle lämna dom till en barnvakt och komma hem igen liksom :'(
  • Anonym (Anonym1)

Självklart så gör det enormt ont i ens själ att man faktiskt snart kommer att behöva se barnen flytta ifrån oss men vi vet ju att det är föe barnens bästa. Nog kommer det att kännas när man väl åker därifrån och man kan nog inte ens föreställa sig hur den dagen kommer att bli, men en sak vet jag och det är att jag vill att vi bägge två ska vara med under själva flytten <3

• Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 13:48:42 följande:

Vad vill du säga med denna video? :/
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 13:23:45 följande:

På måndag så ska vi och barnen åka tillsammans med socialen och hälsa på hos barnens kommande familjehem, på tisdag så ska dom inskolas i hemmen ifrån kl 09:00-17:00 och då hämtar nån i familjerna barnen och på onsdag kl 09:00 så kommer socialen och hämtar barnen och om vi vill så får vi följa med när dom ska flytta :'( jag vill iaf följa med när dom flyttar för att ta ett sista farväl och visa att vi älskar dom, förklara varför mamma och pappa inte kan ta hand om dom just nu osv :'(

Jag tänker att jag absolut inte vill att socialen ska komma hit på onsdag, hämta barnen och deras packning och sen bara dras ifrån deras familj, utan jag känner att det är bättre att vi följer med även om det lär bli riktigt jobbigt för oss mem även fär barnen när man åker så vill ju vi att dom ska veta att vi älskar dom, saknar dom, bryr oss om dom, vill att dom ska vara trygga osv. Detta är så hemskt att jag knappt vet hur jag ska formulera visa saker då detta nästan är en chock för en som förälder och jag har som inte fattat riktigt att barnen flyttar på onsdag, men en sak vet jag och det är att vi ska se till att barnen får allt dom behöver i sina nya hem och att vi kommer att kämpa hårt för att ändra på det som måste ändras på, ta hjälp om så behövs, sköta alla möten, umgängen och vara i telefonen osv <3

All styrka till dig!

Det svåraste jag någonsin gjort var att lämna mitt barn i familjehemmet och åka därifrån. Jag hade en person med mig för att slippa köra själv i det tillståndet. Tänk på det, kör inte bil efter detta.
    Mitt barn förstod varför detta hände, som jag redan skrivit så hade jag många gånger sagt att detta skulle hända om ungdomen inte ändrade sina val... men det gick inte in.
    Att få småbarn att förstå, det går inte. Mitt barn var 14 när detta hände.

Ett par dagar efteråt ringde mitt barn och grät, hen hade blivit sjuk och låg i en främlings hem, ensam i en säng, sjuk och genomledsen.
    Vi hade ändå sån tur som fick det f-hem som vi fick. Och det var inte oss föräldrar som det var "fel på" så jag fick komma och gå som jag ville hos dem. De sa att jag aldrig ens behövde ringa innan och fråga.

Så jag åkte dit och bodde där tills mitt barn var frisk igen. Det var inte längre än att jag kunde köra till jobbet därifrån.

Jag hoppas verkligen att ni får lika bra f-hem till era barn. Ni kommer förstås inte kunna komma och gå som ni vill då era barn tagits av andra orsaker... men jag hoppas att ni får bra umgänge och att ni lyckas vända ert liv till det bättre snart så att barnen får fira nästa jul med er.

Kram
  • Prickigt block
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 13:51:53 följande:
    Vad vill du säga med denna video? :/
    Att social"tjänsten" är inkompetent och förstör människors liv.

En lärare har högre utbildning och en mindre utbildad person ska ta reda på det lärarna inte mäktar med.
    En "sockärring" var vara en flicksnärta på 25 år som ska sitta och styra över en säg 17-årings framtid. De är nästan jämngamla... och inte ens soc ser hur fel detta är!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 14:00:52 följande:

All styrka till dig!

Det svåraste jag någonsin gjort var att lämna mitt barn i familjehemmet och åka därifrån. Jag hade en person med mig för att slippa köra själv i det tillståndet. Tänk på det, kör inte bil efter detta.

Mitt barn förstod varför detta hände, som jag redan skrivit så hade jag många gånger sagt att detta skulle hända om ungdomen inte ändrade sina val... men det gick inte in.

Att få småbarn att förstå, det går inte. Mitt barn var 14 när detta hände.

Ett par dagar efteråt ringde mitt barn och grät, hen hade blivit sjuk och låg i en främlings hem, ensam i en säng, sjuk och genomledsen.

Vi hade ändå sån tur som fick det f-hem som vi fick. Och det var inte oss föräldrar som det var "fel på" så jag fick komma och gå som jag ville hos dem. De sa att jag aldrig ens behövde ringa innan och fråga.

Så jag åkte dit och bodde där tills mitt barn var frisk igen. Det var inte längre än att jag kunde köra till jobbet därifrån.

Jag hoppas verkligen att ni får lika bra f-hem till era barn. Ni kommer förstås inte kunna komma och gå som ni vill då era barn tagits av andra orsaker... men jag hoppas att ni får bra umgänge och att ni lyckas vända ert liv till det bättre snart så att barnen får fira nästa jul med er.

Kram

Men vilket fint fosterhem hon ändå fick och att du fick komma och gå som du ville då din dotter var sjuk och behövde dig! Ja jag förstår hur tufft det måste ha varit och jag gruvar mig redan för den dagen och hur man kommer att reagera! Tack för omtanken! Skönt att få prata med någon som.varit med om detta tidigare <3
  • Anonym (Anonym1)
    Prickigt block skrev 2019-12-07 14:04:35 följande:

Att social"tjänsten" är inkompetent och förstör människors liv.

En lärare har högre utbildning och en mindre utbildad person ska ta reda på det lärarna inte mäktar med.

En "sockärring" var vara en flicksnärta på 25 år som ska sitta och styra över en säg 17-årings framtid. De är nästan jämngamla... och inte ens soc ser hur fel detta är!

Ena handläggaren vi har är 23 år gammal och har nyligen börjat sin anställning i januari som handläggare och ja, hon är klart hårdare än vår andra handläggare som är i 50 års åldern :/
  • Prickigt block
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:10:14 följande:
    Ena handläggaren vi har är 23 år gammal och har nyligen börjat sin anställning i januari som handläggare och ja, hon är klart hårdare än vår andra handläggare som är i 50 års åldern :/
    Försök att få henne utbytt, prata med din advokat om det. Det går att genomföra.
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 14:05:36 följande:
    Men vilket fint fosterhem hon ändå fick och att du fick komma och gå som du ville då din dotter var sjuk och behövde dig! Ja jag förstår hur tufft det måste ha varit och jag gruvar mig redan för den dagen och hur man kommer att reagera! Tack för omtanken! Skönt att få prata med någon som.varit med om detta tidigare <3
    I ert ställe hade jag överklagat. Du har allt att vinna på det och inget att förlora.
    Det är inte det bästa för barnen att låta dem LVU:as.

Jag hade  inte tagit till mig av det "Soc" skriver här i tråden, hade mer lyssnat på "jur".
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?