• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 10:06:43 följande:

Precis så, och då bedöms barnets bästa att bo kvar.

Barnet kommer inte ens ha några minnen av att ha bott hos sina föräldrar.

Att inte överklaga och finna sig i situationen är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Deg går att vinna över maniska soctanter, jag har själv gjort det.

När du läser i denna tråd och får någon slags blick över hur situationen hos TS sett ut. Känner du då inte alls en svag oro för att barnen nog haft det ganska dåligt hos TS? Tycker du det låter som att TS kunnat ta hand om barnen på ett bra sätt?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 10:33:39 följande:
    När du läser i denna tråd och får någon slags blick över hur situationen hos TS sett ut. Känner du då inte alls en svag oro för att barnen nog haft det ganska dåligt hos TS? Tycker du det låter som att TS kunnat ta hand om barnen på ett bra sätt?
    Det kanske är så att TS har en insikt om att barnen har det bättre hos någon annan? Därför tänker hon inte överklaga.

Men varför skaffar man då fem barn? Eller så kanske insikten kom med det femte barnet?

Eller så är det bara så att TS hr mycket dåligt självförtroende, trycker ned sig själv, men är faktiskt inte en så dålig förälder för sina egna barn?

Jag har ingen aning och tycker inte att jag utifrån denna tråd kan döma om TS är en bra eller dålig förälder för sina barn. Tycker du verkligen att du kan göra den bedömningen? Kan du peka på vad du grundar det på?
  • Anonym (Vann över soc!)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 10:33:39 följande:

Absolut finns en oro, och ts har inte påstå något annat.

Hon är tvärtom insiktsfull och är helt med på att barnen behöver flytta TILLFÄLLIGT tills föräldrarna lyckats vända sina beteenden till det bättre.

Så illa kan det heller inte vara få de två äldre barnen inte är föremål för soc.

Som sagt, LVU är inte nödvändigt om allt lika väl kan utföras via SOL.

Det är det jag vill säga.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-14 10:04:17 följande:

Hur ser soc plan ut för att barnen ska komma tillbaka till sina biologiska föräldrar?

Enligt TS så behöver de göra en del förändringar för att barnen ska få komma hem.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-14 10:02:45 följande:

Det yngsta barnet är 1,5 år.

Om 1,5 år har det barnet varit en viktigare del av sitt liv i en annan familj och rotat sig där. Är det bra för det barnet att ryckas upp igen då. Hur sannolikt är det att det kommer ske?

Det beror på hur långvarig placeringen varit och hur väl barnen behållit anknytning till sina föräldrar. Om placeringen börjar dra sig åt 3 år och barnet bara träffat sina föräldrar nån gång i månaden är risken/chansen stor att de blir kvar och att en vårdnadsöverflytt sker.
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 10:48:27 följande:
    Enligt TS så behöver de göra en del förändringar för att barnen ska få komma hem.
    Vad och hur måste det visas upp så att barnen kan komma hem?
    Kommer de hem på dagen när TS kan visa vad soc vill se?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-14 10:38:55 följande:

Det kanske är så att TS har en insikt om att barnen har det bättre hos någon annan? Därför tänker hon inte överklaga.

Men varför skaffar man då fem barn? Eller så kanske insikten kom med det femte barnet?

Eller så är det bara så att TS hr mycket dåligt självförtroende, trycker ned sig själv, men är faktiskt inte en så dålig förälder för sina egna barn?

Jag har ingen aning och tycker inte att jag utifrån denna tråd kan döma om TS är en bra eller dålig förälder för sina barn. Tycker du verkligen att du kan göra den bedömningen? Kan du peka på vad du grundar det på?

Det är tyvärr inte ovanligt att föräldrar fortsätter att skaffa många barn som blir omhändertagna ett efter ett.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-14 10:45:56 följande:

Absolut finns en oro, och ts har inte påstå något annat.

Hon är tvärtom insiktsfull och är helt med på att barnen behöver flytta TILLFÄLLIGT tills föräldrarna lyckats vända sina beteenden till det bättre.

Så illa kan det heller inte vara få de två äldre barnen inte är föremål för soc.

Som sagt, LVU är inte nödvändigt om allt lika väl kan utföras via SOL.

Det är det jag vill säga.

Efter vad jag förstått är det en annan pappa som är far till de äldre barnen och att han är boendeförälder. Då kan situationen vara annorlunda.
  • Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 10:53:52 följande:

Det är tyvärr inte ovanligt att föräldrar fortsätter att skaffa många barn som blir omhändertagna ett efter ett.

Fast så är det inte varit i ts fall, dessutom är hennes två äldre barn inte omhändertagna.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?