• Anonym (Dd)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:08:17 följande:
    Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?
    Det är väl så lagen är.

Jag hade självklart närvarat och låtit advokaten föra min talan då jag själv inte är jurist. Men jag hade varit där 100%. Om det blivit problem med jobbet för det, hade de fått sparka mig. Mitt barn är det viktigaste jag har.
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 21:58:24 följande:
    Alltså förlåt, men hur i hela friden ska man lyssna på? :/ den ena säger en sak, den andra säger en sak, man blir påhoppad om man t ex väljer en av sakerna före den andra eller så tjafsar ni hela tiden och snälla, vi kan nog välja själva vad vi vill. Vi har förstått både der negativa och det positiva kring att överklaga beslutet om LVU men just nu så känner vi att barnen är viktigast och att dom nu ska få en bra överflytt osv och efter att dom flyttat så får man väl se då vad vi tar för beslut kring allting, men vi har iaf lyssnat på er och vi tänker prata med advokaterna kring en överklagan och allt kring LVU osv.
    Jag tänker såhär (har ingen erfarenhet av varken rättegångar, LVU eller soc):
    Det kan ju aldrig vara fel att kämpa för sina barn.

Hade jag tyckt att jag kan ta hand om mina egna barn på ett bra sätt och någon annan säger emot (domare i rättegång eller tjänsteman på soc) så hade jag sagt emot (dvs överklagat beslut som säger att jag inte kan ta hand om mina barn).
  • Anonym (Dd)

Jag förstår inte varför du inte vill överklaga?

Nu har dina barn flyttat fått nya familjer och kommer aldrig mer komma tillbaka, eller? Och du överklagar inte. Är det för att du håller med SOC om att barnen inte borde bo hos er?

Hur ser din plan ut för att få hem dina barn igen? Eller finns inte den planen?

• Anonym (Dd)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 09:04:35 följande:
    Ts håller med socialtjänsten om att barnen borde vara placerade ja. Men hon önskar att de placerades under frivilliga former istället för tvång i familjehemmet. Socialtjänsten har av någon anledning dock bedömt att samtycket inte är tillförlitligt och vill att det ska finas ett lvu- beslut för att säkerställa att TS inte tar hem barnen på eget bevåg.

Lvu innebär inte att barnen aldrig får komma hem. Beslutet ska övervägas minst varje halvår och så fort man bedömer att lvu inte längre är nödvändigt så ska det släppas. Målsättningen är alltid en återförening.
    Det yngsta barnet är 1,5 år.

Om 1,5 år har det barnet varit en viktigare del av sitt liv i en annan familj och rotat sig där. Är det bra för det barnet att ryckas upp igen då. Hur sannolikt är det att det kommer ske?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 09:04:35 följande:
    Ts håller med socialtjänsten om att barnen borde vara placerade ja. Men hon önskar att de placerades under frivilliga former istället för tvång i familjehemmet. Socialtjänsten har av någon anledning dock bedömt att samtycket inte är tillförlitligt och vill att det ska finas ett lvu- beslut för att säkerställa att TS inte tar hem barnen på eget bevåg.

Lvu innebär inte att barnen aldrig får komma hem. Beslutet ska övervägas minst varje halvår och så fort man bedömer att lvu inte längre är nödvändigt så ska det släppas. Målsättningen är alltid en återförening.
    Hur ser soc plan ut för att barnen ska komma tillbaka till sina biologiska föräldrar?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 10:33:39 följande:
    När du läser i denna tråd och får någon slags blick över hur situationen hos TS sett ut. Känner du då inte alls en svag oro för att barnen nog haft det ganska dåligt hos TS? Tycker du det låter som att TS kunnat ta hand om barnen på ett bra sätt?
    Det kanske är så att TS har en insikt om att barnen har det bättre hos någon annan? Därför tänker hon inte överklaga.

Men varför skaffar man då fem barn? Eller så kanske insikten kom med det femte barnet?

Eller så är det bara så att TS hr mycket dåligt självförtroende, trycker ned sig själv, men är faktiskt inte en så dålig förälder för sina egna barn?

Jag har ingen aning och tycker inte att jag utifrån denna tråd kan döma om TS är en bra eller dålig förälder för sina barn. Tycker du verkligen att du kan göra den bedömningen? Kan du peka på vad du grundar det på?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 10:48:27 följande:
    Enligt TS så behöver de göra en del förändringar för att barnen ska få komma hem.
    Vad och hur måste det visas upp så att barnen kan komma hem?
    Kommer de hem på dagen när TS kan visa vad soc vill se?
  • Anonym (Dd)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 19:05:10 följande:
    Exakt. Mamman fick tillbaks barnet för att hon för barnets bästa var beredd att ge upp barnet.
    Menar du att socialen säger "Lämna ifrån dig barnet eller så kommer barnet att dö."?
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?