• Kjell2

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 14:55:40 följande:

Har nyss pratat med socialen. Beslutet ifrån rätten kommer att komma inom 2-4 veckor efter rättegången och blir det då LVU som dom väljer, så flyttar barnen 1 dag efter att beslutet har fattats!

Även med ett LVU så kan det bli så att barnen placeras med er eller i er absoluta närhet. Direkt efter dom eller efter ett tag.

Det kan alltså finnas en idé, att även om domen går emot vad ni vill, att fortsätta ha en dialog med soc. Er advokat kan hjälpa er med en plan och upplägg.

Försök läsa utredningen och förstå den. Be gärna någon utomstående att  läsa och förklara. Ni kan uppleva att delar är fel och kränkande och lägga fokus där när det viktiga är något annat.

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 15:02:59 följande:
    Ja dom sa att beslutet ifrån rättegången tar 2-4 veckor och väljer dom LVU så flyttar barnen dagen efter beslutet eller väldigt fort därefter. Det var vad dom sa!

Nej Inga funktionshinder hos oss föräldrar finns!

Ja vi vet det mesta av det vi måste ändra på och en hel del av det här vi redan bevisat på utredningshemmet! Men om det är något mer så lär vi väl få reda på det snart
    Det här måste ni få hjälp från er advokat att få fram vid rättegången. Som förälder och ovan blir man lätt för känslosam och har svårt att lägga fokus på rätt saker.

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 15:18:01 följande:
    Ja vi kommer att ha möten med våra advokater under eftermiddagen idag och vi kommer att ta hjälp av henne + vissa henne alla mejl och andra bevis som kan vara till vår hjälp inför rättegången men även så kommer vi också att tala en hel del för oss själva men du har helt rätt i att våra advokater kommer att vara till stor hjälp för oss. Vi har en advokat var och barnen en
    Om ni själva ska tala inför rätten be om hjälp av er advokat om vad ni ska säga. Säger ni fel saker kan det vara till mer skada än nytta för er.

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 19:04:49 följande:

Nån med erfarenhet inom detta område?

Ja
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 13:44:54 följande:

Enligt min sambo så ville socialen, socialens advokat och barnens advokat LVU medans min och sambos advokater vill SoL. Domstolens beslut kommer den 6 december. Socialen har hittat ett hem inom den stad vi bor i. 1 hem åt vår dotter och ett hem för pojkarna och det nära varann i samma område.

Vad tänker ni kring detta? Vad tänker ni som är jurister, socsekreterare osv kring detta?

Väldigt mycket hänger på vad som skrivits i underlagen, varför yrkar soc på LVU? Vad ser de för nackdelar med SoL? Vad ser barnens advokat för fördel med SoL framför LVU. Läs all dokumentation.

Att det är i samma stad som ni bor har ofta en fördel att skola/dagis mm inte behöver bytas och viss kontakt kan upprätthållas.

.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:24:55 följande:
    Barnens advokat valde LVU. Det var våra advokater som så SoL
    Ok, mitt misstag. Läs på och förstå varför barnets advokat föreslog LVU
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:42:09 följande:
    Ansökan om LVU gjorde socialen pga att vi var oense om placeringen hos min sambos syster eller inom nån i våra familjer och några brister i omsorgen som inte är akuta eller allvarliga enligt min advokat

Dom tror tydligen inte att vi kommer att sköta möten, umgängen, svara i telefon osv. Det var vad dom sa i rätten enligt min sambo.

Barnens advokat ville ha LVU precis som socialen och deras advokat. Våra advokater vill ha SoL. Domen sker 6 december

Advokaten tyckte att både jag och min sambo hade gjort bra påverkan i rättegången men att Socialen fortfarande vill ha LVU men att det är rätten som avgör domen
    Finns det någon möjlighet att ni och soc kan komma överens om en bra placering?
  • Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:45:00 följande:
    Vi har samtyckt till att barnen skall vårdas i ett fosterhem. Socialen har hittat 2 hem i samma område. 1 hem åt våran dotter och 1 hem åt våra pojkar så att dom kan träffas och vi ja lätt ha umgänge osv. Detta har vi bägge godkänt i rätten.
    Så ni skulle gå med på en placering i de två hemmen som soc föreslagit?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 15:49:22 följande:
    Ja vi godkände den placeringen och att det lät som en bra idé osv
    Och soc ville ändå ha LVU? Varför?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 16:17:05 följande:
    Av samma anledning som jag skrev tidigare. Socialen och barnens advokat så tydligen mycket negativa saker och ville ha LVU. Mer vet jag ej då jag fick förhöras via telefon och inte var där på plats
    "några brister i omsorgen"

pga detta?

Anledning att jag frågar är att om föräldrarna samtycker till en placering så räcker det med SoL om det inte finns något annat som kan anses vara dumt för barnen.

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?