Inlägg från: Anonym (Tant Hedvig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tant Hedvig)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-08 11:40:39 följande:
    Anonym (jur) skrev 2019-12-08 10:07:00 följande:

Och du fortsätter att på soc maner försöka fastslå en verklighet som hör till fantasin.

Ni har båda tydligt klargjort era synpunkter och råd till ts. Hon vet nu vad hon har för val och behöver själv komma till klarhet hur hon känner och tänker och vill göra och vad som är bäst för familjen. Tycker att ni ska respektera hennes önskan att inte använda tråden till att tjafsa om vems sanning som är den enda gällande.

Vill ni fortsätta med ert personliga bråk så kan ni ju starta en egen tråd och fortsätta där. Ni kanske tror att ert tjafs gagnar henne och familjen vilket sannolikt snarare förvärrar och förvirrar.

Ni ska också vara medvetna om att vi förmodligen inte har hela bilden som ligger till grund för varför det blev just lvu. Det ts behöver nu är stöttning i en positiv förändring för att så småningom kunna förena familjen igen. Det första steget har hon redan tagit till skillnad från många som är i samma situation nämligen insikt i att det finns brister i föräldraomsorgen.

Det är det allra viktigaste.
    Så bra skrivet!!
  • Anonym (Tant Hedvig)

Ts, det blir nog enklare om du skriver konkreta frågor som folk kan besvara, ex:

Hur länge dröjer det...?
    Vem kontaktar man angående....?
    Vad förväntas av mig som förälder angående.....?
    Hur upplevde ni att barnen.....`?
    Vad är det bästa angående....?
    Vilka erfarenheter har ni av........?

osv osv.
    Då kanske folk lättare kan hålla sig till ämnet snarare än att bråka och komma med en massa motstridiga råd.

Angående sådana viktiga saker som överklagande eller inte, tycker jag precis som nämnts ovan att du skall prata med ditt ombud och folk irl som kan dessa saker. Vi som sitter här på familjeliv kan ju som mycket riktigt tidigare påpekats vara precis vem som helst.

• Anonym (Tant Hedvig)

Det jag tänker också ts, att när du har kontakt med soc. (din handläggare eller vet inte hur kontakten fungerar efter LVU beslut om man har samma handläggare hela tiden eller om det är byte eller ett team eller så) EFTER att barnen har "flyttat" och kommit på plats i det nya. Första prio är det just nu, fokus på att barnen skall må så bra som möjligt under övergången.

Att du ber om hjälp av soc, med att konkretisera vad du som förälder behöver göra för att barnen skall komma hem igen. (Vet som sagt inte alls om hur det fungerar normalt sett). OM socialtjänsten svarar väldigt svävande saker i stil med "du behöver bli bättre på att kommunicera med dina barn" eller "du behöver bli mer lyhörd för dina barns behov" eller "det saknas struktur i hemmet för barnen och det måste komma på plats" exempelvis. Be då soc. konkretisera och ge massor av exempel så du verkligen kan förstå vad de menar. Ex "du behöver bli bättre på att kommunicera med dina barn" - du frågar, "Kan ni förklara lite mer?" (utan att låta aggressiv) och de då svarar med ex "när barnen blir ledsna behöver du kunna trösta dem, och prata med dem om det som de är ledsna för och berätta att det inte är så farligt".
    I det andra fallet: "det saknas struktur i hemmet" - du frågar ex "kan ni berätta för mig vad ni menar?" och de svarar kanske något i stil med "det behöver finnas rutiner för tider kring måltider och läggdags etc "

Be om hjälp med en "rehabiliterings - eller träningsplan"  (jag hittade på dessa namn, men poängen är be om hjälp med att utforma en konkret plant), fråga om det finns någon kurs du kan gå, någon samtalskontakt som kan hjälpa dig med dina svårigheter, någon som kan hjälpa dig lägga upp rutiner i hemmet (ex finns sk boendestödjare om man har vissa svårigheter själv). Etc etc, det bästa vore om ni kunde lägga upp en fast plan på vad du skall göra för att det skall bli bättre ex mellan v 04 och 12 går du den kursen, v 07-26 hos den samtalskontakten, jämna veckor på onsdagar går du tillsammans med person X igenom det och det.

Nu som sagt kanske soc redan arbetar på detta sätt, med konkreta exempel och hjälp med föräldra "rehabilitering".

(och tack Kjell2 för att du kom in i tråden)

• Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-10 14:38:34 följande:
    Gravid? Vad har du fått det ifrån? :/ nej det är jag inte!
    Anonym (XX) skrev 2019-12-10 11:20:31 följande:

Jag har följt tråden ett tag utan att kommentera. Det är uppenbart att du har vissa svårigheter att ta till dig vad andra personer menar så jag ska försöka förklara detta så tydligt som möjligt för dig.

"Det huvudsakliga skälet...." som din advokat skrev innebär per automatik att det finns fler skäl till att domstolen dömde till LVU istället SoL. Annars hade det inte kunnat finnas en huvudsaklig anledning.

Sedan, Soc ville från börja omhänderta barnen på ett sätt eller ett annat. Vilka anledningarna till detta var vet bara du men det lär väl vara "bristerna i omvårdnaden" som du nämnt tidigare. Dessa bristerna är fortfarande det stora problemet och kommer alltid vara så lägger de kvarstår. Kommunikationsproblemen är endast det som gjorde att omhändertagandet övergick från SoL till LVU.

Att Soc (och domstolen) sedan bestämde sig för att SoL inte räckte utan att det krävdes LVU är på grund av att du och/eller partnern är svåra att kommunicera med och/eller nå. Ett intryck som säkerligen förstärktes av att du inte dök upp rättegången (ja, jag har läst din anledning men nej, det såg fortfarande illa ut).

Då du verkar ha problem med att läsa nyanserna i samspelet mellan personer och istället ta alldeles för hårt på orden så skulle jag rekommendera att du informerar dina advokat om detta och ber henne uttrycka sig väldigt rakt och utan vardagliga förmildrande ord osv. Informera henne om att du inte kan läsa mellan raderna. Någon hon egentligen inte borde syssla med som advokat oavsett.

Lycka till.

Detta tänker jag absolut inte svara på! Anklaga inte en person förens du har ALL information! Detta är din egen uppfattning och får stå för dig
    Anonym (XX) skrev 2019-12-10 11:20:31 följande:
    Jag har följt tråden ett tag utan att kommentera. Det är uppenbart att du har vissa svårigheter att ta till dig vad andra personer menar så jag ska försöka förklara detta så tydligt som möjligt för dig.

"Det huvudsakliga skälet...." som din advokat skrev innebär per automatik att det finns fler skäl till att domstolen dömde till LVU istället SoL. Annars hade det inte kunnat finnas en huvudsaklig anledning.

Sedan, Soc ville från börja omhänderta barnen på ett sätt eller ett annat. Vilka anledningarna till detta var vet bara du men det lär väl vara "bristerna i omvårdnaden" som du nämnt tidigare. Dessa bristerna är fortfarande det stora problemet och kommer alltid vara så lägger de kvarstår. Kommunikationsproblemen är endast det som gjorde att omhändertagandet övergick från SoL till LVU.

Att Soc (och domstolen) sedan bestämde sig för att SoL inte räckte utan att det krävdes LVU är på grund av att du och/eller partnern är svåra att kommunicera med och/eller nå. Ett intryck som säkerligen förstärktes av att du inte dök upp rättegången (ja, jag har läst din anledning men nej, det såg fortfarande illa ut).

Då du verkar ha problem med att läsa nyanserna i samspelet mellan personer och istället ta alldeles för hårt på orden så skulle jag rekommendera att du informerar dina advokat om detta och ber henne uttrycka sig väldigt rakt och utan vardagliga förmildrande ord osv. Informera henne om att du inte kan läsa mellan raderna. Någon hon egentligen inte borde syssla med som advokat oavsett.

Lycka till.
    Hej igen ts! Det anonym XX skriver är ingen anklagelse eller kritik, så jag tror att du läste hens text lite fel.

Så låt oss bena lite i det för XX har faktiskt två poänger.

1) Människor reagerar olika när man hamnar i en pressad och stressad livssituation. En sådan situation befinner du dig helt klart i nu, både pg det som händer med barnen, men också pg att du sedan tidigare har andra egna problem (tror du formulerade det som "problem i relationen med andra människor"). När man är i en sådan situation kan det vara väldigt svårt att ta till sig rätt och fullständig information, hjärnan filtrerar helt enkelt bort vissa delar för att man helt enkelt inte orkar hämta in allt. Det kan ex hända om man får ett allvarligt sjukdomsbesked av läkaren, man hör kanske "du lever högst tre månader" medan läkaren kanske i själva verket sade "sannolikheten för att du skall leva mer än tre månader är 100%, På så vis reagerar man olika, själv ex tolkar jag alltid allting till det absolut värsta om jag var i din situation hade jag tänkt "oh Gud jag kommer aldrig att få se mina barn igen, om ett halvår är jag helt bortglömd och de kommer inte ens minnas mitt namn". Jag tror att XX menar att du istället tolkar det din advokat sa lite tvärtom, dvs du hörde lite det du "vill höra" så att du nu tror att det enda skälet till omhändertagande var att ni var "svåra att få kontakt med". Det XX menar är att de andra problemen som gjorde att soc. ville göra en sol. placering från början finns kvar (ex det där du nämnde om dina svårigheter när det gäller kontakt med andra människor) och du/ni måste fortfarande arbeta med detta så det räcker inte med att ni bara är nu "lätta att få kontakt" med, ni får inte glömma bort det andra som fanns från början ocskså.

2) Med tanke på den situation du är i med psykisk stress och press, menar XX ovan att det är extremt viktigt att din advokat talar i absolut klartext och inte svävande, för snällt eller positivt. XX är alltså rädd att din advokat/ombud omedvetet talar/skriver på ett sätt som gör att det kan bli svårt för dig att tolka rätt och få fullständig information. XX tror att advokaten kanske säger saker på ett väldigt "snällt" sätt för att inte göra dig mer ledsen, men som då kanske gör att du inte fullt ut förstår alltihop.  Ex när advokaten säger att ni har "god chans vid överklagande" fråga advokaten då, vad som menas med "god", 50/50 procents chans, 90 procents chans till det beslut du vill ha eller vad? Så inte advokaten menar att ni har 50 procents chans, medan du går omkring och tror att det är 90 procents. Förstår du hur jag menar?
    Det finns ett uttryck som heter att "göra någon en björntjänst" och med det menas att man tror att man gör någon en tjänst fast man i själva verket gör det rakt motsatta (medvetet eller omedvetet) och jag tror att XX menar att er advokat kanske gör just det, försöker vara snäll när hen säger "god chans" och "huvudsakliga skälet till lvu istället för sol plac var för att ni inte gick att få tag på".

(XX du får givetvis rätta mig eller komplettera om jag missuppfattat det du försökte säga till ts).

• Anonym (Tant Hedvig)

Men, kan ni inte bara respektera ts och sluta bråka i hennes tråd?? Om hon överhuvudtaget någon gång vill komma tillbaka till tråden och berätta och fråga om något och ser ni ni "diskuterat" kommer hon lämna den direkt för evigt.

Vi vet att ni är flera stycken som tycker ts skall överklaga till varje pris, medan andra tycker att ts kanske inte skall det. Tidigare i tråden var det folk från båda "läger" som poängterade att just överklagande-frågan kanske ts skulle diskutera med sitt ombud och de personer som hon har omkring sig irl, som faktiskt på riktigt representerar henne, och vet alla omständigheter i just ts fall.
    Det vet ingen här på familjeliv.

(Och börja att prata om bibliska berättelser? lite högre nivå kan vi väl ändå lägga det på?)

• Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-15 21:24:32 följande:
    Jag har ännu inte träffat någon socialsekreterare som ens kan definiera vad som menas med "barnets bästa" utan det är "soc bästa" 
    En liten fråga bara: vad menar du vinner "soc" på att omhänderta barn?

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?