Inlägg från: Anonym (Vann över soc!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vann över soc!)

LVU efter rättegång - vad händer?

Jag gick trots att det tog emot.
    Mitt barn hade ett eget ombud men det kunde de skitit i då han talade för LVU!

Så där satt jag och mitt ombud, mot oss hade vi mitt barns pappas ombud (pappan "hade inte tid"), barnets ombud och två soc-kärringar.

Jag har ordets makt och är bra på att prata för mig. 
    Och vi vann. Det blev inget LVU.

Den segern var stor!

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:16:54 följande:
    Ja jo, självklart så ser det väl alltid bättre ut att man närvarar i rättegången men det behöver ju inte betyda att man inte bryr sig om sitt barn mer eller mindre om man t ex väljer att inte delta? Visst jag förstår din poäng angående att det ser bättre ut om man närvarar!
    Att inte närvara är att sätta sig i en sämre position.
    Det är ändå bättre att sitta där och tiga än att inte infinna sig alls.

Det gör att du ses som oförmögen och svag, att du inte mäktar med motgångar. Och det är absolut inte att rekommendera.

Att de skriver så är ju för att du inte tvingas att närvara, inte för att det inte är nödvändigt för att genomföra det.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:43:29 följande:
    Tack det ska vi verkligen tänka på och vi har ju också en väldigt bra advokat som jag känner sen tidigare då hon hjälpt mig med andra fall i livet, så vi ger inte upp.
    Känner du dig mer pepp på att närvara nu?
    Jag hoppas verkligen det!

Önskar dig all lycka till.
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-25 15:18:01 följande:
    Ja vi kommer att ha möten med våra advokater under eftermiddagen idag och vi kommer att ta hjälp av henne + vissa henne alla mejl och andra bevis som kan vara till vår hjälp inför rättegången men även så kommer vi också att tala en hel del för oss själva men du har helt rätt i att våra advokater kommer att vara till stor hjälp för oss. Vi har en advokat var och barnen en
    Minns det jag skrev tidigare i tråden.
    Mitt barns personliga ombud förespråkade LVU även han...

Du kan nog ana hur skönt det var att segra över soc, men det innebar inte att jag vågade andas ut ändå på ganska länge.
    Man vet aldrig när de ger sig på en igen.

Vissa sockärringar verkar ha det som ett privat "mission" att sätta käppar i hjulet för folk.
    Jag förstår verkligen inte hur någon kan vilja ha ett sånt jobb!
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 19:50:39 följande:
    Onödigt skrivet av dig! Vi har lyssnat på mängder av råd gällande att överklaga eller inte, och vi skiter väl inte alls i dig enbart för att vi har valt att vi inte vill överklaga? Vi kan väl ta våra egna beslut och såna fall så kan du ju förklara för oss vad som skulle gynna att överklaga och på så sätt motarbeta socialen? Det är väl redan allvarligt i detta läget så vi vill ju att du isåfall förklarar närmare kring varför vi isåfall ska överklaga?
    Det handlar inte om att arbeta MOT socialen, det handlar om att arbeta FÖR er och era barn.
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-14 10:02:45 följande:

Det yngsta barnet är 1,5 år.

Om 1,5 år har det barnet varit en viktigare del av sitt liv i en annan familj och rotat sig där. Är det bra för det barnet att ryckas upp igen då. Hur sannolikt är det att det kommer ske?

Precis så, och då bedöms barnets bästa att bo kvar.

Barnet kommer inte ens ha några minnen av att ha bott hos sina föräldrar.

Att inte överklaga och finna sig i situationen är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Deg går att vinna över maniska soctanter, jag har själv gjort det.
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 10:33:39 följande:

När du läser i denna tråd och får någon slags blick över hur situationen hos TS sett ut. Känner du då inte alls en svag oro för att barnen nog haft det ganska dåligt hos TS? Tycker du det låter som att TS kunnat ta hand om barnen på ett bra sätt?

Absolut finns en oro, och ts har inte påstå något annat.

Hon är tvärtom insiktsfull och är helt med på att barnen behöver flytta TILLFÄLLIGT tills föräldrarna lyckats vända sina beteenden till det bättre.

Så illa kan det heller inte vara få de två äldre barnen inte är föremål för soc.

Som sagt, LVU är inte nödvändigt om allt lika väl kan utföras via SOL.

Det är det jag vill säga.
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:03:16 följande:

Fast det kanske är nödvändigt. TS kanske tar hem barnen om ett par veckor, missköter sina barn, får nya anmälningar och så fortsätter det hela. TS har i tråden visat att hon inte klarat att närvara vid en rättegång, att hon inte förstår barnens behov, att hon inte ser att barnen rimligtvis är påverkade dels av bristen på omsorg, dels av separationen från föräldrar och syskon, samt nya familjer. TS har pratat om förflyttningen till familjehem utan att med ett ord nämna barnens reaktioner och blir positivt överraskad över att få en bild på barnen på sms som om inte hon borde sitta på nålar varje minut för att få reda på hur de har det. TS är svävande när det kommer till varför de faktiskt fått barnen placerade och är inte emot själva placeringen. Hon anser själv att det är det bästa för barnen. Det säger en del.

Jag har inte påstått att ts inte har en del att jobba på.

Det har hon inte gjort själv heller.

Och vad hemskt att hon väljer att se det positiva, det lilla som erbjuds, i situationen. Verkligen.

Min personliga åsikt är att det alltid är värt att utnyttja sina rättigheter, som t ex att överklaga en dom. Det, om något, är att verkligen strida för sina barn.

Inte undra på att hon lämnat tråden... med inlägg som dina.
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:43:31 följande:
    Är du säker på att det för barnens del är bättre att fortsätta bo med TS medan hon jobbar på det hon behöver jobba på? Hon har fem barn och har varit på utredningshem med både äldsta och yngsta barnen. Är det en ren slump eller kan det vara så att hon faktiskt inte är lämplig förälder? Det finns barn som far illa även när föräldrarna vill väl. En del klarar helt enkelt inte av det. Ska man aldrig se till barnens bästa, bara föräldrarnas?
    Har jag påstått det?
    Nej, det har jag inte. Och det har inte ts heller.
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-14 12:54:23 följande:
    Soc oroar sig uppenbarligen över att TS kommer ändra sig plötsligt, inte sköta möten osv. TS har flera gånger i tråden skrivit om hur hon inte kan närvara på rättegången, skött möten ?om hon inte varit sjuk? osv osv. Det är inte en djupt oroad förälder vi ser utan en förälder som faktiskt inte förstår hur allvarligt detta är. TS har dock sagt att hon inte tänker överklaga - varför respekterar du inte detta? Det kanske är helt rätt beslut med tanke på att TS har en hel del annat att ta itu med gällande barnen. Hon har ju inte klarat att närvara på rättegången så varför tror du hon skulle orka med ett överklagande? Ska hon lägga den lilla energi hon antagligen har på en rättsprocess hon inte kommer klara av att närvara vid istället för att jobba på sin känslomässiga anknytning till sina fem barn?
    Och har soc verkligen giltiga skäl så kommer inte SoL beviljas med största sannolikhet.
    Att inte överklaga är att inte strida för sina barn och det ser inte bra ut för framtiden. Oavsett vad den där hobby-Soc. skriver.

Och ts velar fram och tillbaka om du har missat det.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 15:34:02 följande:
    Att låta bli att strida kan också vara en kärlekshandling gentemot sina barn. Inte minst kan det också vara strategiskt rätt att tänka lite mer långsiktigt istället.
    Du har fel.
    Du kan omöjligt vara en soctant.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 16:40:15 följande:
    Det är min bestämda åsikt.

TS har förövrigt undabett sig tjafs i sin tråd.
    Så sluta tjafsa då.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-14 16:47:34 följande:
    Tänker absolut inte tjafsa om vad någon tror att jag jobbar med.

Däremot tycket jag det känns viktigt att stötta TS i att hon fattat ett bra och kärleksfullt beslut genom att låta bli att överklaga då hon pressas av andra att göra en överklagan fast hon inte vill och anklagas för att inte vilja kämpa för sina barn.

Ts väljer en klok väg att kämpa för sina barn genom att inte överklaga och istället så fort som möjligt istället fokusera på det förändringsarbete som behöver ske. Det ska hon respekteras för.
    Du stöttar inte ts. Du lurar i henne rena dumheter.

Jag är uppriktigt upprörd (milt uttryckt) på det du skriver till ts.
    Skulle verkligen hoppas att någon som verkligen jobbar på soc skulle skriva från sitt riktiga nick. Och då menar jag inte ett nystartat trollkonto.
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-14 19:34:05 följande:
    Ne...mamman var inte berädd på att se sitt barn dö! Är en viss skillnad!
    Strunta i "Soc.", hon är ingen soctant. Hon sitter bara här och provocerar.
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-16 20:13:30 följande:
    Fantasifullt scenario onekligen.
    Sitter du ännu här och tjafsar?
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 20:22:55 följande:

Hon verkligen bevisar att dom fördomar vi har om soc är sanna. Hon ger sig aldrig, och har aldrig fel..(som soc tanter...dom ger sig aldrig och har aldrig fel..)

Fast jag och fler med mig tror inte att hon är någon soctant.

I övrigt har du rätt angående socfolk.
    Anonym (Ssk) skrev 2019-12-16 20:22:55 följande:

Hon verkligen bevisar att dom fördomar vi har om soc är sanna. Hon ger sig aldrig, och har aldrig fel..(som soc tanter...dom ger sig aldrig och har aldrig fel..)

Fast jag och fler med mig tror inte att hon är någon soctant.

I övrigt har du rätt angående socfolk.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?