• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-27 16:47:28 följande:

Nej, du har skrivit det...

Men vad bra att du nu förstår och fattar att jag har gjort allt jag kunnat för att närvara?! :/ jag har enormt ledsen att jag inte kan få vara där och föra min egen talan vilket svider så i hjärtat så du anar inte :'(
  • Anonym (Anonym1)

Om jag bara kunde fått visa er hur ont det verkligen gör i mig så hade ni förstått hur jag mår och hur gärna jag vill vara där för att föra min talan och kriga för barnen men tyvärr så har vi ingen lösning då ingen kan ta barnen men jag vet att jag har kämpat och gjort allt för att få vara med i rättegången.

Finns det någon där ute som vet mer om LVU rättegångar? Har du varit med om det själv? Berätta gärna för skulle vilja prata med er som t ex varit med om detta själv eller vet mera om detta?

• Anonym (Anonym1)

Om du finns nån där ute som varit med om LVU, en rättegång angående LVU eller som har erfarenhet om detta, får gärna skriva!

• Anonym (Anonym1)

Nån med erfarenhet inom detta område?

• Kjell2
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 19:04:49 följande:

Nån med erfarenhet inom detta område?

Ja
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-11-27 19:14:44 följande:

Ja

Okej, vilket typ av erfarenhet har du kring LVU?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 18:48:40 följande:

Om du finns nån där ute som varit med om LVU, en rättegång angående LVU eller som har erfarenhet om detta, får gärna skriva!

Jag har varit med på ett antal både i förvaltningsrätt och i kammarrätt men inte i högsta förvaltningsdomstolen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-27 19:17:30 följande:

Jag har varit med på ett antal både i förvaltningsrätt och i kammarrätt men inte i högsta förvaltningsdomstolen.

Okej och du är jurist eller? Om jag förstår ditt namn (jur)
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-27 19:21:43 följande:
    Okej och du är jurist eller? Om jag förstår ditt namn (jur)
    så är det
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-27 19:26:34 följande:

så är det

Okej, hur fungerar en rättegång gällande LVU? Vad ska man säga eller inte säga? Är det lättare att vinna eller förlora emot socialen?

Berätta gärna mer om du har erfarenhet kring detta! Vi har aldrig varit på en rättegång angående just LVU men jag har varit på andra rättegångar
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?