• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-11-24 21:45:46 följande:
    Ja visst kan man lägga upp det som att man har ett val.. men faktum är att det är soc som avgör om man ska ansöka om LVU och det kan man göra även om föräldrarna ?valt? SoL, dvs skrivit under ett samtycke.
    Ska vi vara formella så är det politikerna i socialnämnden som ansöker om LVU hos förvaltningsrätten, men det är ytterst sällan som dessa politiker är insatta i ett ärende utan de går helt och hållet på tjänstemännens skrivelse som sedan skickas till rätten så som nämndens egen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:13:53 följande:

Då ser ni till att gå till rätten och gör allt ni kan för att få rätten att förstå att det bästa för barnen är att få vara kvar hemma. Sedan kämpar ni för att rätta till era brister så att era barn får det tryggt under sin uppväxt och slipper traumat av att tvingas bo hos någon annan.

Men självklart! :D
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:17:15 följande:

Jag vet inte om det är ett lagbrott men det är då inte vidare etiskt eller rätt men det brukar de ju inte bry sig nämnvärt om. Det finns nog ingen annan yrkeskår som ljuger dig rätt upp i ansiktet med sådan lätthet som socialsekreterare.

Jo jag vet att dom kan ljuga ordentligt i vissa tillfällen
  • Anonym (jur)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:05:55 följande:
    Att socialtjänsten ljuger för att göra sitt jobb lättare, lättare att få som de vill är väl ändå ganska välkänt. Jag hade inte litat på dem i det här avseendet nej.

Varför vill de ta barnen om jag får lov att fråga?
    Socialtjänsten står i en liga för sig själv när det gäller hur de på olika sätt utan problem manipulerar för att få igenom det som de vill.

Har än så länge inte sett en enda vetenskaplig utredning från någon socialtjänst i Sverige, utan det är bara en massa tyckande.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:24:06 följande:

Ska vi vara formella så är det politikerna i socialnämnden som ansöker om LVU hos förvaltningsrätten, men det är ytterst sällan som dessa politiker är insatta i ett ärende utan de går helt och hållet på tjänstemännens skrivelse som sedan skickas till rätten så som nämndens egen.

Exakt, var ju socialen som ansökte om LVU till politikerna och politikerna som valde det!
  • Scrootie
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:45:25 följande:

Lyssna nu alla i detta forum:

Soc. skriver "Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma."

Fakta är att chansen att klara grundskolan är mindre än 50% för barn som socialtjänsten ansvar för vidare så är det en förhöjd risk med 600% till 2000% inom samtliga riskområden.

Men socionomen försöker med en förvriden verklighetsbild.

Men nu läser du statistik som fan läser bibeln. Populationen i den statistiken du hänvisar till är ju redan vinklad, de barn som socialtjänsten ansvarar för är ju barn som redan är utsatta? Oavsett om barnen är under socialtjänstens ansvar pga eget eller föräldrarnas brister så är de ju en riskgrupp och har därmed också större mottaglighet för övriga riskfaktorer.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 22:27:57 följande:
    Exakt, var ju socialen som ansökte om LVU till politikerna och politikerna som valde det!
    Det är inte allt för ovanligt att socialsekreterare försöker påskina en demokratisk gång genom att separera sig från beslutet i nämnd och förvaltningsrätt även om det är socialsekreterarens underlag som är det som blir beslutsunderlag hela vägen till domstolen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:41:04 följande:

Det är inte allt för ovanligt att socialsekreterare försöker påskina en demokratisk gång genom att separera sig från beslutet i nämnd och förvaltningsrätt även om det är socialsekreterarens underlag som är det som blir beslutsunderlag hela vägen till domstolen.

Okej jag förstår
  • Anonym (jur)
    Scrootie skrev 2019-11-24 22:37:46 följande:
    Men nu läser du statistik som fan läser bibeln. Populationen i den statistiken du hänvisar till är ju redan vinklad, de barn som socialtjänsten ansvarar för är ju barn som redan är utsatta? Oavsett om barnen är under socialtjänstens ansvar pga eget eller föräldrarnas brister så är de ju en riskgrupp och har därmed också större mottaglighet för övriga riskfaktorer.
    Jag har säkerligen bättre koll på detta än vad du verkar ha.

Så vilken statistik hänvisar jag till enligt dig?
  • LoveRain

Det socialtjänsten troligen menade lär ju ha varit att om ni inte går med på åtgärder enligt SoL så kommer socialtjänsten att ansöka om ett LVU. Det val ni hade var att säga ja eller nej till ett SoL, inte att välja mellan SoL och LVU. Konsekvensen av att säga nej till SoL blir dock ett LVU så det skulle kunna tolkas som att ni fick välja mellan dessa.

Sedan förstår jag inte riktigt logistiken i att du TS först efter noga övervägande kommit fram till att det bästa för era barn är att bo i familjehem men nu i rätten vill kämpa för att barnen ska fortsätta bo hemma. Vad är det som förändrats sedan ni tog det beslutet?

Att socialtjänsten säger att de förstår att du inte vill att barnen bor hos din svägerska betyder ju inte att de håller med dig. Att förstå någon och att hålla med någon är ju inte samma sak,

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?