• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Ja visst kan man lägga upp det som att man har ett val.. men faktum är att det är soc som avgör om man ska ansöka om LVU och det kan man göra även om föräldrarna ?valt? SoL, dvs skrivit under ett samtycke.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-11-24 21:45:46 följande:

Ja visst kan man lägga upp det som att man har ett val.. men faktum är att det är soc som avgör om man ska ansöka om LVU och det kan man göra även om föräldrarna ?valt? SoL, dvs skrivit under ett samtycke.

Lägga upp det som att man har ett val? Men snälla, vad är det du inte förstår? Vi fick två val att välja emellan av socialtjänsten vid ett möte och vi valde SoL för att vi ville att barnen skulle få vårdas i ett familjehem, då det är det bästa för dom i nuläget MEN att jag och sambon var oense till att barnen skulle vårdas hos hans syster pga konflikter vilket advokaten tror att det är det som orsaker en del av ansöket om LVU.

Vi förstår att socialen kan välja LVU om dom ser att dom har behov av det men i detta läget så är det inte AKUT enligt advokat eller något jätte allvarligt, utan vi ska säga allting i rättegången, visa upp alla papper och mejl ifrån socialen m.m och kan du förstå att vi faktiskt vill barnens bästa? Det har vi velat ifrån dag 1 och vi har också tagit emot all hjälp ifrån dom utan protester!

Hade vi velat dom illa så hade man motarbetat dom, skitit i möten, skitit i utredningshem, tagit LVU osv men det har vi inte gjort, utan tvärtom! Vi vill det bästa för våra barn! Därför valde vi det självklara valet att låta barnen vårdas i ett familjehem.
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:41:04 följande:
    Självklart är det ju så men om socialtjänsten har sagt att man inte behöver närvara och att advokaten kan föra ens talan, så är det väl så? Har för mig att det även stod i tingspappren att man medverkar själv eller att ett ombud (advokat) för din talan
    Att socialtjänsten ljuger för att göra sitt jobb lättare, lättare att få som de vill är väl ändå ganska välkänt. Jag hade inte litat på dem i det här avseendet nej.

Varför vill de ta barnen om jag får lov att fråga?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:05:55 följande:

Att socialtjänsten ljuger för att göra sitt jobb lättare, lättare att få som de vill är väl ändå ganska välkänt. Jag hade inte litat på dem i det här avseendet nej.

Varför vill de ta barnen om jag får lov att fråga?

Enligt advokaten så ansökte dom troligen om LVU pga att vi är oense om placeringen hos sambons syster och att vi är några brister i omsorgen men inget som är akut eller allvarligt enligt advokaten
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 21:53:56 följande:
    Lägga upp det som att man har ett val? Men snälla, vad är det du inte förstår? Vi fick två val att välja emellan av socialtjänsten vid ett möte och vi valde SoL för att vi ville att barnen skulle få vårdas i ett familjehem, då det är det bästa för dom i nuläget MEN att jag och sambon var oense till att barnen skulle vårdas hos hans syster pga konflikter vilket advokaten tror att det är det som orsaker en del av ansöket om LVU.

Vi förstår att socialen kan välja LVU om dom ser att dom har behov av det men i detta läget så är det inte AKUT enligt advokat eller något jätte allvarligt, utan vi ska säga allting i rättegången, visa upp alla papper och mejl ifrån socialen m.m och kan du förstå att vi faktiskt vill barnens bästa? Det har vi velat ifrån dag 1 och vi har också tagit emot all hjälp ifrån dom utan protester!

Hade vi velat dom illa så hade man motarbetat dom, skitit i möten, skitit i utredningshem, tagit LVU osv men det har vi inte gjort, utan tvärtom! Vi vill det bästa för våra barn! Därför valde vi det självklara valet att låta barnen vårdas i ett familjehem.
    De säger ibland så för att föräldrarna inte ska bråka och bli rädda och därför gå med på det de vill. Ofta gör de så ifall de känner sig osäkra på att de kan få igenom en LVU. Kan även vara därför de inte vill att ni kommer och försvarar er i rätten. Även det ser bättre ut för dem.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:10:59 följande:

De säger ibland så för att föräldrarna inte ska bråka och bli rädda och därför gå med på det de vill. Ofta gör de så ifall de känner sig osäkra på att de kan få igenom en LVU. Kan även vara därför de inte vill att ni kommer och försvarar er i rätten. Även det ser bättre ut för dem.

Hmm, begår dom då inte lagbrott?
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 22:08:08 följande:
    Enligt advokaten så ansökte dom troligen om LVU pga att vi är oense om placeringen hos sambons syster och att vi är några brister i omsorgen men inget som är akut eller allvarligt enligt advokaten
    Då ser ni till att gå till rätten och gör allt ni kan för att få rätten att förstå att det bästa för barnen är att få vara kvar hemma. Sedan kämpar ni för att rätta till era brister så att era barn får det tryggt under sin uppväxt och slipper traumat av att tvingas bo hos någon annan.
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 22:12:29 följande:
    Hmm, begår dom då inte lagbrott?
    Jag vet inte om det är ett lagbrott men det är då inte vidare etiskt eller rätt men det brukar de ju inte bry sig nämnvärt om. Det finns nog ingen annan yrkeskår som ljuger dig rätt upp i ansiktet med sådan lätthet som socialsekreterare.
  • Anonym (jur)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-24 20:53:37 följande:
    Källa på det?
    Källa Socialchefs konferensen 2017
  • Anonym (jur)
    Anonym (dddd) skrev 2019-11-24 22:17:15 följande:
    Jag vet inte om det är ett lagbrott men det är då inte vidare etiskt eller rätt men det brukar de ju inte bry sig nämnvärt om. Det finns nog ingen annan yrkeskår som ljuger dig rätt upp i ansiktet med sådan lätthet som socialsekreterare.
    De bryter mot Regeringsformen, den grundlagen som anses mest betydelsefull
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?