• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:41:33 följande:

Troligen kommer soc att försöka sig på att få det att låta som att ni inte är trovärdiga i Er inställning till frivillig vård.

Jobba på och ge Er inte utan var starka så kan detta gå vägen för Er.

Tack det ska vi verkligen tänka på och vi har ju också en väldigt bra advokat som jag känner sen tidigare då hon hjälpt mig med andra fall i livet, så vi ger inte upp.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:46:10 följande:

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?

Frivilliga insatser behöver inte i praktiken provas i den bemärkelsen som du menar, Men det ska alltid prövas i bemärkelsen att man gör en bedömning om det KAN vara så att frivilliga insatser kan vara lämpligt.
  • Anonym (Vann över soc!)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:43:29 följande:
    Tack det ska vi verkligen tänka på och vi har ju också en väldigt bra advokat som jag känner sen tidigare då hon hjälpt mig med andra fall i livet, så vi ger inte upp.
    Känner du dig mer pepp på att närvara nu?
    Jag hoppas verkligen det!

Önskar dig all lycka till.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:50:18 följande:

Frivilliga insatser behöver inte i praktiken provas i den bemärkelsen som du menar, Men det ska alltid prövas i bemärkelsen att man gör en bedömning om det KAN vara så att frivilliga insatser kan vara lämpligt.

Okej jo vi fick ju välja emellan Sol och LVU först och vi valde alltså SoL men sen helt plötsligt ansökte soc om LVU utan att ge oss anledningen och politikerna valde LVU
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:07:53 följande:

Det kan spruta orosanmälningar av olika anledningar, men detta betyder inte att dessa innehåller något som skulle kunna vara grund för någon typ av åtgärd.

Utredningshem är lite av ett lotteri, ofta så har soc redan bestämt sig och nu gäller det att skaffa underlag till domstolen. Begär ut samtliga handlingar från utredningshem, socialtjänst, skola etc. (detta har ni lagstadgad rätt till)

Socialtjänsten är skyldig att göra en sk. nätverksutredning (titta om det finns någon i barnets och föräldrarnas nätverk som skulle kunna hjälpa till) vilket man ofta struntar i. Socialtjänsten är tämligen dålig på att följa lagstiftningen då de som arbetar där ser lagstiftning som något som stör deras verksamhet.

Nej vi har ingen skyldighet att utreda nätverket, men däremot att ta det i beaktande redan i ett tidigt skede. Men som sagt ingen utredning måste inledas. I det här fallet har hon dessutom redan sagt nej till placering hos sin syster.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:50:18 följande:
    Om arbetar inom socialtjänsten så borde du veta att man gjorde ett förtydligande i denna fråga för att inte hamna i detta godtycke.

Du kan gärna läsa på de skrivelser som Socialstyrelsen upprättat i detta ämne, eller ännu bättre läsa förarbetena till Lagen om vård av unga. 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-11-23 23:50:55 följande:

Känner du dig mer pepp på att närvara nu?

Jag hoppas verkligen det!

Önskar dig all lycka till.

Jo jag är mer pepp åt att medverka i rättegången då jag har mycket att berätta osv. Vill ju att vi ska vi en chans också ifrån vår sida även om det lär bli svårt att vinna över socialen :( men vi har iaf aldrig varit emot att ta hjälp ifrån socialen eller utredningshemmet osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:55:32 följande:

Nej vi har ingen skyldighet att utreda nätverket, men däremot att ta det i beaktande redan i ett tidigt skede. Men som sagt ingen utredning måste inledas. I det här fallet har hon dessutom redan sagt nej till placering hos sin syster.

Vi så nej till placering hos min sambos syster pga konflikter vilket socialen tog på allvar och förstod. Dom mejlen har jag också kvar och kommer att visa för advokaten
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:57:10 följande:

Om arbetar inom socialtjänsten så borde du veta att man gjorde ett förtydligande i denna fråga för att inte hamna i detta godtycke.

Du kan gärna läsa på de skrivelser som Socialstyrelsen upprättat i detta ämne, eller ännu bättre läsa förarbetena till Lagen om vård av unga. 

Jag är väl förtrogen med det hela det är du som missförstått att man alltid praktisk förs MÅste prova.

Man gör en bedömning och ibland är det direkt olämpligt och farligt att inte ta ett lvu.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:55:32 följande:
    Då ser jag fram emot att du redogör för vilka skyldigheter socialnämnden har beträffande placering av barn utanför den egna familjen.

Jag är riktigt nyfiken på vad du kommer att luta dig emot i denna fråga
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?