• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-23 21:58:20 följande:

Du behöver inte vara med men det ser bra ut och kan vara till din fördel i rätten, om det inte är så att du själv tycker att en lvu är det bästa för barnen just nu. Advokaten kan väl föra din talan även om du är på plats?

Jo det har du självklart rätt i att det alltid är bättre att man deltar i en rättegång men är ju ändå bra att advokaten kan föra din talan utifall du inte kan närvara pga något. Är ju ändå en tuff sak att genomgå för vilken förälder som helst
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:52:19 följande:
    Lämplig och lämplig, en eller bägge föräldrarna går ju igenom något som är fruktansvärt jobbigt hos vilken förälder som helst som har något med socialen att göra och enbart för att en förälder inte väljer att medverka i en rättegång, så behöver det ju inte betyda att man är en sämre förälder? Jag menar, det kan ju vara av vilket skäl som helst som man inte kan närvara i en rättegång eller att nån av föräldrarna kanske tagit det så hårt att man känner att man inte skulle klara av det och då är det ju ändå bra att ett ombud kan föra ens talan så man får sina egna ord sagda osv, men visst förstår jag din tanke att det bästa är att medverka i rättegången men att det kanske inte är så för alla.
    Ja juristen kan ju naturligtvis föra talan, men att inte dyka upp ser ju faktiskt riktigt illa ut.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-23 22:05:34 följande:

Ja juristen kan ju naturligtvis föra talan, men att inte dyka upp ser ju faktiskt riktigt illa ut.

Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:08:17 följande:
    Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?
    Än en gång, föräldrar BEHÖVER inte närvara och därför står det så. Att inte dyka upp läggs ju dock till bedömningen av de övriga (eventuella) brister som ska utredas. Förstår inte riktigt hur du inte kan se detta?

Man tvingas inte, men det ser ju fan (ursäkta svordomen, men den behövs) så mycket bättre ut att komma dit, visa att man kan ta sig samman trots att det är hemskt jobbigt och att barnet betyder precis allt för en.
  • Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:00:48 följande:

Jo det har du självklart rätt i att det alltid är bättre att man deltar i en rättegång men är ju ändå bra att advokaten kan föra din talan utifall du inte kan närvara pga något. Är ju ändå en tuff sak att genomgå för vilken förälder som helst

Ja, och det finns säkert en viss förståelse för föräldrar som inte orkar dyka upp. Men att vara på plats kan säkert öka chansen att slippa en lvu-placering av barnen.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (H) skrev 2019-11-23 22:13:12 följande:

Än en gång, föräldrar BEHÖVER inte närvara och därför står det så. Att inte dyka upp läggs ju dock till bedömningen av de övriga (eventuella) brister som ska utredas. Förstår inte riktigt hur du inte kan se detta?

Man tvingas inte, men det ser ju fan (ursäkta svordomen, men den behövs) så mycket bättre ut att komma dit, visa att man kan ta sig samman trots att det är hemskt jobbigt och att barnet betyder precis allt för en.

Ja jo, självklart så ser det väl alltid bättre ut att man närvarar i rättegången men det behöver ju inte betyda att man inte bryr sig om sitt barn mer eller mindre om man t ex väljer att inte delta? Visst jag förstår din poäng angående att det ser bättre ut om man närvarar!
  • Anonym (Vann över soc!)

Jag gick trots att det tog emot.
    Mitt barn hade ett eget ombud men det kunde de skitit i då han talade för LVU!

Så där satt jag och mitt ombud, mot oss hade vi mitt barns pappas ombud (pappan "hade inte tid"), barnets ombud och två soc-kärringar.

Jag har ordets makt och är bra på att prata för mig. 
    Och vi vann. Det blev inget LVU.

Den segern var stor!

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-23 22:14:53 följande:

Ja, och det finns säkert en viss förståelse för föräldrar som inte orkar dyka upp. Men att vara på plats kan säkert öka chansen att slippa en lvu-placering av barnen.

Ja det kan det säkert göra!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-11-23 22:17:11 följande:

Jag gick trots att det tog emot.

Mitt barn hade ett eget ombud men det kunde de skitit i då han talade för LVU!

Så där satt jag och mitt ombud, mot oss hade vi mitt barns pappas ombud (pappan "hade inte tid"), barnets ombud och två soc-kärringar.

Jag har ordets makt och är bra på att prata för mig. 

Och vi vann. Det blev inget LVU.

Den segern var stor!

Grattis! Ja det kan jag tänka mig att det var ????
  • Anonym (Vann över soc!)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:16:54 följande:
    Ja jo, självklart så ser det väl alltid bättre ut att man närvarar i rättegången men det behöver ju inte betyda att man inte bryr sig om sitt barn mer eller mindre om man t ex väljer att inte delta? Visst jag förstår din poäng angående att det ser bättre ut om man närvarar!
    Att inte närvara är att sätta sig i en sämre position.
    Det är ändå bättre att sitta där och tiga än att inte infinna sig alls.

Det gör att du ses som oförmögen och svag, att du inte mäktar med motgångar. Och det är absolut inte att rekommendera.

Att de skriver så är ju för att du inte tvingas att närvara, inte för att det inte är nödvändigt för att genomföra det.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?