• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:45:05 följande:
    I pappret står det: socialutskottet begär hos förvaltningsrätten om vård, enligt 1 och 2 LVU. Dom tecknen som du skrev före 1 och 2 kan jag ej göra på min telefon så dom tecknen ska det vara två stycken av efter siffrorna
    ok, då försöker de hävda omsorgsbrist hos Er som vårdnadshavare
  • Anonym (Anonym1)
    Giftskåneman skrev 2019-11-23 22:45:26 följande:

Ditt livs viktigaste dag, och du ska bli hemma??? Wtf

Nej jag har inte nämnt att jag ska bli hemma under rättegången, utan jag frågade endast om allting kring detta och om vad saker och ting betyder
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:46:10 följande:

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?

Vi valde SoL före LVU och dom höll på att leta ett familjehem åt barnen men sedan så blev det helt plötsligt ansökan om LVU till politikerna, vilket vi inte ens fått svar om varför och politikerna valde LVU. Vi har endast sagt till dig vård i något hem hos våra familjer då ingen av oss har bra kontakt med dom men aldrig varit emot vård i fosterhem
  • Anonym (jur)

Beskriv bakgrunden till detta läget, jag gissar att det kommit orosanmälan från lite olika håll (behöver inte vara sant) och att soc därefter dragit igång det stora maskineriet

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:47:30 följande:

ok, då försöker de hävda omsorgsbrist hos Er som vårdnadshavare

Okej, hur menar du då? Ska dom liksom yrka på LVU till rätten pga att vi har stora brister i omsorgen eller?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:49:58 följande:
    Vi valde SoL före LVU och dom höll på att leta ett familjehem åt barnen men sedan så blev det helt plötsligt ansökan om LVU till politikerna, vilket vi inte ens fått svar om varför och politikerna valde LVU. Vi har endast sagt till dig vård i något hem hos våra familjer då ingen av oss har bra kontakt med dom men aldrig varit emot vård i fosterhem

Ni har i sig ett bra läge i och med att ni accepterat en SOL placering, det soc nu kan försöka hävda i förvaltningsrätten är att ni som vårdnadshavare inte är trovärdiga i Er inställning till "vården" som det heter.

Detta borde kunna gå att slå hål på, en SOL placering är otroligt mycket bättre för alla inblandade förutom soc.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:49:58 följande:

Ni har i sig ett bra läge i och med att ni accepterat en SOL placering, det soc nu kan försöka hävda i förvaltningsrätten är att ni som vårdnadshavare inte är trovärdiga i Er inställning till "vården" som det heter.

Detta borde kunna gå att slå hål på, en SOL placering är otroligt mycket bättre för alla inblandade förutom soc.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:51:07 följande:
    Okej, hur menar du då? Ska dom liksom yrka på LVU till rätten pga att vi har stora brister i omsorgen eller?
    Det finns i princip två grunder för LVU den första är (2§) och den handlar om att vårdnadshavarna brister i sin omsorg, den andra är (3§) och den handlar om självskadebeteende hos barnet
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:50:49 följande:

Beskriv bakgrunden till detta läget, jag gissar att det kommit orosanmälan från lite olika håll (behöver inte vara sant) och att soc därefter dragit igång det stora maskineriet

Vi har fått 2 orosanmälningar ifrån barnens förskola pga att barnen inte varit där regelbundet pga att barnen ofta haft förkylningar, magsjuka och jag har även varit sjuk pga högt blodtryck och symptom som gjort att jag även blivit sjukskriven en tid. Den andra anmälan kom ifrån två fd vänner som innehöll anklagelser emot min sambo och att han skulle ha misshandlat barnen.

Det startades en utredning där vi tillslut fick förslag om ett utredningshem och vi tackade ja till detta och var där i 2 månader. Under mötet så kom det fram att vi hade några bristande saker i föräldraskapet + att jag har svårt med det känslomässiga biten emellan mig och andra människor men något jag sökt hjälp för nu. Vi fick komma hem med barnen efter dessa två månader och sen under ett möte 3 dagar senare så fick vi veta att vi hade två väl, Sol eller LVU.

Vi åkte hem och bestämde oss för att välja SoL, alltså att vi samtycker till vård i familjehem och utredning startas och dom börjar söka hem åt barnen. Senare så ville min sambos syster ta hand om barnen men vi nekade pga att ingen av oss har haft en bra relation till våra familjer under en lång dit och ansök att ingen var lämplig som familjehem men sen så ändrade sig min sambo och ville detta men jag var fortfarande osäker.

Sedan så fick vi beskedet att socialen valt att ansöka om LVU hos politikerna men vi har inte fått reda på varför. Politikerna valde LVU och snart blir det rättegång angående det!
  • Anonym (jur)

Läsvärt om LVU

Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga

t.o.m. SFS 2019:472

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199052-med-sarskilda-bestammelser-om-vard_sfs-1990-52

Beredande av vård

2 §   Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).

3 §   Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.

Vård skall också beslutas om den som dömts till sluten ungdomsvård enligt 32 kap. 5 § brottsbalken vid verkställighetens slut bedöms vara i uppenbart behov av fortsatt vård för att inte löpa sådan risk som avses i första stycket. Lag (2006:896).

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?