• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:35:25 följande:
    Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma. Det handlar dock om just placeringar. En överväldigande majoritet av de ärenden vi handlägger är ju däremot helt andra insatser där vi kommer in och förebygger och har insatser en kort tid. Och där gör det en väldigt stor skillnad och människor är väldigt tacksamma för den hjälp som de får. Tyvärr finns det ganska många som inte vågar söka sådan hjälp pga av att det sprids så mycket felaktig skräckpropaganda. Placeringar är bara en pytteliten del av vår verksamhet. Och även om placerade barn som grupp inte mår bättre som grupp kan det i det enskilda fallet för individen göra skillnad på liv och död.
    Lyssna nu alla i detta forum:

Soc. skriver "Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma."

Fakta är att chansen att klara grundskolan är mindre än 50% för barn som socialtjänsten ansvar för vidare så är det en förhöjd risk med 600% till 2000% inom samtliga riskområden.

Men socionomen försöker med en förvriden verklighetsbild.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:40:09 följande:

Ok då är det så. Sammanfattningsvis så är du säker på att jag har fel när jag säger att lvu inte är ett val. Samtidigt kan vi konstatera att du berättar att ni fått ett val mellan sol och lvu, ni valde sol, och nu ansöker socialtjänsten ändå om Lvu.

Man tycker att det faktum att kommunen nu ändå ansöker om LVU trots att ni fått välja SoL är något som bekräftar det jag berättat för dig, men tydligen inte.

Jag har berättat för dig redan om allting och vad du upplever det som, får stå för dig! Socialen gav oss två val och vi valde SoL men enligt advokaten så ansökte dom nog om LVU pga att jag och sambon var oense om placeringen hos hans syster och inget annat än så + att vi har några brister i omsorgen men INGET som är allvarligt enligt advokaten, för då hade socialen tagit barnen direkt enligt henne
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 19:50:06 följande:

Jag har berättat för dig redan om allting och vad du upplever det som, får stå för dig! Socialen gav oss två val och vi valde SoL men enligt advokaten så ansökte dom nog om LVU pga att jag och sambon var oense om placeringen hos hans syster och inget annat än så + att vi har några brister i omsorgen men INGET som är allvarligt enligt advokaten, för då hade socialen tagit barnen direkt enligt henne

Omedelbart lvu tar man när det är en akut risk för allvarlig fara. Exempelvis om ett barn blir allvarligt misshandlad eller om man befarar att ett barn kommer att föras ur landet för att tvångsgiftas eller utsättas för könsstympning exempelvis. Vanliga långsamma lvu tas när faran visserligen inte är akut, men att man bedömer att de omsorgsbrister i långa loppet riskerar att skada barnets hälsa och utveckling. Ditt fall låtet som det senare fallet. Se till att du får veta exakt vad det är du och pappan behöver göra och lära er för att barnet ska kunna komma hem igen. Det ska vara tydligt. Och socialtjänsten ska tillhandahålla de insatser som ni behöver få för att ni ska nå de målen. Tyvärr glömmer vi ibland bort att fortsätta jobba med föräldrarna till ett placerat barn och föräldrarna får svårt att veta vad de förväntas göra under tiden som barnet är placerat.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:59:24 följande:

Omedelbart lvu tar man när det är en akut risk för allvarlig fara. Exempelvis om ett barn blir allvarligt misshandlad eller om man befarar att ett barn kommer att föras ur landet för att tvångsgiftas eller utsättas för könsstympning exempelvis. Vanliga långsamma lvu tas när faran visserligen inte är akut, men att man bedömer att de omsorgsbrister i långa loppet riskerar att skada barnets hälsa och utveckling. Ditt fall låtet som det senare fallet. Se till att du får veta exakt vad det är du och pappan behöver göra och lära er för att barnet ska kunna komma hem igen. Det ska vara tydligt. Och socialtjänsten ska tillhandahålla de insatser som ni behöver få för att ni ska nå de målen. Tyvärr glömmer vi ibland bort att fortsätta jobba med föräldrarna till ett placerat barn och föräldrarna får svårt att veta vad de förväntas göra under tiden som barnet är placerat.

Självklart så har vi tänkt på allting sånt. Kommer även ta en hel del med advokaten + i rättegången. Jag ger mig inte i första taget!
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:59:24 följande:
    Förstår att du bara jobbar med småbarn.
    Alternativt inte jobbar på soc alls.

Vill du bevisa att du gör det så förklara hur ni gör med ungdomar "på glid".

Men oavsett, jag tycker att "din" myndighet skulle ta bort "tjänst" i sin titel.
    Socialtjänsten är ingen tjänst.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym skrev 2019-11-24 20:25:42 följande:

Men oavsett, jag tycker att "din" myndighet skulle ta bort "tjänst" i sin titel.

Håller med att det är något skumt med denna "soc" tant
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-11-24 20:25:42 följande:

Tro exakt vad du vill....
  • Anonym (The mum)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:45:25 följande:

Lyssna nu alla i detta forum:

Soc. skriver "Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma."

Fakta är att chansen att klara grundskolan är mindre än 50% för barn som socialtjänsten ansvar för vidare så är det en förhöjd risk med 600% till 2000% inom samtliga riskområden.

Men socionomen försöker med en förvriden verklighetsbild.

Källa på det?
  • Anonym (fdsfd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:52:19 följande:
    Lämplig och lämplig, en eller bägge föräldrarna går ju igenom något som är fruktansvärt jobbigt hos vilken förälder som helst som har något med socialen att göra och enbart för att en förälder inte väljer att medverka i en rättegång, så behöver det ju inte betyda att man är en sämre förälder? Jag menar, det kan ju vara av vilket skäl som helst som man inte kan närvara i en rättegång eller att nån av föräldrarna kanske tagit det så hårt att man känner att man inte skulle klara av det och då är det ju ändå bra att ett ombud kan föra ens talan så man får sina egna ord sagda osv, men visst förstår jag din tanke att det bästa är att medverka i rättegången men att det kanske inte är så för alla.
    Man ska ju stötta sitt barn, så jo jag tycker man borde vara med då.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (fdsfd) skrev 2019-11-24 21:25:33 följande:

Man ska ju stötta sitt barn, så jo jag tycker man borde vara med då.

Japp vi bägge två kommer att närvara under rättegången oavsett hur tufft det är <3 vi har en hel del att säga
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?