• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Du får bli irriterad på de som förklarat dåligt för dig istället för att bli irriterad på oss som berättar för dig hur det egentligen är.

Utifrån det du berättar kan jag tänka mig att man resonerat såhär. Att din ovilja att gå med på ett alternativ som socialtjänsten tycker vore bäst för barnet (placering hos syster) pga att du är i konflikt med denna kan vara en indikation på att du inte förmår skilja på dina egna behov och barnets behov och att detta kan komma att bli problematiskt framöver vid en frivillig placering. Men det är bara spekulationer då jag inte har tillräckligt med information om ärender för att kunna uttala mig.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 11:46:06 följande:

Låter som någon har förklarar väldigt dåligt för dig. Man kan gå med på frivilliga insatser men aldrig välja ett LVU. Och vådnaden har inget med saken att göra. Vårdnaden behåller du även om det blir ett lvu.

Frågan handlar om ifall insatserna kan ges frivilligt eller om det behövs tvång för att säkerställa dessa.

Det enda du kan välja är om du går med på sol insatser eller ej. Och även om du går med på det kan det ändå bli ett lvu (tvång) om man bedömer att samtycke till frivilliga insatser inte är tillförlitligt.

Jag skriver bara vad det var som hände för oss, vad dom så osv och om dom har förklarat dåligt så får det ju stå för dom, eller hur?
  • Anonym (The mum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Jag förstår att du blir irriterad och att du upplever att du är i en väldigt utsatt situation just nu. Men folk här inne försöker verkligen hjälpa dig och din familj. Du har ett fantastiskt stöd i den här tråden.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (The mum) skrev 2019-11-24 11:59:28 följande:

Jag förstår att du blir irriterad och att du upplever att du är i en väldigt utsatt situation just nu. Men folk här inne försöker verkligen hjälpa dig och din familj. Du har ett fantastiskt stöd i den här tråden.

Jo jag är tacksam över alla som svarar angående detta men jag vill ju också skriva vad det är vi varit med om och vad dom sagt till oss osv.
  • Anonym (Anonym1)

Jag har som aldrig varit med om detta tidigare angående rättegång om LVU osv och det var därför jag skrev här på forumet för att vi hjälp kring det hela av mer erfarna personer eller av föräldrar som själva varit med om detta osv

• Anonym
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 12:13:47 följande:

Jag har som aldrig varit med om detta tidigare angående rättegång om LVU osv och det var därför jag skrev här på forumet för att vi hjälp kring det hela av mer erfarna personer eller av föräldrar som själva varit med om detta osv

Jag tycker att du fått många goda råd och tips i tråden.
    Visst, även en del som kan ifrågasättas. Sortera bara bort dem.

Sedan ska du (som du säkert är) vara medveten om att bara för att man kallar sig för Anonym (Soc)/socialsekreterar/jur... eller vad du vill, så betyder det inte att personen bakom det anonyma nicket verkligen är vad den utger sig för att vara.

Många gånger märks det tydligt att det är en amatörsoctant bakom nicket. Om man nu verkligen vore soctant, varför inte stå för det istället för att gömma sig bakom ett dubbelanonymt nick liksom?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-11-24 13:02:16 följande:

Jag tycker att du fått många goda råd och tips i tråden.

Visst, även en del som kan ifrågasättas. Sortera bara bort dem.

Sedan ska du (som du säkert är) vara medveten om att bara för att man kallar sig för Anonym (Soc)/socialsekreterar/jur... eller vad du vill, så betyder det inte att personen bakom det anonyma nicket verkligen är vad den utger sig för att vara.

Många gånger märks det tydligt att det är en amatörsoctant bakom nicket. Om man nu verkligen vore soctant, varför inte stå för det istället för att gömma sig bakom ett dubbelanonymt nick liksom?

Jag kan tala om varför. Gjorde länge det misstaget att svara med mitt vanliga nick och det blev fullständigt ohållbart. Inboxen svämmade över av hatbrev och det blev omöjligt att delta i några ansra diskussioner i helt andra ämnen i andra trådar då några som uppenbarligen hatade en enbart på grund av sitt yrke attackerade mig och förstörde alla diskussioner vare sig det handlade om vinterskor till barnen eller om ägglossning. Så jag har lärt mig.
  • Anonym (Anonym1)

Jag vet som sagt inte vem som sitter bakom en skärm och skriver, utan jag är tacksam över dom råd jag fått men har även talat om det som jag irriterar mig över osv

• Anonym (Anonym1)

Finns det någon därute som varit med om detta själv?

• Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 15:38:50 följande:
    Jag kan tala om varför. Gjorde länge det misstaget att svara med mitt vanliga nick och det blev fullständigt ohållbart. Inboxen svämmade över av hatbrev och det blev omöjligt att delta i några ansra diskussioner i helt andra ämnen i andra trådar då några som uppenbarligen hatade en enbart på grund av sitt yrke attackerade mig och förstörde alla diskussioner vare sig det handlade om vinterskor till barnen eller om ägglossning. Så jag har lärt mig.
    Om du nu talar sanning... skäms du över ditt jobb?
    Kan du förstå att människor tror att du faktiskt hittar på när du skriver anonymt?

Jag skulle kunna kalla mig för "Hovrättsdomare" och ljuga mig blå, det gör ju inte att jag inte går till mitt jobb som serviceentreprenör i morgon.
    Och att du går till ditt som dagisfröken...
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?