Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Om barnet inte redan är omedelbart omhändertaget enligt lvu vid tiden för förhandling i rätten, så lär det inte heller ske samma dag som domen kommer, men väldigt snart därefter.

Om man inte vill att barnet ska få LVU så är det en synnerligen dålig ide att som förälder inte närvara vid förhandling, men givetvis är det inget tvång. Både barn och förälder får egna oberoende ombud till förhandling.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:41:04 följande:

Självklart är det ju så men om socialtjänsten har sagt att man inte behöver närvara och att advokaten kan föra ens talan, så är det väl så? Har för mig att det även stod i tingspappren att man medverkar själv eller att ett ombud (advokat) för din talan

Det är som sagt frivilligt, men det ser inte bra ut och kommer att ge ytterligare fog för misstanken att föräldern inte klarar av det som förväntas av en förälder.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:08:17 följande:

Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?

Självklart måste de tala om att det är frivilligt eftesom det de facto ÄR frivilligt. Men du måste väl ändå förstå att det är en fördel att visa sig engagerad nog att faktiskt dyka upp, kunna svara på frågor och visa upp sig, att man är hel och ren och stabil?

Men visst om man är ett skakande vrak kan det nog vara mer negativt att dyka upp i det skicket. Går nog på ett ut vad det gäller resultatet dock, att inte dyka upp alls eller att dyka upp och vara instabil.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:46:10 följande:

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?

Frivilliga insatser behöver inte i praktiken provas i den bemärkelsen som du menar, Men det ska alltid prövas i bemärkelsen att man gör en bedömning om det KAN vara så att frivilliga insatser kan vara lämpligt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:07:53 följande:

Det kan spruta orosanmälningar av olika anledningar, men detta betyder inte att dessa innehåller något som skulle kunna vara grund för någon typ av åtgärd.

Utredningshem är lite av ett lotteri, ofta så har soc redan bestämt sig och nu gäller det att skaffa underlag till domstolen. Begär ut samtliga handlingar från utredningshem, socialtjänst, skola etc. (detta har ni lagstadgad rätt till)

Socialtjänsten är skyldig att göra en sk. nätverksutredning (titta om det finns någon i barnets och föräldrarnas nätverk som skulle kunna hjälpa till) vilket man ofta struntar i. Socialtjänsten är tämligen dålig på att följa lagstiftningen då de som arbetar där ser lagstiftning som något som stör deras verksamhet.

Nej vi har ingen skyldighet att utreda nätverket, men däremot att ta det i beaktande redan i ett tidigt skede. Men som sagt ingen utredning måste inledas. I det här fallet har hon dessutom redan sagt nej till placering hos sin syster.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 23:57:10 följande:

Om arbetar inom socialtjänsten så borde du veta att man gjorde ett förtydligande i denna fråga för att inte hamna i detta godtycke.

Du kan gärna läsa på de skrivelser som Socialstyrelsen upprättat i detta ämne, eller ännu bättre läsa förarbetena till Lagen om vård av unga. 

Jag är väl förtrogen med det hela det är du som missförstått att man alltid praktisk förs MÅste prova.

Man gör en bedömning och ibland är det direkt olämpligt och farligt att inte ta ett lvu.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:06:17 följande:

Vi har redan fått handlingarna ifrån förvaltningsrätten och i dom + socialens papper så står det inte speciellt mycket om varför ansökan om LVU har gjorts. Mest brister i omsorgen osv som vi vetat om redan innan vi fick välja LVU eller SoL osvNej där har du fel, vid ett möte 3 dagar efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet så fick vi två val och det var att välja SoL (att vi samtycker till att barnen vårdas i familjehem) eller LVU ( där vi inte samtycker vård i familjehem och att en rättsprocess sker). Vi fick t om detta papper med oss hem så att vi kunde fundera över det och vi åkte hem, diskuterade det NOGA och valde sen att vi samtycker till att barnen skulle vårdas i ett familjehem, men att vi inte ville att barnen skulle vårdas hos nån inom familjer pga långvarig dålig relation och konflikter, vilket socialen förstod! Jag har t om kvar alla papper + alla mejl till det framkommer tydligt att vi valt SoL och att det det vi vill osv, så detta men att man inte får välja emellan dessa två, är ju en lögn ifrån din sida!

Det enda som vi har varit oense om var att mon sambo ändrade sig och ville att hans syster skulle bli barnens familjehem men att jag fortfarande var osäker pga konflikter och socialen vet om sen långt tidigare att vi inte har bra relationer till familjerna osv och allting finns ju sparat? Exakt varje papper, mejl, utredningar, förskolan osv finns kvar?

Självklart kan man inte VÄLJA mellan SOL och LVU. Det ligger ju i sakens natur då LVU är tvång och inte frivilligt. Däremot kan man få chans att ta ställning till om man kan tänka sig att ta emot insatser frivilligt enligt SoL men det är ändå socialtjänsten som sedan bedömer om man anser att behovet överguvudtaget kan tillgodoses genom SoL eller om det krävs ett tvång för att säkerställa vården.

Om du tänker logiskt, vem skulle välja LVU om det nu vore så att man faktiskt kunde välja.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:18:18 följande:

SoL väljer man för att man samtycker till vård i ett familjehem och LVU väljer man om man vill kämpa för vårdnaden i en rättslig process, så står det i papperna som vi fick på det möten och det var vad socialen så också. Dom gav oss 2 väl och det var att välja SoL eller LVU, att välja familjehem (SoL) eller att gå den tuffa vägen i att välja LVU och vi valde att vi ville att barnen självklart skulle få vårdas hos ett familjehem då vi tyckte att det var det bästa för barnen men det kanske finns vissa därute som som t om väljer LVU för att dom vill kämpa om vårdnaden och rättvisan?

Låter som någon har förklarar väldigt dåligt för dig. Man kan gå med på frivilliga insatser men aldrig välja ett LVU. Och vådnaden har inget med saken att göra. Vårdnaden behåller du även om det blir ett lvu.

Frågan handlar om ifall insatserna kan ges frivilligt eller om det behövs tvång för att säkerställa dessa.

Det enda du kan välja är om du går med på sol insatser eller ej. Och även om du går med på det kan det ändå bli ett lvu (tvång) om man bedömer att samtycke till frivilliga insatser inte är tillförlitligt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 11:40:07 följande:

Det gör mig rent av irriterad när ni skriver att man inte kan välja emellan SoL och LVU då det är det vi fick göra på mötet efter att vi kommit hem ifrån utredningshemmet. Dom så direkt: "Vi har dåliga nyheter till er och det är att ni nu har två väl att välja". Hon räckte oss pappret och förklarade kring både SoL och om LVU och att vi skulle ta med oss pappret hem, diskutera och välja vad vi hade valt. Vi gjorde det och valde SoL, att vi SAMTYCKER till vård i familjehem, vilket t om finns sparat på mejl. Dom började att söka eventuella familjehem och under tiden så frågade dom också om nån inom familjen kunde tänka sig att ställa upp och det ville min sambos syster. Vi valde att inte göra så pga att vi har haft konflikter inom våra bägge familjer och därför så valdes inte hon! Min sambo ändrade sig sedan och ville detta men jag var osäker ännu pga konflikterna och det förstod socialen! Senare fick vi reda på att dom ansökt om LVU bakom våran rygg och vi har inte fått reda på vad det egentligen beror på och står inte speciellt mycket om det i papperna heller!

Så säg inte att man inte får välja emellan dessa två då det inte är sant!

Du får bli irriterad på de som förklarat dåligt för dig istället för att bli irriterad på oss som berättar för dig hur det egentligen är.

Utifrån det du berättar kan jag tänka mig att man resonerat såhär. Att din ovilja att gå med på ett alternativ som socialtjänsten tycker vore bäst för barnet (placering hos syster) pga att du är i konflikt med denna kan vara en indikation på att du inte förmår skilja på dina egna behov och barnets behov och att detta kan komma att bli problematiskt framöver vid en frivillig placering. Men det är bara spekulationer då jag inte har tillräckligt med information om ärender för att kunna uttala mig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-11-24 13:02:16 följande:

Jag tycker att du fått många goda råd och tips i tråden.

Visst, även en del som kan ifrågasättas. Sortera bara bort dem.

Sedan ska du (som du säkert är) vara medveten om att bara för att man kallar sig för Anonym (Soc)/socialsekreterar/jur... eller vad du vill, så betyder det inte att personen bakom det anonyma nicket verkligen är vad den utger sig för att vara.

Många gånger märks det tydligt att det är en amatörsoctant bakom nicket. Om man nu verkligen vore soctant, varför inte stå för det istället för att gömma sig bakom ett dubbelanonymt nick liksom?

Jag kan tala om varför. Gjorde länge det misstaget att svara med mitt vanliga nick och det blev fullständigt ohållbart. Inboxen svämmade över av hatbrev och det blev omöjligt att delta i några ansra diskussioner i helt andra ämnen i andra trådar då några som uppenbarligen hatade en enbart på grund av sitt yrke attackerade mig och förstörde alla diskussioner vare sig det handlade om vinterskor till barnen eller om ägglossning. Så jag har lärt mig.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?