• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 00:44:24 följande:
    Vi har redan fått handlingarna ifrån förvaltningsrätten och i dom + socialens papper så står det inte speciellt mycket om varför ansökan om LVU har gjorts. Mest brister i omsorgen osv som vi vetat om redan innan vi fick välja LVU eller SoL osv
    Jag tror det skulle vara till nytta för dig om någon med kunskap och erfarenhet på området fick tillfälle att läsa handlingarna och förklara hur socialtjänsten tänker driva detta ärende i förvaltningsrätten, även om det kanske inte står direkt så går det med erfarenhet att säga vilken väg de troligtvis riktar in sig på.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 18:41:53 följande:

Jag tror det skulle vara till nytta för dig om någon med kunskap och erfarenhet på området fick tillfälle att läsa handlingarna och förklara hur socialtjänsten tänker driva detta ärende i förvaltningsrätten, även om det kanske inte står direkt så går det med erfarenhet att säga vilken väg de troligtvis riktar in sig på.

Jag har talat lite med min advokat under dagen idag så jag vet lite mer nu och ska prata mer med henne imorgon :)
  • Anonym (jur)

Socialtjänsten och dess självvalda härskare är inte lätt att förstå sig på då vanlig svenska begrepp har en helt annan betydelse för dessa typer.

SOL = Socialtjänstlagen bygger i stort om man ser på legala termer på "frivillighet" och då tänker normalt funtade människor att det är frivilligt att acceptera deras "förslag" men så tänker inte dessa företrädare utan de har redan bestämt vad de vill genomföra och accepterar man inte så blir det tvångsåtgärd med motiveringen att "samtycke" till vården saknas.

Det skulle kunna liknas med att du under pistolhot blir uppmanad att frivilligt lämna ifrån dig dina tillhörigheter, inte mycket frivillighet i detta.

Det är ofta inte de skarpaste knivarna i lådan som hamnar inom socialtjänsten, vilket ställer till det för medborgarna.

• Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2019-11-24 17:26:07 följande:

Om du nu talar sanning... skäms du över ditt jobb?

Kan du förstå att människor tror att du faktiskt hittar på när du skriver anonymt?

Jag skulle kunna kalla mig för "Hovrättsdomare" och ljuga mig blå, det gör ju inte att jag inte går till mitt jobb som serviceentreprenör i morgon.

Och att du går till ditt som dagisfröken...

Jag är väldigt stolt över mitt arbete.

Jag tror att det ganska tydligt ändå om man har en hum om hur saker fungerar ganska fort kan ana om folk som utger sig för att inneha vissa kunskaper är trovärdiga.

Men givetvis håller jag med dig om att vem som helst kan påstå att de är vad som helst. Jag uppmanar ingen att blint gå på det som de får serverat som fakta på ett debattforum utan uppmanar alla att söka informatiin från verifierbara källor. Jag kan bidra med min kunskap och sen får mottagaren själv avgöra om det är trovärdigt eller inte. Om inte annat kanske man i alla fall får insikt i att man behöver få saker klargjorda och skaffa sig mer information. Som exempelvis i denna tråd där TS antinget fått helt fel information ifrån sin handläggare eller kanske själv missförsått. Utan denna tråd skulle hon kanske inte ens veta att hon behöver ställa frågor till sitt ombud eller till sin handläggaren angående uppfattningen om att man kan välja lvu eller sol eller de kinsekvenser det kan få att inte dyka upp på förhandling.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:09:15 följande:

Jag tror att det ganska tydligt ändå om man har en hum om hur saker fungerar ganska fort kan ana om folk som utger sig för att inneha vissa kunskaper är trovärdiga.

Men givetvis håller jag med dig om att vem som helst kan påstå att de är vad som helst. Jag uppmanar ingen att blint gå på det som de får serverat som fakta på ett debattforum utan uppmanar alla att söka informatiin från verifierbara källor. Jag kan bidra med min kunskap och sen får mottagaren själv avgöra om det är trovärdigt eller inte. Om inte annat kanske man i alla fall får insikt i att man behöver få saker klargjorda och skaffa sig mer information. Som exempelvis i denna tråd där TS antinget fått helt fel information ifrån sin handläggare eller kanske själv missförsått. Utan denna tråd skulle hon kanske inte ens veta att hon behöver ställa frågor till sitt ombud eller till sin handläggaren angående uppfattningen om att man kan välja lvu eller sol eller de kinsekvenser det kan få att inte dyka upp på förhandling.
    Tänkte bara spinna på det första du skriver, men först behöver jag veta om det är inom bou som du verkar
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:12:36 följande:

Tänkte bara spinna på det första du skriver, men först behöver jag veta om det är inom bou som du verkar

Jag har inte ett jättestor intresse av att spinna vidare med en diskussion med dig helt ärligt. Jag känner mig jättetrygg med den informationen som jag gett TS och har inget behov av att överbevisa någon. Hur man ställer sig till den information jag ger är upp till var och en.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:09:15 följande:

Nej vi har inte missuppfattat nånting gällande detta ärende. Vi fick självmant 2 val, att välja SoL eller LVU och vi fick t om papper på det valet. Valde vi SoL så skulle vi samtycka till vård i familjehem och LVU så blir det en rättslig process. Dom förklarade det väldigt tydligt så inga missförstånd har gjorts där och ska du fortsätta att hålla på och säga att vi missuppfattat så får du väl självmant ringa upp dessa två inom soc och prata med dom själv! Punkt!
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 19:17:38 följande:
    Jag har inte ett jättestor intresse av att spinna vidare med en diskussion med dig helt ärligt. Jag känner mig jättetrygg med den informationen som jag gett TS och har inget behov av att överbevisa någon. Hur man ställer sig till den information jag ger är upp till var och en.

En ganska vanlig reaktion från socionomer när bubblan riskerar att spricka.

Jag tänkte att du skulle ha fått chansen att förklara hur prognosen är för barn som hamnar i samhällsvård ...

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:22:23 följande:

En ganska vanlig reaktion från socionomer när bubblan riskerar att spricka.

Jag tänkte att du skulle ha fått chansen att förklara hur prognosen är för barn som hamnar i samhällsvård ...

Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma. Det handlar dock om just placeringar. En överväldigande majoritet av de ärenden vi handlägger är ju däremot helt andra insatser där vi kommer in och förebygger och har insatser en kort tid. Och där gör det en väldigt stor skillnad och människor är väldigt tacksamma för den hjälp som de får. Tyvärr finns det ganska många som inte vågar söka sådan hjälp pga av att det sprids så mycket felaktig skräckpropaganda. Placeringar är bara en pytteliten del av vår verksamhet. Och även om placerade barn som grupp inte mår bättre som grupp kan det i det enskilda fallet för individen göra skillnad på liv och död.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 19:18:18 följande:

Nej vi har inte missuppfattat nånting gällande detta ärende. Vi fick självmant 2 val, att välja SoL eller LVU och vi fick t om papper på det valet. Valde vi SoL så skulle vi samtycka till vård i familjehem och LVU så blir det en rättslig process. Dom förklarade det väldigt tydligt så inga missförstånd har gjorts där och ska du fortsätta att hålla på och säga att vi missuppfattat så får du väl självmant ringa upp dessa två inom soc och prata med dom själv! Punkt!

Ok då är det så. Sammanfattningsvis så är du säker på att jag har fel när jag säger att lvu inte är ett val. Samtidigt kan vi konstatera att du berättar att ni fått ett val mellan sol och lvu, ni valde sol, och nu ansöker socialtjänsten ändå om Lvu.

Man tycker att det faktum att kommunen nu ändå ansöker om LVU trots att ni fått välja SoL är något som bekräftar det jag berättat för dig, men tydligen inte.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?