• Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Hej på er!

Om socialtjänsten ansöker om LVU till politikerna och dom väljer LVU, som i sin tur leder till rättegång, vad händer då om rätten väljer LVU? Kommer barnet/barnen omhändertas på plats? Måste t ex föräldrarna vara närvarande under rättegången eller räcker det med advokat som för din talan om du t ex inte mår bra psykiskt pga det som händer?

• Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:33:05 följande:

Otroligt starkt jobbat, jag vet att det inte är lätt att vinna över soc och man måste vara oerhört målmedveten och stark för att lyckas, all heder till dig.

Håller med dig och jag vet ju själv hur svårt det kan vara att vinna över soc men är iaf en person som har lätt för att prata för mig osv men vet inte ens om det hjälper i en sån hör rättegång?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Dd) skrev 2019-11-23 22:34:19 följande:

Det är väl så lagen är.

Jag hade självklart närvarat och låtit advokaten föra min talan då jag själv inte är jurist. Men jag hade varit där 100%. Om det blivit problem med jobbet för det, hade de fått sparka mig. Mitt barn är det viktigaste jag har.

Ja jag kan hålla med dig om det faktiskt, för ens barn är ju det allra viktigaste i ens liv och något man kämpar för hela livet. Jag tänker iaf inte ge upp <3
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:30:22 följande:
    Ja självklart kämpar man ju för sitt barn/sina barn i alla lägen!
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:27:52 följande:

TS socialtjänsten är din motpart i Förvaltningsdomstolen och du har garanterat ingen chance om du inte ens dyker upp vid förhandlingen (är du kallad till domstol är du skyldig att inställa dig, i annat fall kan du dömas till böter ...)

80-90% av fallen så går Förvaltningsrätten på socialtjänstens linje oavsett om dessa är baserade på lögner, man behöver ha ett riktigt starkt försvar för att klara detta.

Rör det sig inte om ett omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU utan antingen 2§ eller 3§ så måste socialtjänsten invänta laga vunnen dom innan de kan verkställa LVU.

Varje familj som hamnar i LVU träsket med socialtjänsten behöver mycket hjälp då detta inte är något de flesta "bara" fixar ...

Oj, är det verkligen så jävligt? :( jo jag förstå att det är bättre att man deltar och för sin egen talan i rätten, men hur ska man vinna på bästa sätt? Vi har iaf en bra advokat så det är jag trygg med men har aldrig varit med om detta tidigare, alltså LVU

Det är ytterst begränsat de som accepteras av rätten när det gäller kostnader för ombud i LVU mål och ofta behöver man lägga mycket tid på att slå sönder lögner från soc. 

Har du egna medel går det alltid bra att "köpa" tid hos advokaten men har man inte en ekonomi som tillåter det så måste man göra mycket själv.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 22:34:32 följande:

Självklart måste de tala om att det är frivilligt eftesom det de facto ÄR frivilligt. Men du måste väl ändå förstå att det är en fördel att visa sig engagerad nog att faktiskt dyka upp, kunna svara på frågor och visa upp sig, att man är hel och ren och stabil?

Men visst om man är ett skakande vrak kan det nog vara mer negativt att dyka upp i det skicket. Går nog på ett ut vad det gäller resultatet dock, att inte dyka upp alls eller att dyka upp och vara instabil.

Okej jo jag förstår fullt ut vad du menar och det är självklart det bästa att närvara
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:37:34 följande:

Det är ytterst begränsat de som accepteras av rätten när det gäller kostnader för ombud i LVU mål och ofta behöver man lägga mycket tid på att slå sönder lögner från soc. 

Har du egna medel går det alltid bra att "köpa" tid hos advokaten men har man inte en ekonomi som tillåter det så måste man göra mycket själv.

Okej jag förstår
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:35:14 följande:
    Håller med dig och jag vet ju själv hur svårt det kan vara att vinna över soc men är iaf en person som har lätt för att prata för mig osv men vet inte ens om det hjälper i en sån hör rättegång?
    Jag kan rekommendera dig att söka kontakt med andra som gått igenom samma sak, det finns även kunskap inom olika frivilligorganisationer som kan vara mycket användbart.

Är det §2 eller §3 i LVU som soc använt sig av? 
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:40:36 följande:

Jag kan rekommendera dig att söka kontakt med andra som gått igenom samma sak, det finns även kunskap inom olika frivilligorganisationer som kan vara mycket användbart.

I pappret står det: socialutskottet begär hos förvaltningsrätten om vård, enligt 1 och 2 LVU. Dom tecknen som du skrev före 1 och 2 kan jag ej göra på min telefon så dom tecknen ska det vara två stycken av efter siffrorna
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:16:40 följande:

I detta ärende så ansökte socialtjänsten om LVU hos politikerna dom valde LVU före SoL och då undrar man, vad händer om rätten väljer LVU?

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:40:36 följande:

Och i rättpappren står det: Målet gäller: betydande av vård enligt LVU
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?