Inlägg från: Anonym (dddd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dddd)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:41:04 följande:
    Självklart är det ju så men om socialtjänsten har sagt att man inte behöver närvara och att advokaten kan föra ens talan, så är det väl så? Har för mig att det även stod i tingspappren att man medverkar själv eller att ett ombud (advokat) för din talan
    Att socialtjänsten ljuger för att göra sitt jobb lättare, lättare att få som de vill är väl ändå ganska välkänt. Jag hade inte litat på dem i det här avseendet nej.

Varför vill de ta barnen om jag får lov att fråga?
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 21:53:56 följande:
    Lägga upp det som att man har ett val? Men snälla, vad är det du inte förstår? Vi fick två val att välja emellan av socialtjänsten vid ett möte och vi valde SoL för att vi ville att barnen skulle få vårdas i ett familjehem, då det är det bästa för dom i nuläget MEN att jag och sambon var oense till att barnen skulle vårdas hos hans syster pga konflikter vilket advokaten tror att det är det som orsaker en del av ansöket om LVU.

Vi förstår att socialen kan välja LVU om dom ser att dom har behov av det men i detta läget så är det inte AKUT enligt advokat eller något jätte allvarligt, utan vi ska säga allting i rättegången, visa upp alla papper och mejl ifrån socialen m.m och kan du förstå att vi faktiskt vill barnens bästa? Det har vi velat ifrån dag 1 och vi har också tagit emot all hjälp ifrån dom utan protester!

Hade vi velat dom illa så hade man motarbetat dom, skitit i möten, skitit i utredningshem, tagit LVU osv men det har vi inte gjort, utan tvärtom! Vi vill det bästa för våra barn! Därför valde vi det självklara valet att låta barnen vårdas i ett familjehem.
    De säger ibland så för att föräldrarna inte ska bråka och bli rädda och därför gå med på det de vill. Ofta gör de så ifall de känner sig osäkra på att de kan få igenom en LVU. Kan även vara därför de inte vill att ni kommer och försvarar er i rätten. Även det ser bättre ut för dem.
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 22:08:08 följande:
    Enligt advokaten så ansökte dom troligen om LVU pga att vi är oense om placeringen hos sambons syster och att vi är några brister i omsorgen men inget som är akut eller allvarligt enligt advokaten
    Då ser ni till att gå till rätten och gör allt ni kan för att få rätten att förstå att det bästa för barnen är att få vara kvar hemma. Sedan kämpar ni för att rätta till era brister så att era barn får det tryggt under sin uppväxt och slipper traumat av att tvingas bo hos någon annan.
  • Anonym (dddd)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-24 22:12:29 följande:
    Hmm, begår dom då inte lagbrott?
    Jag vet inte om det är ett lagbrott men det är då inte vidare etiskt eller rätt men det brukar de ju inte bry sig nämnvärt om. Det finns nog ingen annan yrkeskår som ljuger dig rätt upp i ansiktet med sådan lätthet som socialsekreterare.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?