Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:41:04 följande:
    Självklart är det ju så men om socialtjänsten har sagt att man inte behöver närvara och att advokaten kan föra ens talan, så är det väl så? Har för mig att det även stod i tingspappren att man medverkar själv eller att ett ombud (advokat) för din talan

TS socialtjänsten är din motpart i Förvaltningsdomstolen och du har garanterat ingen chance om du inte ens dyker upp vid förhandlingen (är du kallad till domstol är du skyldig att inställa dig, i annat fall kan du dömas till böter ...)

80-90% av fallen så går Förvaltningsrätten på socialtjänstens linje oavsett om dessa är baserade på lögner, man behöver ha ett riktigt starkt försvar för att klara detta.

Rör det sig inte om ett omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU utan antingen 2§ eller 3§ så måste socialtjänsten invänta laga vunnen dom innan de kan verkställa LVU.

Varje familj som hamnar i LVU träsket med socialtjänsten behöver mycket hjälp då detta inte är något de flesta "bara" fixar ...

• Anonym (jur)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-11-23 22:17:11 följande:

Jag gick trots att det tog emot.
    Mitt barn hade ett eget ombud men det kunde de skitit i då han talade för LVU!

Så där satt jag och mitt ombud, mot oss hade vi mitt barns pappas ombud (pappan "hade inte tid"), barnets ombud och två soc-kärringar.

Jag har ordets makt och är bra på att prata för mig. 
    Och vi vann. Det blev inget LVU.

Den segern var stor!

Otroligt starkt jobbat, jag vet att det inte är lätt att vinna över soc och man måste vara oerhört målmedveten och stark för att lyckas, all heder till dig.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:30:22 följande:
    Ja självklart kämpar man ju för sitt barn/sina barn i alla lägen!
    Anonym (jur) skrev 2019-11-23 22:27:52 följande:

TS socialtjänsten är din motpart i Förvaltningsdomstolen och du har garanterat ingen chance om du inte ens dyker upp vid förhandlingen (är du kallad till domstol är du skyldig att inställa dig, i annat fall kan du dömas till böter ...)

80-90% av fallen så går Förvaltningsrätten på socialtjänstens linje oavsett om dessa är baserade på lögner, man behöver ha ett riktigt starkt försvar för att klara detta.

Rör det sig inte om ett omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU utan antingen 2§ eller 3§ så måste socialtjänsten invänta laga vunnen dom innan de kan verkställa LVU.

Varje familj som hamnar i LVU träsket med socialtjänsten behöver mycket hjälp då detta inte är något de flesta "bara" fixar ...

Oj, är det verkligen så jävligt? :( jo jag förstå att det är bättre att man deltar och för sin egen talan i rätten, men hur ska man vinna på bästa sätt? Vi har iaf en bra advokat så det är jag trygg med men har aldrig varit med om detta tidigare, alltså LVU

Det är ytterst begränsat de som accepteras av rätten när det gäller kostnader för ombud i LVU mål och ofta behöver man lägga mycket tid på att slå sönder lögner från soc. 

Har du egna medel går det alltid bra att "köpa" tid hos advokaten men har man inte en ekonomi som tillåter det så måste man göra mycket själv.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:35:14 följande:
    Håller med dig och jag vet ju själv hur svårt det kan vara att vinna över soc men är iaf en person som har lätt för att prata för mig osv men vet inte ens om det hjälper i en sån hör rättegång?
    Jag kan rekommendera dig att söka kontakt med andra som gått igenom samma sak, det finns även kunskap inom olika frivilligorganisationer som kan vara mycket användbart.

Är det §2 eller §3 i LVU som soc använt sig av? 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:16:40 följande:

I detta ärende så ansökte socialtjänsten om LVU hos politikerna dom valde LVU före SoL och då undrar man, vad händer om rätten väljer LVU?

Socialtjänstlagen ställer krav på att socialtjänsten först måste pröva frivilliga åtgärder (SOL) innan tvångsåtgärder kan övervägas (LVU).

Har ni sagt nej till frivilliga åtgärder?
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:45:05 följande:
    I pappret står det: socialutskottet begär hos förvaltningsrätten om vård, enligt 1 och 2 LVU. Dom tecknen som du skrev före 1 och 2 kan jag ej göra på min telefon så dom tecknen ska det vara två stycken av efter siffrorna
    ok, då försöker de hävda omsorgsbrist hos Er som vårdnadshavare
  • Anonym (jur)

Beskriv bakgrunden till detta läget, jag gissar att det kommit orosanmälan från lite olika håll (behöver inte vara sant) och att soc därefter dragit igång det stora maskineriet

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:49:58 följande:
    Vi valde SoL före LVU och dom höll på att leta ett familjehem åt barnen men sedan så blev det helt plötsligt ansökan om LVU till politikerna, vilket vi inte ens fått svar om varför och politikerna valde LVU. Vi har endast sagt till dig vård i något hem hos våra familjer då ingen av oss har bra kontakt med dom men aldrig varit emot vård i fosterhem

Ni har i sig ett bra läge i och med att ni accepterat en SOL placering, det soc nu kan försöka hävda i förvaltningsrätten är att ni som vårdnadshavare inte är trovärdiga i Er inställning till "vården" som det heter.

Detta borde kunna gå att slå hål på, en SOL placering är otroligt mycket bättre för alla inblandade förutom soc.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:49:58 följande:
    Vi valde SoL före LVU och dom höll på att leta ett familjehem åt barnen men sedan så blev det helt plötsligt ansökan om LVU till politikerna, vilket vi inte ens fått svar om varför och politikerna valde LVU. Vi har endast sagt till dig vård i något hem hos våra familjer då ingen av oss har bra kontakt med dom men aldrig varit emot vård i fosterhem

Ni har i sig ett bra läge i och med att ni accepterat en SOL placering, det soc nu kan försöka hävda i förvaltningsrätten är att ni som vårdnadshavare inte är trovärdiga i Er inställning till "vården" som det heter.

Detta borde kunna gå att slå hål på, en SOL placering är otroligt mycket bättre för alla inblandade förutom soc.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:51:07 följande:
    Okej, hur menar du då? Ska dom liksom yrka på LVU till rätten pga att vi har stora brister i omsorgen eller?
    Det finns i princip två grunder för LVU den första är (2§) och den handlar om att vårdnadshavarna brister i sin omsorg, den andra är (3§) och den handlar om självskadebeteende hos barnet
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?