Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

En rak fråga till TS,

Det är din tråd så jag ger dig möjligheten att säga din mening, det är tämligen tröttsamt med alla dumheter som skrivs från diverse olika håll och som inte har förankring i vare sig juridik eller praxis.

Det är bara att säga till om du inte vill ha mina råd så kliver jag ur denna tråd

• Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 15:43:57 följande:

Tänk på att advokaten får betalt per timme. Att han vill att ni ska överklaga innebär mer jobb och mer pengar för honom.

Och de som arbetar inom socialtjänsten som kommunanställda eller som numera vanlig som konsulter gör förstås detta som volontärarbete.

Ska du försvara soc och slå ner på jurister så använd en vettigare retorik.

När det gäller offentliga biträden så är rättshjälpstaxan 1380/tim

En konsult inom socialtjänsten kan tjäna upp emot 160 000kr i månaden och får man då ett barn placerat enligt LVU så har man skapat sig en inkomstgaranti för en lång tid framöver.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-07 22:35:09 följande:
    Konsulter är inne oftast kortare tid under rekryteringsprocessen. Tjänar omkring 50.000 i månaden. Det fungerar självklart inte alls så att de blir kvar som konsult på samma arbetsplats bara för att ett barn placerats. Ärendet överlämnas till nästa handläggare precis som vanligt när någon byter tjänst.
    Det du skriver stämmer inte med verkligheten, men det är inte ovanligt från det hållet
  • Anonym (jur)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-07 22:38:53 följande:
    Det du skriver stämmer inte med verkligheten, men det är inte ovanligt från det hållet
    Med offentlighetsprincipen  som grund är det inga problem att begära ut handlingar rörande detta, vilket vi gjort från en stor mängd kommuner och det du påstår stämmer inte.

För många kommuner är det mycket svårt att rekrytera socialsekreterare och detta har bidragit till att andelen konsulter aldrig någonsin varit så stort som det är idag.

När det gäller debiteringen är det bara att läsa svart på vitt i de fakturor som skickats till kommunerna från dessa konsulter.
  • Anonym (jur)

Faktaresistens är en ganska vanlig åkomma från de som till varje pris vill försvara det som inte är försvarbart

• Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 05:39:00 följande:
    Du fortsätter tjafsa i TS tråd fast hon bett om att slippa det.
    Och du fortsätter att på soc maner försöka fastslå en verklighet som hör till fantasin.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 16:41:39 följande:
    Okej men vi kommer inte att överklaga
    Jag kliver ur tråden då det inte är meningsfullt att lägga mer energi här, jag har klargjort den juridiska aspekten på LVU är detta inte något som TS känner att hon har någon nytta av så är det så.

Vill du luta dig emot soc i sociala medier, använd en källa där du åtminstone vet att det är soc du pratar med ex. soctanter.malmo.se/barn-och-familj

Jag önskar dig och din familj lycka till och hoppas att det var det bästa beslutet för Er och att Ni även tycker så om 5år, det går nämligen inte att backa sig ur ett LVU om man finner att det inte var så som du blivit lovad av någon med anknytning till soc.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-08 19:50:39 följande:
    Onödigt skrivet av dig! Vi har lyssnat på mängder av råd gällande att överklaga eller inte, och vi skiter väl inte alls i dig enbart för att vi har valt att vi inte vill överklaga? Vi kan väl ta våra egna beslut och såna fall så kan du ju förklara för oss vad som skulle gynna att överklaga och på så sätt motarbeta socialen? Det är väl redan allvarligt i detta läget så vi vill ju att du isåfall förklarar närmare kring varför vi isåfall ska överklaga?
    Jag har förklarat tidigare i tråden.

Är det så att du anser att beslutet som förvaltningsrätten har fattat är felaktigt och saknar grund, vilket du själv har förmedlat att det är då så ska du naturligtvis överklaga för att få en ny bedömning om det är så att socialnämnden uppfyller kriterierna för LVU. 

Om det nu är så att du anser att det är korrekt och riktigt med LVU så förefaller Er inställning i förvaltningsrätten mer än besynnerlig.

Det kan aldrig någonsin i en rättsstat var till en nackdel för någon att föra sin tala i domstol tills man nått högsta instans oavsett om man är anklagad för mord eller att på något sätt brustit i sin föräldraförmåga.

Det sprutar tämligen mycket i forum som detta där sanningshalten klart kan ifrågasättas.

Slutligen Du/Ni ska göra det som känns rätt för Er av den enkla anledningen att det är Ni som får leva med konsekvenserna. 
  • Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-12-08 20:33:12 följande:

TS, du verkar ändra dig väldigt mycket fram och tillbaka vad som du anser är rätt att göra. Det får mig att tro att du inte riktigt har greppat vad de olika besluten innebär.

Väldigt enkelt förklarat är läget såhär:

Om ni inte överklagar kommer era barn vara LVU:ade från och med.

Om ni överklagar finns det en chans att det inte blir LVU utan SoL istället.

Du behöver prata med ditt ombud. Be att ombudet träffar er och tydligt förklarar vad LVU innebär och vad insatser enligt SoL innebär för er och för barnen rent juridiskt. Sedan ver du ombudet berätta vad hen tror om möjligheterna att nästa domstol beslutar om SoL istället. Det är ni föräldrar som måste ta beslutet men ditt ombud känner till alla fakta i ert fall och kan ge er bättre råd om detta än någon i den här tråden.

Du verkar ha begränsade kunskaper kring hur rättsprocessen fungerar och hur juridik fungerar. Det är helt ok att inte veta eller förstå men då måste du ta hjälp att förstå!

Hoppas på det bästa för dina barn!

+1
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-12-09 18:01:54 följande:
    Är det bara för att ni är svåra att få tag i tycker jag ni ska överklaga och sen vara 100% tillgängliga.
    Det är inte alltid lätt att förstå hur socialtjänsten resonerar, men utifrån min erfarenhet skulle jag kunna ge mig på en gissning.

Det finns en problematik i familjen som det inte verkar vara någon skiljemening om men socialtjänsten vill ha en större kontroll över situationen då man uppfattat att TS inte lyssnat på dem när de har velat prata.

Om man då kan påvisa att en placering enligt SOL kan fungera utmärkt för TS och att TS är mer tillgänglig så kan man mycket väl undanröja det som socialtjänsten framför som kriterier för LVU.

På beskrivningen som i sig inte är orimlig eller otänkbar i dessa sammanhang så har TS mycket goda chanser till att gå vinnande ur detta när det prövas av juristerna i Kammarrätten.

Det är viktigt att TS kommer till rätten och visar att hon är en bra och resonabel person som har sina barns bästa för ögonen. Målet avgörs till stor del på den muntliga framställningen.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?