• Scrootie

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-24 19:45:25 följande:

Lyssna nu alla i detta forum:

Soc. skriver "Du vet antagligen redan precis som jag att studier visat att det tyvärr inte går bättre i långa loppet för placerade barn än för de som blir kvar hemma."

Fakta är att chansen att klara grundskolan är mindre än 50% för barn som socialtjänsten ansvar för vidare så är det en förhöjd risk med 600% till 2000% inom samtliga riskområden.

Men socionomen försöker med en förvriden verklighetsbild.

Men nu läser du statistik som fan läser bibeln. Populationen i den statistiken du hänvisar till är ju redan vinklad, de barn som socialtjänsten ansvarar för är ju barn som redan är utsatta? Oavsett om barnen är under socialtjänstens ansvar pga eget eller föräldrarnas brister så är de ju en riskgrupp och har därmed också större mottaglighet för övriga riskfaktorer.
  • Scrootie
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:46:58 följande:

Jag har säkerligen bättre koll på detta än vad du verkar ha.

Så vilken statistik hänvisar jag till enligt dig?

I det inlägg som jag citerade dig i, vet inte vilket inläggsnummer ditt var i ursprungligen men mitt är 140, där du säger att mindre än 50% av alla barn hos soc inte avslutar grundskola. Sedan att de ligger 600 - 2000% över inom övriga riskområdet.

Så, denna statistiken....
  • Scrootie
    Anonym (jur) skrev 2019-11-25 20:27:03 följande:

Det är den verkligheten som socialtjänstcheferna har i sin verksamhet, men du har säkert bättre insyn i den verksamheten så kom gärna med dina teorier och vad som du har byggt dessa på

Du verkar tro att du argumenterar, medan du i verkligheten mest avleder och avviker från den fråga som ställts och svarar på något helt annat alt. Lägger tillbaka det på oss att hitta bevis för dina påståenden.

Jag har inte sagt att din statistik är fel, för det vet jag ingenting om, men jag påstår att slutsatserna du drar av den är mycket bristfällig. Om du nu är på något sätt verksam inom juridiken så som ditt nick vill låta påskina så bör du ha läst såpass mycket statistik att du förstår mig när jag säger att populationen 'barn hos socialtjänsten' är en vinklad grupp. De är redan som population en riskgrupp för dålig skolgång, psykisk ohälsa och liknande riskfaktorer. Korrelanten till risken är dock troligast inte socialtjänsten utan anledningen till att socialtjänsten blev inblandad från första början.

Barn som har en bristande hemmiljö eller rentav vanvårdas är extremt utsatta gällande de risker jag listade ovan. Eftersom det är oetiskt att bedriva sådan forskning går det inte att göra experimentgrupper. Men om vi täbker oss barn som hamnar hos socialtjänsten som experimentgrupper och de barn som kvarblir i en dysfunktionell hemmiljö som kontrollgruppen, så känns det intuitivt som att barnen som utgör 'kontrollgrupp' är minst lika troliga att få dåliga utkomster som experimentgruppen. Det gör i så fall socialtjänsten till en nollkorrelant.
  • Scrootie
    Anonym (-) skrev 2019-11-26 09:54:14 följande:

Det är svårt att göra randomiserade studier på omhändertagna barn. Men inte omöjligt. Följande är en amerikansk studie som utnyttjar naturlig variation mellan olika socialtjänsthandläggare för att få en "pseudorandomisering": 

www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/590216

Denna studie visar att barn som med minsta möjliga marginal blev fosterhemsplacerade löpte 2-3 gånger större risk att bli kriminella som vuxna än barn som med minsta möjliga marginal fick bo kvar hos sina biologiska föräldrar. 

Tack, bra konkret svar understödd med en källa. Ska faktiskt kolla forskningen också, lät intressant.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?