LVU efter rättegång - vad händer?
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1369-6866.2005.00369.x
Notera att siffrorna i sammanfattningen, att fosterhemsplacerade barn har 2-3 gånger högre risk att inte gå gymnasiet, är jämförelser mellan fosterbarn och socioekonomiskt likartade barn. Jämför man fosterbarn med hela befolkningen, vilket verkar vara vad som presenterades på "socialchefskonferensen" så blir skillnaderna givetvis ännu mycket högre, kanske så höga som juristen nämnde tidigare i tråden.
Det har redan nämnts i tråden att det är helt naturligt att det går uselt för omhändertagna barn eftersom de blev omhändertagna av en anledning och redan var "förstörda" så att säga. Ovan länkade forskningsrapport ger tyvärr smärtsamma svar på det motargumentet också. Hur otroligt det än låter så går det nämligen sämre (utbildningsmässigt åtminstone) för fosterhemsplacerade barn ju längre de är fosterhemsplacerade. Ett barn som tillbringar hela uppväxten i ett fosterhem får sämre utbildning än ett barn som bara tillbringar några år i fosterhem och sedan får komma hem till de biologiska föräldrarna igen (som gissningsvis inte var några vidare föräldrar eftersom barnet blev omhändertaget i förstaläget).