Inlägg från: Anonym (Läskigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Läskigt)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-11-24 22:24:06 följande:
    Ska vi vara formella så är det politikerna i socialnämnden som ansöker om LVU hos förvaltningsrätten, men det är ytterst sällan som dessa politiker är insatta i ett ärende utan de går helt och hållet på tjänstemännens skrivelse som sedan skickas till rätten så som nämndens egen.
    Jo. Det är det som är så läskigt. Och sedan klubbas den nästan alltid igenom. FORMELLT är det alltså några andra som har ansvaret, och två tossiga sockärringar kan aldrig ställas till svars - eftersom vi inte har något tjänstemannaansvar i Sverige. Det är helt galet. 
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 21:32:15 följande:
    Hur menar du nu? Skulle det alltså vara fel att låta advokaten föra ens talan i en rättegång om man t ex känner att man verkligen inte skulle klara av det eller av andra skäl?
    Fast jag förstår vad dom andra menar här (tror jag). Om jag skulle vara en av nämndemännen som skulle rösta om något så viktigt, så skulle jag självklart vilja se föräldrarna och göra mig en egen uppfattning om dem. Är de inte där, så skulle jag inte våga inte rösta ja till LVU. För de kan ju vara precis vilka typer som helst. Mycket ser man ju på en människa: på attribut och kläder, på miner, hållning och kroppsspråk, om det finns tatueringar och piercingar, om personerna verkar påtända, under abstinens eller psykiskt sjuka...

Dessutom kan det tolkas att föräldrarna tycker att hela grejen är oviktig, när de inte ids ta sig dit. "Må dåligt" är för övrigt aldrig ett bra argument när man håller på att bli av med sina barn. Tvärtom. Då ska man låtsas att man mår bra som aldrig förr...
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:08:17 följande:
    Okej ja det kanske det gör men varför skulle då socialtjänsten säga själv till föräldrarna att advokaten kan föra din talan om man t ex inte orkar närvara pga att man tycker det är för jobbigt psykiskt? Och varför står det då samma sak i papperna man får ifrån rätten? Tror du då att socialen ljuger om detta enbart för att se om en förälder är lämplig eller inte?
    Men du förstår ju inte. Juristen KAN naturligtvis enligt lag föra din talan, men det ser inte bra ut om du inte är närvarande. Om soc vill ta dina barn, så är det troligt att de VILL att det ska se illa ut på ert håll - alltså att ni inte ska idas dyka upp. Man tar ju inte råd av sin motpart inför en rättegång!
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-24 00:28:47 följande:
    Socialtjänstens arbete ska vara baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet (detta är inte vad man kommit fram till i fikarummet på det enskilda socialkontoret utan en juridisk definition)

Så här säger lagen: När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. 

För att kunna göra detta och uppfylla kravet på kvalitet i arbetet som jag beskriver i början på detta inlägg så behöver man göra en nätverksutredning, i annat fall så har man inget underlag till sitt beslut utan som allt för ofta bara ett beslut baserat på en åsikt.
    Denna nätverksutredning kan dock ibland gå fort av uppenbara skäl. Om barnets mor- och farföräldrar är för gamla, deras syskon alltför unga, eller om man inte haft kontakt på en massa år, eller föräldrarna uppger att t.ex. deras föräldrar har varit dåliga föräldrar - då behöver inte soc lägga en massa resurser på att "utreda" dessa personer. Som dessutom kanske inte ens är intresserade av att ta emot ett syskonbarn (och ännu mindre fruns/makens/sambons syskonbarn) i sitt hem, vilket är en jättestor uppoffring för de flesta människor. Folk har ju sina egna liv, jobb, familjer - tillräckligt svårt att få ihop livspusslet ändå. 
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (H) skrev 2019-11-28 21:46:14 följande:
    Så ni har varit på utredningshem och nu idag varit i rätten inför LVU, och det är inte allvarligt?
    Advokaten ser ju sådana här fall hela tiden, så det är väl inte allvarligt i jämförelse med andra fall som han sett - typ omedelbart omhändertagande med hjälp av polis för att barnen är halvdöda. Har man aldrig varit utsatt för soc, så studsar man såklart inför bara orden "utredningshem" och "LVU", och tänker att det måste vara fruktansvärt allvarligt. Men allt är relativt! 
  • Anonym (Läskigt)
    Annita skrev 2019-11-29 23:22:17 följande:
    Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?
    I princip, men fosterföräldrarna behöver bara ringa sin kontakt på soc, eller socialjouren om kontoret är stängt, så blir den friheten för barnen inte långvarig. Och så tar en jouråklagare beslutet om omedelbart, intermittent LVU i väntan på rättegång. Inte alltid förstås, men den möjligheten finns. Ska man göra det, så måste man fly ut ur landet, och ha en plan klar så att det går fort, så man hinner ut från Sverige innan det eventuellt går en signal till alla gränsposter. Vad som krävs för att Interpol ska kopplas in vet jag dock inte.

Ett LVU gäller inte utomlands, det kan vara bra att veta. Men om en förälder rövar bort barnen mot den andra förälderns vilja, så kan det bli frågan om egenmäktighet med barn, och då kopplas Interpol in. Vet dock inte om det sker, om båda föräldrarna rövat bort barnen, och soc är motparten. 

(Jag är varken socionom eller jurist :), men känner till lite om det här ändå p.g.a. att jag en gång blev utredd, när barnen var små, och då tog jag reda på massor och hade kontakt med andra som varit utsatta.)
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 09:06:07 följande:
    Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
    Okej! (Tur att jag inte påstod att jag var soc sekr då! :) )

Men då kanske du även vet, om Interpol kan bli inkopplade om föräldrarna lyckas föra ut barnen ur landet, om barnen är LVU:ade eller om en LVU-process är på gång? Och om inget direkt brott har skett mot barnen i övrigt (som misshandel eller sexuellt utnyttjande eller mord/dråp på ett annat barn i familjen).
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 09:06:07 följande:
    Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
    Fast - "nämndens ordförande"? Drar man upp honom eller henne ur sängen, ifall föräldrarna rövar bort barnen från fosterhemmet på natten? Ska man vänta tills han eller hon är på plats på måndag morgon, och de rövar bort barnen på fredag kväll, så är de i Sydafrika innan polisen kan kopplas in...
  • Anonym (Läskigt)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 18:17:04 följande:
    Jag försöker hjälpa dig och det gör jag inte genom att endast säga det du vill höra. Att skicka familjer till utredningshem är dyrt. Inget man gör för mindre brister. Oron måste ha varit allvarlig och bristerna stora för att en sådan insats ska sättas in. Vi får in massor av anmälningar varje dag. I vår kommun som exempel har endast EN anmälan under hela 2019 resulterat i utredningshem. Att man även efter utredningshem bedömer att barnen inte kan bo hemma, även om det är genom SoL visar att det finns allvarliga omsorgsbrister. Att du inte förstår det och envisas med att tro att det inte är så allvarliga brister är bekymmersamt och antagligen exakt det som gör att socialtjänsten beslutat sig om att ansöka om LVU trots allt. Misstänker att de anar att barnen antagligen kommer att behöva vara placerade under hela uppväxten. Jag vet hur man brukar resonera när det ser ut så. Du verkar nöjd med er advokat, men ärligt talat tycker jag er advokat sviker er om hen underblåser er bristande insikt genom att säga att det inte är så allvarligt. Ni tycker kanske det är skönt att höra men advokaten hjälper er INTE på det sättet. Det socialtjänsten och rätten vill höra är att ni verkligen förstår hur allvarliga brister som det funnits för att kunna känna sig trygga med att ni verkligen skulle ta emot och fullfölja alla de stödinsatser som kan tänkas erbjudas. Du blir antagligen förbannad på mig nu igen. Men tro mig. Du kan inte få bättte råd än de du får av mig.
    Först och främst beror det ju på om familjerna blir anmälda eller inte. Det finns hur många familjer som helst som aldrig blir anmälda, där det ser likadant eller värre ut. Barnen växer upp ändå, och  mår i de flesta fallen bättre än om de ska hotas av att bli bortsläpade från sina föräldrar, och placerad hos främmande som kanske är elaka mot dem, utnyttjar dem sexuellt o.s.v.. Barn förstår redan tidigt att sådant förekommer i fosterhem, och barn som hotats med att komma i fosterhem blir ofta otrygga resten av livet bara av det...

Vidare kan det "gå troll" i ärenden, d.v.s. att socialtanterna fattar agg till ett visst föräldrapar (eller en av föräldrarna) och allt blir en tävlan emot denna. Att vinna över dem blir målet - att det handlar om barn är vid det laget glömt. Jag kan även tänka mig att det är roligt att utöva makt emot människor. 

Så NEJ jag skulle inte säga, att det måste vara mer allvarligt - eller allvarligt alls - i en viss familj, bara för att familjen har skickats till ett utredningshem. Jag har själv varit med om en utredning på utredningshem - för länge sedan nu, mina barn är vuxna nu och det blev aldrig något LVU - och jag skulle inte ha trott att det kunde gå till så, innan jag själv råkade ut för det. Min dotter (och i mindre grad min son) var dock rädd i många år att hon skulle bli omhändertagen. Hon var vaken på nätterna och oroade sig, och jag lovade henne alltid att jag aldrig skulle tillåta det - men det var ju ett falskt löfte, och det förstod hon nog. Jag hade ju inget kunnat göra, för jag hade inte medel att fly utomlands med barnen och hålla mig undan. Ingen som skulle ha hjälpt mig, inga pengar...Det är HEMSKT!

När hon var 16  berättade hon för mig, att hon hade fått ett löfte av sin kurator, att hon nu inte längre skulle kunna tvångsomhändertas mot sin vilja. Inte förrän då slappnade hon av 
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?