• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 10:46:59 följande:

Ta detta i beaktande, det ger en mer accepterande bild.

När könsorganen utvecklas i mammans mage sker det hos män på en del bekostnad av hjärnan. Utvecklandet av deras organ kräver mer än det kvinnliga könet och därför får hjärnan stå tillbaka under denna period. På så sätt hinner den kvinnliga hjärnan utvecklas lite ?längre? eller på ett annorlunda sätt om man vill se det så. Detta har vetenskapen konstaterat och är förmodligen en viktig parameter till varför män och kvinnor tänker olika.

När jag blev informerad om detta så blev jag mindre arg på min man när han inte har kunnat tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts. Ser det mer nu som att ?det är ju tur att jag tar den biten då? och att vi kompletterar varandra. Han kan annat som kompletterar mig.

Fast det där är ju helt enkelt inte sant.

Ja, det första stämmer. Kvinnor (flickor om man så vill) har lite längre tid på sig att utveckla hjärnan. Det är bland annat därför flickor mognar fortare.

Det andra stämmer inte, det har ingen som helst betydelse i vuxen ålder. Tvärtom visar alla studier som gjorts att män generellt är något bättre än kvinnor när det kommer till spatialt tänkande, logiskt tänkande medan kvinnor generellt är bättre på just minne av händelser och att precisera datum eller tidsordning.

Om en man och en kvinna ser samma händelseförlopp (säg en bilolycka) så kommer (återigen, generellt) kvinnan bättre kunna beskriva i vilken ordning något hände, hur lång tid det tog och så vidare medan mannen bättre kan beskriva avståndet mellan bilarna, vilken riktning de kom från och så vidare. Det är inga jätteskillnader vi pratar om här.

Det innebär inte att män är sämre på att "tänka, komma ihåg och analysera". Det är ju ren pseudovetenskap.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Glömmer) skrev 2019-09-05 18:07:48 följande:

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

Det där är väldigt olika. Män blir väl glömska om de lever i en relation där kvinnan är familjens projektledare. Om det finns någon projektledare hos oss är det i så fall min man, men jag delar ändå ansvaret till stor del.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-05 20:01:58 följande:

Jag har slutat påminna min man om saker som rör hans familj. Jag svarar inte på inbjudningar från dem till diverse saker, det får han sköta. Jag köper inte presenter tills hans familj, det är upp till honom. Jag påminner inte om grejer som handlar om hans del av bekantskapskretsen. Och mitt liv har blivit SÅ mycket lättare. Hans har däremot blivit betydligt knepigare. Sist när vi skulle fira ett av hans syskons födelsedagar så svarade han dagen innan att vi skulle komma (efter ungefär 45 påminnelser från födelsedagsbarnet). Ingen present inhandlad, förutom den blomma jag köpte på vägen eftersom JAG inte ville komma tomhänt. Hans äldre bror försökte snylta in sig på den (eftersom även hans fru skiter i att styra upp åt honom) men den gubben gick inte, han fick stå där och se korkad ut när gossarnas ömma moder frågade varför se inte köpt ngn present. Eller ja, hon frågade ju mig och svägerskan då men det hade hon inget för.

Det enda jag inte släpper är planering kring vårt barn, då hade barnet fått gå med sommarskor mitt i vintern som var två storlekar för små. Troligen hade han inte ens fått dagisplats.

Däremot går det jävligt bra för min man att planera, styra upp och komma ihåg saker som rör hans egen hobby. Mycket märkligt.

En fråga: har din man varit pappaledig 6 månader eller mer?
  • Egon den stora

Vi prioriterar annorlunda helt enkelt. Det är inte glömska.

Bara för att du tycker att vissa saker som att fira typ 5 år och två månader tillsammans är extremt viktigt så kanske mannen istället koncentrerar sig på saker som garagebygge eller att byta däck?

• Anonym (Blö)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 11:02:43 följande:

En fråga: har din man varit pappaledig 6 månader eller mer?

0 månader.

Av olika skäl, men det främsta är att det jobb han har innebär att en frånvaron på mer än 2 månader hade inneburit förlorat uppdrag.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Man) skrev 2019-09-06 09:53:57 följande:

Precis! Män bryr sig ju generellt inte om någon glömmer ens födelsedag, med mina vänner kan de komma två månader senare med en present som de köpte två månader innan jag fyllde år. Eller inget alls.

Och jag bryr mig verkligen inte åt något håll, jag kommer inte heller ihåg deras födelsedagar utan det blir mer att man bjuder folk på en film eller en öl eller konsert eller liknande när man råkar komma ihåg. Ingen tar illa upp om man skulle glömma.

Det handlar om respekt, engagemang och vett & erikett. Något grundläggande man lär sig. Ni verkar vara härliga grabbar...
  • Anonym (Man)
    Anonym (Omg) skrev 2019-09-06 11:35:31 följande:
    Det handlar om respekt, engagemang och vett & erikett. Något grundläggande man lär sig. Ni verkar vara härliga grabbar...
    Om du inte hade varit så snabb på att döma så kanske du hade läst resten av vad jag skrev och förstått det du citerar.

Jag har aldrig glömt min partners födelsedag eller någon som jag vet bryr sig. Födelsedagar är helt enkelt inte viktigt i större delen av mitt umgänge och därför lägger vi inte vikt vid det.

Det finns gott om respekt och engagemang i mitt umgänge. Ett sätt att visa respekt är att inte kräva att andra ska komma ihåg något så oväsentligt som min födelsedag.
  • Elie
    Anonym (Man) skrev 2019-09-06 10:59:03 följande:

Fast det där är ju helt enkelt inte sant.

Ja, det första stämmer. Kvinnor (flickor om man så vill) har lite längre tid på sig att utveckla hjärnan. Det är bland annat därför flickor mognar fortare.

Det andra stämmer inte, det har ingen som helst betydelse i vuxen ålder. Tvärtom visar alla studier som gjorts att män generellt är något bättre än kvinnor när det kommer till spatialt tänkande, logiskt tänkande medan kvinnor generellt är bättre på just minne av händelser och att precisera datum eller tidsordning.

Om en man och en kvinna ser samma händelseförlopp (säg en bilolycka) så kommer (återigen, generellt) kvinnan bättre kunna beskriva i vilken ordning något hände, hur lång tid det tog och så vidare medan mannen bättre kan beskriva avståndet mellan bilarna, vilken riktning de kom från och så vidare. Det är inga jätteskillnader vi pratar om här.

Det innebär inte att män är sämre på att "tänka, komma ihåg och analysera". Det är ju ren pseudovetenskap.

Jag vet inte vad du påstår ?inte är sant? eftersom du själv medger att skillnaderna är påvisade och faktiskt finns. Du kan ju inte gärna komma och säga att min man inte är lika bra på att ?tänka, komma ihåg och analysera? som mig. Om du läser texten igen är vetenskapen en information som har hjälp mig att acceptera att min man inte tänker som jag. Jag har aldrig påstått att alla män tänker likadant som jag beskriver min man gör. Sen kan man börja peka på generella skillnader såsom du gör men meningen med mitt inlägg är att få de som har ?höga? krav på att deras partners hjärna ska funka som ens egen, istället kan acceptera hjärnors skillnader eftersom det finns vetenskap bakom som delvis förklarar detta fenomen.
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 13:13:26 följande:
    Jag vet inte vad du påstår ?inte är sant? eftersom du själv medger att skillnaderna är påvisade och faktiskt finns. Du kan ju inte gärna komma och säga att min man inte är lika bra på att ?tänka, komma ihåg och analysera? som mig. Om du läser texten igen är vetenskapen en information som har hjälp mig att acceptera att min man inte tänker som jag. Jag har aldrig påstått att alla män tänker likadant som jag beskriver min man gör. Sen kan man börja peka på generella skillnader såsom du gör men meningen med mitt inlägg är att få de som har ?höga? krav på att deras partners hjärna ska funka som ens egen, istället kan acceptera hjärnors skillnader eftersom det finns vetenskap bakom som delvis förklarar detta fenomen.
    Att han inte kan "tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts" för att han är man.

Det stämmer helt enkelt inte, det avgörs mer av personlighet än kön. Att din man är trög (uppenbarligen) är inte för att han är man utan kommer av andra orsaker.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-06 11:18:30 följande:
    0 månader.

Av olika skäl, men det främsta är att det jobb han har innebär att en frånvaron på mer än 2 månader hade inneburit förlorat uppdrag.
    Det förklarar saken. Om han varit föräldraledig hade du inte stått där med nåt slags informellt projektledaransvar nu... och det där med att han inte kunde vara föräldraledig tror jag inte ett dugg på. Finns det noll kvinnor i hans bransch eller är alla steriliserade eftersom man tydligen inte kan vara föräldraledig? Kvinnor kan tydligen vara föräldralediga oavsett om de är egenföretagare, arbetslösa, VD:ar eller annat.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?