Elie skrev 2019-09-06 10:46:59 följande:
Ta detta i beaktande, det ger en mer accepterande bild.
När könsorganen utvecklas i mammans mage sker det hos män på en del bekostnad av hjärnan. Utvecklandet av deras organ kräver mer än det kvinnliga könet och därför får hjärnan stå tillbaka under denna period. På så sätt hinner den kvinnliga hjärnan utvecklas lite ?längre? eller på ett annorlunda sätt om man vill se det så. Detta har vetenskapen konstaterat och är förmodligen en viktig parameter till varför män och kvinnor tänker olika.
När jag blev informerad om detta så blev jag mindre arg på min man när han inte har kunnat tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts. Ser det mer nu som att ?det är ju tur att jag tar den biten då? och att vi kompletterar varandra. Han kan annat som kompletterar mig.
Fast det där är ju helt enkelt inte sant.
Ja, det första stämmer. Kvinnor (flickor om man så vill) har lite längre tid på sig att utveckla hjärnan. Det är bland annat därför flickor mognar fortare.
Det andra stämmer inte, det har ingen som helst betydelse i vuxen ålder. Tvärtom visar alla studier som gjorts att män generellt är något bättre än kvinnor när det kommer till spatialt tänkande, logiskt tänkande medan kvinnor generellt är bättre på just minne av händelser och att precisera datum eller tidsordning.
Om en man och en kvinna ser samma händelseförlopp (säg en bilolycka) så kommer (återigen, generellt) kvinnan bättre kunna beskriva i vilken ordning något hände, hur lång tid det tog och så vidare medan mannen bättre kan beskriva avståndet mellan bilarna, vilken riktning de kom från och så vidare. Det är inga jätteskillnader vi pratar om här.
Det innebär inte att män är sämre på att "tänka, komma ihåg och analysera". Det är ju ren pseudovetenskap.