• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • KlantSmurfen
    uhsumkat skrev 2019-09-10 15:19:55 följande: #100
    Det är trots allt en otroligt stor skillnad mellan att försöka och att lyckas. 
    Det är ett otroligt stort spann i vad som föregår ett försök, allt från att egentligen inte försöka utan som ett rop på hjälp till att vara ett allvarligt försök. Det går helt enkelt inte att bunta ihop hela det spannet. 
    Det enda man kan använda det som argument är att kvinnors försök oftare stoppas än männens och i så fall är männen diskriminerade av vård, av samhällets insatser och inte minst av människors uppfattning.

Du kan inte bortförklara det så enkelt som att män begår självmord på annat sätt för så enkelt är det inte. Att förenkla och vifta bort män på det sättet är något som vanligtvis mansfientliga tadikalfeminister brukar göra. Alltså de som inte alls vill ha ett jämställt samhälle utan det är de som vill ha fördelar på männens bekostnad. 

Därför kan du inte klumpa ihop det som du gör.
    Alla (utom du) vet att män tar livet att sig på ett brutalare sätt så det kan bli lite svårt att stoppa de männens "försök", det kan inte bli lika utfall (så uppenbart att det inte ska behöva förklaras). Psykiatrin är mer anpassad för kvinnor vilket beror på inkompetens, det ökar självmordstalen något. Därför kan du inte klumpa ihop det som du gör och bortförklara det så enkelt som att det beror på diskriminerad av vård för så enkelt är det inte.

"Att förenkla och vifta bort män på det sättet är något som vanligtvis mansfientliga tadikalfeminister brukar göra."
    Sluta skylla ifrån dej.
  • uhsumkat
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 15:53:55 följande:
    Alla (utom du) vet att män tar livet att sig på ett brutalare sätt så det kan bli lite svårt att stoppa de männens "försök", det kan inte bli lika utfall (så uppenbart att det inte ska behöva förklaras). Psykiatrin är mer anpassad för kvinnor vilket beror på inkompetens, det ökar självmordstalen något. Därför kan du inte klumpa ihop det som du gör och bortförklara det så enkelt som att det beror på diskriminerad av vård för så enkelt är det inte.

"Att förenkla och vifta bort män på det sättet är något som vanligtvis mansfientliga tadikalfeminister brukar göra."
    Sluta skylla ifrån dej.
    Så du är tankeläsare och vet vad jag vet?
    Intressant påstående av dig. 

Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person.

Du spekulerar bara i att det borde vara svårare att stoppa män för att du hört att det är "brutalare". Om det i själva verket är svårare har du ingen som helst aning om. 

Jag skyller inte ifrån mig, ta gärna reda på vad det betyder, utan påstår att det mest är mansfientliga radikalfeminister som viftar bort män på det sätt du gör. Kommer med enkla lösningar på svåra problem med andra ord.
  • KlantSmurfen
    uhsumkat skrev 2019-09-10 16:23:11 följande: #102
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 15:53:55 följande:

Sluta skylla ifrån dej.
    Så du är tankeläsare och vet vad jag vet?

Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person.

Du spekulerar bara i att det borde vara svårare att stoppa män för att du hört att det är "brutalare". Om det i själva verket är svårare har du ingen som helst aning om. 

Jag skyller inte ifrån mig, ta gärna reda på vad det betyder, utan påstår att det mest är mansfientliga radikalfeminister som viftar bort män på det sätt du gör. Kommer med enkla lösningar på svåra problem med andra ord.
    "Du spekulerar bara i att det borde vara svårare att stoppa män för att du hört att det är "brutalare". Om det i själva verket är svårare har du ingen som helst aning om. "

Alla (utom du) vet att män tar livet att sig på ett brutalare sätt så det kan bli lite svårt att stoppa de männens "försök"
    Kön och  självmordsbeteenden  inom suicidologi Elisabeth  Lindberg

Olika  studier  har  visat  att  män  i sina  självmordsförsök)  i  hög  utsträckning använder vad  som  kallas  för  aktiva/våldsamma självmordsmetoder (till  exempel skjutning och hängning)  medan  kvinnor  i  hög  utsträckning  använder  vad  som  kallas  för  passiva  metoder  (till exempel förgiftning).

ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/viewFile/2326/2080
    Att det är fler män än kvinnor som avlider till följd av självmord kan ha ett samband med att män generellt använder sig av våldsammare och mer drastiska metoder för att ta sitt liv.

www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/psykisk-ohalsa/sjalvmord
    "Så du är tankeläsare och vet vad jag vet?"
    tydligen.

"Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person."
    Sluta skylla ifrån dig.
    uhsumkat skrev 2019-09-10 15:19:55 följande: #100
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 14:51:58 följande:
    Du får gärna förklara varför man inte kan slå ihop det. Män tar helt enkelt livet av sig på ett annat sätt så de lyckas oftare.
    Det är trots allt en otroligt stor skillnad mellan att försöka och att lyckas. 
    Det är ett otroligt stort spann i vad som föregår ett försök, allt från att egentligen inte försöka utan som ett rop på hjälp till att vara ett allvarligt försök. Det går helt enkelt inte att bunta ihop hela det spannet. 
    Det enda man kan använda det som argument är att kvinnors försök oftare stoppas än männens och i så fall är männen diskriminerade av vård, av samhällets insatser och inte minst av människors uppfattning.

Du kan inte bortförklara det så enkelt som att män begår självmord på annat sätt för så enkelt är det inte. Att förenkla och vifta bort män på det sättet är något som vanligtvis mansfientliga tadikalfeminister brukar göra. Alltså de som inte alls vill ha ett jämställt samhälle utan det är de som vill ha fördelar på männens bekostnad. 

Därför kan du inte klumpa ihop det som du gör.
  • klyban

Jag är helt värdelös på födelsedagar, men det kan ha med att göra att jag inte ens bryr mig om min egen speciellt efter man växt upp.

Kan inte ens svara på hälften av de människor kring på mig och när de fyller år.

Dock bjuder jag alltid på kalas för min födelsedag(inte dagen dagen, utan nån dag i närheten), då det är trevligt att ha en ursäkt och göra massa god mat och tjata skit en kväll.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • uhsumkat
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 16:48:01 följande:
    "Du spekulerar bara i att det borde vara svårare att stoppa män för att du hört att det är "brutalare". Om det i själva verket är svårare har du ingen som helst aning om. "

Alla (utom du) vet att män tar livet att sig på ett brutalare sätt så det kan bli lite svårt att stoppa de männens "försök"

"Så du är tankeläsare och vet vad jag vet?"
    tydligen.

"Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person."
    Sluta skylla ifrån dig.
    Men lilla vän. Ta reda på vad begreppet "skylla ifrån sig" betyder och innebär. Det blir så galet fel att man omöjligt kan ta dig på allvar. Antar att du inte vill det heller, bli tagen på allvar. Du framstår som en okunnig manshatande knappt läskunnig radikalfeminist. Men det är helt ok med mig för det ligger i ditt intresse att uttrycka dig så att man kan ta dig på allvar, inte mitt.
  • Presens
    Intressant slutkläm i den artikeln som väl överensstämmer med trådens grundtema:

Vad kan man göra för att det ska bli bättre?

? Jag tror det är viktigt att medvetandegöra det här och prata om det. Jag upplever att pojkar får allt svårare att hantera det moderna livet. Tjejerna vill inte ställa upp på samma sätt som kvinnor gjorde för sina män förr i tiden. De värnar sitt oberoende och kan klara sig själva. Allting, även könsrollerna, håller på att förändras, men det tar tid.

• Siden

Det är sant, många män kanske är nöjda med att umgås med några få? Vore intressant att veta om det är skillnad mellan män och kvinnor där.

• KlantSmurfen
    Presens skrev 2019-09-10 18:19:27 följande: #106
    Intressant slutkläm i den artikeln som väl överensstämmer med trådens grundtema:

Vad kan man göra för att det ska bli bättre?

? Jag tror det är viktigt att medvetandegöra det här och prata om det. Jag upplever att pojkar får allt svårare att hantera det moderna livet. Tjejerna vill inte ställa upp på samma sätt som kvinnor gjorde för sina män förr i tiden. De värnar sitt oberoende och kan klara sig själva. Allting, även könsrollerna, håller på att förändras, men det tar tid.

Det luktar genusfeminist om professorn.
    Har någon nära vän 2016?2017

13 procent av befolkningen 16 år och äldre har ingen nära vän som de kan prata med om vad som helst. Samtidigt gäller det omvända, att 87 procent har en nära vän: 83 procent av männen och 90 procent av kvinnorna. I åldrarna mellan 16 och 44 år är det förhållandevis vanligt att ha en nära vän, vilket drygt 9 av 10 kvinnor och ungefär 9 av 10 män har. För män syns att andelen som har någon nära vän sedan minskar med stigande ålder redan före ålderspensionen, medan kvinnor fortsätter att ha en nära vän längre upp i åldrarna. Bland män 85 år och äldre har knappt 7 av 10 någon nära vän, medan det bland de äldsta kvinnorna är drygt 7 av 10. Den procentskillnad som syns mellan de äldsta männen och de äldsta kvinnorna är dock osäker.

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/undersokningarna-av-levnadsforhallanden-ulf-silc/pong/tabell-och-diagram/sociala-relationer/har-nagon-nara-van/

7 av 10 personer 85 år och äldre har någon nära vän 2018

Att ha en nära vän är mer utbrett bland kvinnor än bland män, och minskar med stigande ålder. I åldrarna mellan 16 och 44 år är det förhållandevis vanligt att ha en nära vän, vilket ungefär 9 av 10 män respektive kvinnor har. Bland män minskar andelen som har någon nära vän successivt med stigande ålder redan före ålderspensionen, medan kvinnor fortsätter att ha en nära vän längre upp i åldrarna. Bland de allra äldsta männen, 85 år och äldre, hade 68 procent någon nära vän 2016?2017, medan andelen bland de äldsta kvinnorna var något högre, 75 procent.
    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/levnadsforhallanden/undersokningarna-av-levnadsforhallanden-ulf-silc/pong/statistiknyhet/undersokningarna-av-levnadsforhallanden-ulfsilc5/

Fyra procent är socialt isolerade

Den sociala isoleringen är mindre vanlig bland yngre. Bland ungdomar 16?24 år är andelen 1 procent. Efter ålderspensionen ökar den sociala isoleringen markant. Bland 75?84 åringarna är cirka 10 procent socialt isolerade. Bland de allra äldsta, 85 år och äldre, är andelen 15 procent.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/fyra-procent-ar-socialt-isolerade/

Medellivslängden i Sverige 2019

Medellivslängden för män i Sverige är närmare 81 år. För kvinnor är den drygt 84 år, alltså drygt tre år högre. Sedan slutet av 1970-talet har männens livslängd ökat mer än kvinnornas. Det innebär att skillnaden mellan mäns och kvinnors medellivslängd har minskat från 6,1 år 1980 till 3,5 år 2018.

www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/
  • KlantSmurfen
    uhsumkat skrev 2019-09-10 17:45:58 följande: #105
    Men lilla vän. Ta reda på vad begreppet "skylla ifrån sig" betyder och innebär. Det blir så galet fel att man omöjligt kan ta dig på allvar. Antar att du inte vill det heller, bli tagen på allvar. Du framstår som en okunnig manshatande knappt läskunnig radikalfeminist. Men det är helt ok med mig för det ligger i ditt intresse att uttrycka dig så att man kan ta dig på allvar, inte mitt.
    Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person. Det blir så galet fel att man omöjligt kan ta dig på allvar. Är det inte bättre att bara erkänna att du har fel?
  • uhsumkat
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 23:22:09 följande:
    Dina översittarfasoner fungerar inte, utan det visar bara att du saknar sakliga argument och därför angriper mig som person. Det blir så galet fel att man omöjligt kan ta dig på allvar. Är det inte bättre att bara erkänna att du har fel?
    Håll dig till ämnet.

Hittills har jag inte sett ett enda argument från din sida. 
    Så det är solklart att jag har rätt för du har inte kommit med annat än sandlådefraser.
  • Anonym (jag)
    uhsumkat skrev 2019-09-10 17:45:58 följande:
    Jag tycker snarare det är svårare att ta någon som påbörjar sina inlägg med "men lilla vän" på allvar.... otroligt löjligt sätt argumentera.
  • Anonym (jag)
    uhsumkat skrev 2019-09-11 07:27:55 följande:
    Håll dig till ämnet.

Hittills har jag inte sett ett enda argument från din sida. 
    Så det är solklart att jag har rätt för du har inte kommit med annat än sandlådefraser.
    Tycker han har lagt fram massor med argument MED fakta, du å andra sidan har inte lagt fram några som helst fakta som styrker dina argument
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?