• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • Anonym (Gladiator)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-09-05 20:34:39 följande:
    Vilket är en ovetenskaplig hittepåsätt att sätta in folk i fack som några personer tjönar mycket på att sälja böcket och kurser om. Suck.
    Men hittepået stämmer till stora delar. Tyvärr.

Men för att återgå till frågan, självklart "glömmer" vi män bort saker för att vi dels skiter i det och för att vi inte orkar bry oss nämnvärt. Vi har fullt upp med att fungera på jobbet och att lyssna på och komma ihåg vad chefen sagt. Vi har inte kapacitet till mera. Det där med att känna, tycka och tänka får gärna kvinnan göra som inte verkar vara direkt intresserad av sitt arbete, mer än nödvändigt.
  • Anonym (200%)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-05 22:40:54 följande:
    Men hjärtat då...
    Min fru är den som håller kolla på födelsedagar och presenter. Även mat, gardiner och annan heminredning.

Jag har koll på husen, bilarna, försäkringar, elavtal, bredband, lån, aktier, datorer, hushållsmaskiner, handlar, tvättar, städar, etc. samt går ut med hunden.
  • Mandel
    Don3 skrev 2019-09-05 19:59:55 följande:
    Kan vara så att födelsedagar, viktiga datum och hur det gick hos läkaren är oviktigt för killar. Jag tycker inte det finns några viktiga datum, födelsedagar blir man ändå informerad om iaf de som berör mig, går du till läkaren för en rutin sak känns det inte nödvändigt att fråga då svaret ändå kommer vara, ja det gick bra. För hade det gått dåligt hade du ju inte varit här eller hört av dig tidigare.
    Då är ju frågan vad som är viktiga saker att komma ihåg.
    Det man själv som tycker är viktigt eller det som är viktigt för den man lever med?

För mig handlar det om respekt och ansvar att veta om och bry sig om vad den man lever ihop med anser vara viktigt. Då är det mitt jobb som partner att försöka komma ihåg det och ta hänsyn till det.
    Nu för tiden finns det kalenderfunktion i telefonen så skylla på att man inte kommer ihåg är bara bullshit. Bara att stoppa in allt i kalendern och checka av.
    Allt ifrån födelsedagar - går att läggar in att man ska köpa present 2 dagar innan!, läkarbesök, föräldramöten, barnens aktiviteter osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Man)

Nej, inte glömska.

När det gäller födelsedagar så kommer jag ihåg det. Oväsentligheter som "idag är det tre månader sedan vi träffades" bryr jag mig inte ens om och gör hon det så får hon väl ta lite initiativ.

När det gäller läkarbesök så frågar jag alltid om det inte är så att jag märker att hon inte vill.

• Anonym (Man)
    Anonym (Louise) skrev 2019-09-05 20:31:15 följande:

I min egen relation och faktiskt alla kvinnor jag har runt mig, så är det kvinnan som har koll och ser till att saker händer.

Kvinnan påminner mannen om att hans mamma fyller år imorgon. Hon får påminna honom dagen efter igen. Det är kvinnan som köper presenter, julklappar och gå-bort-presenter till hela mannens sida. Kvinnan ser till att mannens sida bjuds in regelbundet så att de ses och så att de får träffa barnbarn/syskonbarn.

Kvinnan ställer barnen i förskolekö , har koll på när det är planeringsdagar och lov. Kvinnan ser över barnens kläder inför de olika säsongerna, har all kontakt med förskola, skola, kommunen, barnläkare/bvc, kvinnan styr upp loven så att någon av föräldrarna är hemma och att barnen har något att göra, kvinnan planerar utlandssemestern. Kvinnan har koll på barnens favoriträtter och allergier. Kvinnan planerar långt innan mannens födelsedag och ser till att den blir som han önskar. Kvinnan har koll på papper som ska in till skola, fritids, läkaren och kommunen. Kvinnan handlar till barnens matsäck.

Jag kan hålla på i all evighet.

Men alltså, sluta bli ihop med förvuxna barn är ju ett hett tips.

Dessutom så blir det ju en ond cirkel, om dessa förvuxna barn får allt serverat kommer de ju aldrig att lära sig utan bli ännu värre.
  • Anonym (Man)
    Don3 skrev 2019-09-05 21:14:41 följande:
    Visst ja enda sättet man visar man bryr sig på är att man kommer ihåg datum.

Om du missat det så är mer eller mindre alla killar likadana på den fronten. Sen kan du ju fundera på vilka som skapar mest drama. Missar man en polares födelsedag är det inte så att killar över tänker varför utan vi bara antar de glömde det är inte hela världen.
    Precis! Män bryr sig ju generellt inte om någon glömmer ens födelsedag, med mina vänner kan de komma två månader senare med en present som de köpte två månader innan jag fyllde år. Eller inget alls.

Och jag bryr mig verkligen inte åt något håll, jag kommer inte heller ihåg deras födelsedagar utan det blir mer att man bjuder folk på en film eller en öl eller konsert eller liknande när man råkar komma ihåg. Ingen tar illa upp om man skulle glömma.
  • Anonym (Mr)
    Anonym (Glömmer) skrev 2019-09-05 18:07:48 följande:
    Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på glömska män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.
    Är ni glömska eller skiter ni i det?
    Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?
    Ja. Vi är glömska för det du tycker är viktigt är inte viktigt nog för oss. Då faller det bort.
  • Elie

Ta detta i beaktande, det ger en mer accepterande bild.

När könsorganen utvecklas i mammans mage sker det hos män på en del bekostnad av hjärnan. Utvecklandet av deras organ kräver mer än det kvinnliga könet och därför får hjärnan stå tillbaka under denna period. På så sätt hinner den kvinnliga hjärnan utvecklas lite ?längre? eller på ett annorlunda sätt om man vill se det så. Detta har vetenskapen konstaterat och är förmodligen en viktig parameter till varför män och kvinnor tänker olika.

När jag blev informerad om detta så blev jag mindre arg på min man när han inte har kunnat tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts. Ser det mer nu som att ?det är ju tur att jag tar den biten då? och att vi kompletterar varandra. Han kan annat som kompletterar mig.

• Anonym (Blö)
    Anonym (200%) skrev 2019-09-06 09:24:08 följande:

Min fru är den som håller kolla på födelsedagar och presenter. Även mat, gardiner och annan heminredning.

Jag har koll på husen, bilarna, försäkringar, elavtal, bredband, lån, aktier, datorer, hushållsmaskiner, handlar, tvättar, städar, etc. samt går ut med hunden.

Ja ni har ju då en ganska sned fördelning som är tvärtemot hur det ser ut i de flesta hetero-relationer (förutsätter att du är en man nu). Kanske dags för din fru att steppa upp och ta sin del av ansvaret?
  • Anonym (Blö)
    Elie skrev 2019-09-06 10:46:59 följande:

Ta detta i beaktande, det ger en mer accepterande bild.

När könsorganen utvecklas i mammans mage sker det hos män på en del bekostnad av hjärnan. Utvecklandet av deras organ kräver mer än det kvinnliga könet och därför får hjärnan stå tillbaka under denna period. På så sätt hinner den kvinnliga hjärnan utvecklas lite ?längre? eller på ett annorlunda sätt om man vill se det så. Detta har vetenskapen konstaterat och är förmodligen en viktig parameter till varför män och kvinnor tänker olika.

När jag blev informerad om detta så blev jag mindre arg på min man när han inte har kunnat tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts. Ser det mer nu som att ?det är ju tur att jag tar den biten då? och att vi kompletterar varandra. Han kan annat som kompletterar mig.

Men han klarar av att komma ihåg saker, analysera och planera på sitt jobb?

För det är här ditt resonemang baserat på kavsivetenskap inte går ihop. Om män nu genetiskt saknar förmågan att planera, koordinera och komma ihåg så borde de inte heller klara av ett mer avancerat jobb än där de har en (kvinnlig) chef som ger dem tydliga direktiv ner på deltaljnivå och påminner dem om allt.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?