• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • Anonym (Blö)
    Don3 skrev 2019-09-05 20:50:04 följande:

1. Oftast den som fyller år. Annars har jag ett hum om när det är och kollar upp när det närmar sig.

2. Det är inte viktigt för mig. Håller du ordning på saker du inte tycker är viktigt?

3. Vem har sagt jag gör det? Jag upprätthåller relationer på mitt sätt och det behöver jag inte komma ihåg datum för.

Nä just det, det är inte viktigt för dig... det är det som är grejen.
  • Anonym (Blö)
    Anonym (200%) skrev 2019-09-05 22:00:04 följande:

Skillnaden är att män totalt sett har koll på så mycket mer, så därför kan de missa en och annan sak. Kvinnor har inte så mycket att hålla reda på, så de glömmer inte lika ofta bort saker.

Men hjärtat då...
  • Anonym (Blö)
    Don3 skrev 2019-09-05 21:14:41 följande:

Visst ja enda sättet man visar man bryr sig på är att man kommer ihåg datum.

Om du missat det så är mer eller mindre alla killar likadana på den fronten. Sen kan du ju fundera på vilka som skapar mest drama. Missar man en polares födelsedag är det inte så att killar över tänker varför utan vi bara antar de glömde det är inte hela världen.

Och sen sitter massvis med män ensamma när frugan dött eller lämnat dem och undrar varför barn och tidigare vänner inte verkar bry sig om dem...
  • Anonym (Näpp)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-05 20:01:58 följande:

Jag har slutat påminna min man om saker som rör hans familj. Jag svarar inte på inbjudningar från dem till diverse saker, det får han sköta. Jag köper inte presenter tills hans familj, det är upp till honom. Jag påminner inte om grejer som handlar om hans del av bekantskapskretsen. Och mitt liv har blivit SÅ mycket lättare. Hans har däremot blivit betydligt knepigare. Sist när vi skulle fira ett av hans syskons födelsedagar så svarade han dagen innan att vi skulle komma (efter ungefär 45 påminnelser från födelsedagsbarnet). Ingen present inhandlad, förutom den blomma jag köpte på vägen eftersom JAG inte ville komma tomhänt. Hans äldre bror försökte snylta in sig på den (eftersom även hans fru skiter i att styra upp åt honom) men den gubben gick inte, han fick stå där och se korkad ut när gossarnas ömma moder frågade varför se inte köpt ngn present. Eller ja, hon frågade ju mig och svägerskan då men det hade hon inget för.

Det enda jag inte släpper är planering kring vårt barn, då hade barnet fått gå med sommarskor mitt i vintern som var två storlekar för små. Troligen hade han inte ens fått dagisplats.

Däremot går det jävligt bra för min man att planera, styra upp och komma ihåg saker som rör hans egen hobby. Mycket märkligt.

Spännande att se på sikt om han ändrar sig!

Får jag fråga varför du gjorde de här sakerna åt honom tidigare. Varför började du?
  • Anonym (Larmet)

Har larm om det mesta så tanten slipper gnälla om alla ?måsten?, själv håller jag tyst om födelsedagen så de allra flesta missar det, obekväm skit.

• Anonym (Ja2)

Kvinnor generellt behöver ju fler timmar sömn per natt än män och det är för att vi använder hjärnan mer under dagtid. Antar män är lite mer ?korkade? eller vad man ska säga. Jag har liksom svårt att attraheras av män som inte kan tänka själva. Att man ska behöva vara lite ??mamma? åt dem. Sen klagar dem på att man aldrig vill ha sex...suck.

• Anonym (Blö)
    Anonym (Näpp) skrev 2019-09-05 22:57:04 följande:

Spännande att se på sikt om han ändrar sig!

Får jag fråga varför du gjorde de här sakerna åt honom tidigare. Varför började du?

Jag har funderat mycket på det. Antagligen för att jag inte ville att andra skulle bli ledsna. Och jag ville inte hamna i pinsamma situationer (typ inte ha med sig present till kalas). Tex hans mamma blir jätteledsen om han inte hör av sig när hon fyller år. Men nu för tiden så tänker jag att det inte är mitt problem. Jag kan höra sv mig själv till henne för att jag tycker om henne men jag påminner inte min man om det.
  • Anonym (Haha)

Haha, min sambo är också så. Samma visa varje år!

- Du fyller ju år snart! 6e..? 8e..? 11e.. november?

- 9e november

- Jaaaa, just det!

Det är även jag som håller reda på alla HANS familjemedlemmars födelsedagar.

• Anonym (Näpp)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-06 05:56:14 följande:

Jag har funderat mycket på det. Antagligen för att jag inte ville att andra skulle bli ledsna. Och jag ville inte hamna i pinsamma situationer (typ inte ha med sig present till kalas). Tex hans mamma blir jätteledsen om han inte hör av sig när hon fyller år. Men nu för tiden så tänker jag att det inte är mitt problem. Jag kan höra sv mig själv till henne för att jag tycker om henne men jag påminner inte min man om det.

Ja, det är ju väldigt begripliga orsaker. Både till hur det var och hur du gör nu.
  • sextiotalist
    Anonym (Glömmer) skrev 2019-09-05 18:07:48 följande:

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

Kvinna som jag är så är jag urkass på födelsedagar och annat. En kalender är ett måste för mig, numera i telefonen, innan en i bokform.

Jag tror det har med träning och hur man prioriterar i sin hjärna. Sedan är det alltid skönt att någon kommer ihåg det åt en. Men eftersom vi är lika kassa både jag och sambon, så får vi hitta våra knep för att dels komma ihåg och dels påminna varandra.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?