Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:47:28 följande:
Det avgörs av personlighet - och miljö. Alltså om man lever med någon som tagit på sig projektledarrollen hemma är det lätt att bli sådan, men på jobbet är dessa män (och i förekommande fall kvinnor) inte lika glömska och tröga.
Japp, men sen har vi ju frågan om vad projektledarrollen innefattar. Jag har stött på många kvinnor som anser sig ha tolkningsföreträde kring allt som gäller inredning, städning, matlagning, etc... de nöjer sig inte med att man delar upp sysslorna lika, det ska även göra såsom hon anser att det ska göras. Det räcker inte med att Arne städar, det ska göra som hon vill.
Samma personer har en förmåga att anse att allt som just hon gör är så mycket viktigare än det han gör, allt hon gör är värt minst dubbelt så mycket som det han gör. Om hon diskat och han dammsugit så är hennes insats fenomenalt, men hans bara sånt som ska göras.
Jag hade en sambo som var sån, gnällde över hur hon fick ta så mycket, såg sig själv som projektledare (sanningen var att hon sög på det eftersom hon var extremt irrationell, så alla hennes projekt slutade med att någon annan fick rätta till i efterhand för de var så illa planerat). Tröttnade på hennes gnäll och så satte vi oss ner och delade ALLA sysslor exakt lika, inga undantag och inga hjälpinsatser. 3 veckor senare ville hon byta tillbaka som det var innan för det visade sig att jag gjort MER än henne och gjort saker som hon inte ens tänkt på.